Charles Explorer logo
🇬🇧

Applied psychology and pedagogy in intensive care

Class at First Faculty of Medicine |
B02570

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Předmět obsahuje teoretické přednášky a na ně organicky navazující cvičení, jejichž obsahem bude zejména práce s kazuistikami a případovými problémy vztahující se k danému tématu. Každý blok má teoreticko praktický charakter (2 hodiny teorie a 2 hodiny cvičení). Teoretická část je doplněna samostudiem k jednotlivým tématům. Mezi základní témata patří: Úloha psychologie v medicíně. Problematika pomáhající profese. Burn out syndrom. Psychohygiena. Empatie. Psychická krize a krizová intervence, psychologická první pomoc. Problematika suicidia. Psychologická práce s bolestí a úzkostí Komunikace s rodinou pacienta, pacientem, specifika dětského pacienta a komunikace s jeho rodiči. Interakce s pacientem při změně vědomí Komunikace ve zdravotnickém týmu. Pedagogika a andragogika.

1. blok: Přednáška: Problematika pomáhající profese (specifická rizika ohrožující jedince pracující v pomáhajících profesích, otázka motivace pro práci v pomáhajících profesích). Burn out syndrom (příčiny, mechanismus vzniku a působení, symptomatika, metody prevence). Psychohygiena (význam psychohygieny, postupy). Empatie (povaha empatie, hluboká a superficiální empatie metody rozvíjení empatického přístupu). Cvičení: kazuistiky následků burn-out syndromu, praktické ukázky psychohygienických postupů, cvičení ematie (emathy-laby)

2. blok: Přednáška: Psychická krize a krizová intervence (definice krize, povaha psychického fungování v krizi, metody zvládání krize) Psychologická první pomoc (využití psychologické první pomoci, použití empatie v psych. první pomoci, zásady při poskytování psych. první pomoci, problematika protipřenosové reakce v psychologické první pomoci) Cvičení: kazuistiky hlavních životních krizí, nácviky metod krizové intervence a empatického přístupu v psychologické první pomoci. Trénink rozpoznávání protipřenosové reakce.

3. blok: Přednáška: Problematika suicidia (suicidium a sebevražedné gesto, rozeznávání jedince ohroženého suicidiem, rizikové faktory, rizikové skupiny, postupy práce s jedincem ohroženým suicidiem). Cvičení: kazuistiky suicidia u dospělých i dětí, nácvik komunikace s jedincem ohroženým suicidiem.

4. blok: Přednáška: Psychologická práce s bolestí a úzkostí (metody psychologického zvládání akutní bolesti, chronické bolesti, psychologické metody zvládání úzkosti, sugestivní postupy, postupy odklonení pozornosti, imaginativní postupy). Cvičení: nácvik metod psychologického zvládání bolesti, kazuistiky z vlastní praxe frekventantů. Ukázky hypnózy, nácvik relaxačních metod, nácvik imaginativních postupů.

5. blok: Přednáška: Interakce s pacientem při změně vědomí. (charakteristika minimálních klíčů, jejich identifikace, užití vyladění na základě fyziologických projevů) Cvičení: ukázky využívání minimálních klíčů, sledování změn fyziologických funkcí - tepu, očních pohybů - k analýze stavu vědomí. Samostudium.

1. Úloha psychologie v medicíně (postavení psychologie v medicíně, povaha psychologie jako společenskovědního oboru, možnosti využití psychologických poznatků v medicíně).

2. Specifika komunikace s dětským pacientem (psychologická specifika jednotlivých věkových období a s nimi spojené požadavky na komunikaci). Péče o rodiče dětského pacienta (rizika ohrožující rodinu dětského pacienta, poskytování podpory rodině ve prospěch pacienta).

3. Komunikace ve zdravotnickém týmu (skupinová pnutí a konflikty v týmu, příčiny a možná řešení).

4. Komunikace s rodinou pacienta (specifická rizika ohrožující rodinu pacienta, rizika ohrožující zdravotníka při komunikaci s rodinou pacienta). Zásady komunikace s pacientem (obecné zásady vedení rozhovoru, empatický rozhovor).

5. Pedagogika, její vymezení, předmět, cíle. Školní pedagogika. Pedagogika ve spojení s jinými vědami. Výchova v širším a v užším smyslu, vzdělání. (Cíl, obsah). Pedagogika jako věda. Základní rysy jejího vývoje. Základní pedagogické pojmy - definitorický přehled (vzdělání, výchovně-vzdělávací proces, subjekt, objekt a další).

6. Hlavní složky výchovy v širším smyslu. Výchova rozumová, vědecká, jazyková, ekologická, mravní, politická, technická, ekonomická, estetická, tělesná, dramatická aj. Výchovné cíle a jejich hierarchizace. Formy výchovy, metody výchovné práce učitele. Teorie výchovy. Filozofie a sociologie výchovy.

7. Vztah pedagogiky a psychologie. Učební styly a techniky. Teorie učení z pedagogicko-psychologického pohledu. Pedagogická evaluace (vzdělávacích programů, výuky, výsledků, standardů aj.). Pedagogická prognostika.

8. Andragogika, specifické metody práce s dospělým studentem. Specifická problematika v různém věkovém období dospělých studentů.

9. Metodika teoretické výuky v intenzivní péči.

10. Metodika praktické výuky v intenzivní péči. Specifika praxe intenzivní péče v rámci ostatních oborů.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem předmětu je rozvinout znalosti v oborech sociální a zdravotnické psychologie a pedagogiky získané v průběhu bakalářského studia při práci s využitím kasuistik. Kazuistiky jsou voleny zejména s ohledem na intenzivní a anesteziologicko-resuscitační péči, respektive na závažné stavy obecně.

Demonstrovány budou změny osobnosti vyvolané závažným onemocněním, vzorce chování při poruše osobnosti. Studující se naučí orientovat v sociálním chování nemocných a aplikovat v praxi teoretické poznatky, dokáže rozpoznat změnu v chování a reagovat na ně přiměřeným způsobem.

Součástí předmětu jsou i základy pedagogiky a andragogiky umožňující efektivní edukaci nemocných a účast na vzdělávání zejména dospělých studentů.