Výuka má převážně teoreticko - praktický charakter. Teoretická výuka má zejména charakter samostudia. V rámci teoreticko-praktických bloků je část věnována praktickým ukázkám, včetně stáží na vybraných pracovištích ( radiologická pracoviště, záchranná služba), jsou studentky rozděleny do skupin. Smyslem výuky je naučit posluchače aplikovat získané teoretické znalosti o fyzikální podstatě přístrojů do klinické praxe, vzájemnou souvislost technických parametrů a metabolických dějů). Důraz je kladen především na obory mající bezprostřední souvislost s intenzivní medicínou a to jak v rámci preklinické tak klinické péče. Toto propojení je nezbytné v zájmu komplexní péče o nemocného z hlediska ošetřovatelských dovedností. uky 1. blok:
Stereotaktická a radiační neurochirurgie (principy stereotaktické chirurgie, fyzikální podstata léčby, biologické účinky na tkáň, volba vhodných fyzikálních parametrů s ohledem na indikaci léčby, vedlejší účinky, praktická demonstrace).
Radiologie II (CT, fyzikální podstata, přístrojová technika, analýza obrazu, praktická demonstrace, diag, nostický UZ) 2. blok:
Radiologie (RTG záření, rentgenka, RTG obraz, současná RTG technika, ochrana před rentgenovým zářením, praktická demonstrace)
Radiologie III. (MR, fyzikální podstata, přístrojová technika, analýza obrazu, praktická demonstrace) 3. blok: Fyzikální a technické parametry přístrojů využívaných v akutní medicíně I (přístrojová technika vyžívaná v práci zdravotnické záchranné služby, její fyzikální podstata (umělá ventilace, defibrilace, stimulace, masáž hrudníku), praktická demonstrace změn fyzikálních parametrů na účinnost první pomocí s pomocí trenažéru, praktické seznámení s vybavením vozů využívaných ve zdravotnické záchranné službě, seznámení s přístrojovou technikou, praktická demonstrace)
Integrovaný záchranný systém a záchranná technika ve vztahu k intenzivní medicíně (pult 112, seznámení s technikou využívanou v rámci Integrovaného záchranného sboru, koordinace činnosti HZS a ZZS s jednotkami intenzivní péče lůžkových zařízení) 4. blok:
Fyzikální podstata přístrojů využívaných v interní medicíně s názornými ukázkami (endoskop, litotryptor, barokomora).
Samostudium: 1. Přístrojová technika v oftalmologii (popis přístrojů pro diagnostiku a terapii využívaných v očním lékařství se zdůrazněním na využívání fyzikálních principů). 2. Fyzikální a technické parametry přístrojů využívaných hasičským záchranným sborem v rámci ochrany obyvatelstva (přístrojová technika vyžívaná v práci hasičské záchranné služby, její fyzikální podstata). 3. Význam nukleární medicíny pro řešení akutních stavů (diagnostické principy využívané v nukleární medicíně, fyzikální podstata SPECT, PET, praktická demonstrace). 4. Základy radiobiologie (akutní nemoc z ozáření, diagnostika, předlékařská první pomoc, základy terapie a ošetřovatelské péče). 5. Dialýza (fyzikální podstata děje, princip, difúze, clearence, hemodialýza a peritoneální dialýza, popis přístrojové techniky). 6. Medicína katastrof (fyzikální podstata přístrojů a metod používaných k ochraně obyvatel před CBRN noxami, systém zdravotního zabezpečení).
, Výukový portál 1.LF UK , Wikiskripta
Výuka navazuje na teoretické základy oboru, se kterými byli posluchači seznámeni v prvním ročníku studia. Cílem výuky je především demonstrovat fyzikální podstatu přístrojů využívaných v jednotlivých klinických oborech, přiblížit jejich technickou podstatu, jejich význam pro diagnostiku nebo terapii.
Klíčovým přínosem pro posluchače bude poznání, jaký dopad má použití těchto přístrojů na fyzikální parametry jednotlivých fyziologických dějů. Výuka je propojena s praktickými demonstracemi.