Charles Explorer logo
🇬🇧

Diagnostic and therapeutic methods in the bio-psychosocial area

Class at First Faculty of Medicine |
B02631

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Anotace a rozvrh předmětu:

Cílem tohoto předmětu je zprostředkovat studentům aktuální trendy v péči o duševní zdraví s důrazem na perspektivu uživatelů péče. Hlavním cílem předmětu je naučit studenty užívat ve své praxi základní principy, hodnoty a metody práce ergoterapeuta v psychosociální oblasti a chápat význam užití těchto způsobů práce napříč všemi oblasti ergoterapie. Student by měl získat informace o roli ergoterapeuta v psychosocální (psychiatrické) rehabilitaci, získat informace a praktickou zkušenost s diagnostickými a terapeutickými nástroji ergoterapeuta, s metodami psychiatrické rehabilitace a seznámit se s jejich praktickým využitím v rámci sociálních a zdravotních služeb. Podstatnou část také tvoří seznámení s možnostmi práce s prostředím, komunitou a rodinou člověka s duševním onemocněním.

Předmět je zaměřený na porozumění konceptu Recovery (zotavení) jako jedinečnému a vysoce individuálnímu procesu, kterým procházejí lidé s duševním onemocněním, a na získání schopností aplikovat tento proces do praxe péče o duševní zdraví. Dále na seznámení s účinnými postupy pro zapojení a podporu vlastních, vnitřních metod, dovedností a strategií lidí s duševním onemocněním, které vedou k osobnímu rozvoji navzdory nemoci a směřují k uspokojivému životu i s ní.

Tento předmět navazuje na předmět Kasuistický seminář, který se konal v zimním semestru 2017.

Kompetence studenta po absolvování předmětu:

Studenti znají základní principy a hodnoty psychosociální rehabilitace, znají a rozumí významu současných trendů v péči o duševní zdraví a chápou roli ergoterapeuta v ní. Studenti mají přehled o hlavních ergoterapeutických přístupech a rámcích vztahu, diagnostických a terapeutických nástrojích ergoterapeuta užívaných v biopsychosociální oblasti a dokáží tyto aplikovat ve své praxi. Studenti znají a dokáží aplikovat ergoterapeutický proces s využitím konceptu Recovery (úzdravy, zotavení) a Empowermentu (zplnomocňování). Studenti uplatňují reflexi, sebereflexi a klinickou úvahu ve své praxi, chápou význam evaluace a rozvíjí praxi založenou na důkazech (evidence-based practice).

Studenti rozumí konceptu Recovery a dokáží identifikovat jeho prvky v příběhu člověka s duševním onemocněním. Rozeznávají mezi klinickým a osobním zotavením, dovedou rozeznat fáze zotavení a znají roli pomáhajícího pracovníka v jednotlivých fázích. Mají představu o tom, co v procesu zotavení pomáhá, co naopak nepomáhá a jak si lidé s duševním onemocněním dovedou pomoci sami. Mají přehled o rehabilitačních metodách, které pracují s konceptem zotavení; o zasazení konceptu do strategií péče o duševní zdraví.

Rozumí pojmu Self management, znají jeho složky a úskalí v péči o duševní zdraví. Dovedou aplikovat pojem Self management do své podpůrné praxe pro lidi s duševním onemocněním. Mají představu o tom, co znamená účinná intervence v procesu zapojování klienta do zotavení v jeho jednotlivých fázích. Vědí, co znamená self management v praxi lidí s duševním onemocněním. Mají reflexi vlastních self managementových metod, která je podpůrná jak pro praxi s klienty, tak pro vlastní psychohygienu.

Studenti jsou seznámeni s možnostmi používání metodiky psychosociální (psychiatrické) rehabilitace v ergoterapeutické praxi. Jsou seznámeni se základními prvky Strengths-based modelu a na řešení orientované práce. Studenti rozumí významu práce s prostředím, komunitou a rodinou a jsou schopni aplikovat tyto způsoby práce do své praxe.