Mentální anorexie a bulimie (Úvod do problematiky modulu. Bio-psycho- sociální faktory, rizikové faktory, genetická predispozice, epidemiologie, průběh a prognóza onemocnění, biologické faktory)
Terapie dle diagnóz (Motivační terapie, ambulantní psychologická léčba včetně rodinné terapie. Monitorování rizika. Programy dle charakteru zařízení. Farmakoterapie)
Diagnostika, komorbidita, motivace k léčbě (Klasifikace, diagnostická kritéria anorexie a bulimie, purgativní a restriktivní, sebepoškozování, abusus návykových látek, craving. Poruchy osobnosti a afektivní poruchy. Reakce na stres a PTSD. Vliv komorbidit na modifikace léčby. Motivace a její posilování, zásady motivačního přístupu a rizika konfrontačních přístupů.
Vzdělávání dospělých (Úvod do problematiky modulu. Zásady vzdělávání dospělých, cíle, vedení, motivační faktory, hodnocení)
Interpersonální dovednosti nutričního terapeuta (Podpůrné techniky zvládání pracovní zátěže, podpůrné techniky v komunikaci s agresivním pacientem, komunikace se zvláštními skupinami pacientů. Etický přístup k pacientům a jejich blízkým s ohledem na věk a charakter onemocnění. Identifikace faktorů ovlivňující kvalitu života pacientů.) Schopnost práce v týmu a supervize.
Edukace (Edukace pacientů a jiných osob. Specifika edukace dětí, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Tvorba edukačních materiálů.)
Průzkumné a výzkumné šetření v nutriční péči (Charakteristika, specifika a význam výzkumu v nutriční péči. Techniky výzkumu, výzkumný proces a jeho fáze, etapy výzkumné práce. Volba a způsob vyhledávání vhodných témat. Etika výzkumu. Prezentace výsledků, aplikace poznatků do praxe, translační medicína a poruchy příjmu potravy.)
Edukace osob o dítě pečující (Efektivní edukace. Upozornění na závažnost komplikací plynoucích z nadváhy dítěte zp ůsobené nesprávnou skladbou stravy a vysokým energetickým příjmem. Pěstování zdravých výživových a životních návyků v rodině v návaznosti na věk dítěte. Prevence a časná intervence). Práce s rodinou a rodinná terapie.
Komunikační dovednosti při edukaci seniora (Verbální a neverbální komunikace. Komunikace s pacienty/klienty s psychickými obtížemi, s chronickým onemocněním, s poruchami sluchu, zraku, řeči, s poruchami pohybového aparátu)
Specifika psychoedukace a edukačních materiálů (Schopnost pacienta/klienta porozumět psanému textu, vnímat a porozumět edukaci. Specifika psychoedukace rodiny. Pravidla pro tvorbu a používání edukačních materiálů, terapeutických manuálů).Práce s chronickým, nemotivovaným pacientem.
Přehled psychoterapeutických směrů (seznámení se základními psychoterapeutickými směry - psychoanalýza, humanistická psychoterapie, behaviorální a kognitivně-behaviorální psychoterapie, gestalt terapie, transakční analýza).
Relaxační metody v psychosomatické praxi.
Internetové on-line přístupy prevence, psychoedukace a diferencované rané intervence.
Seznámení s různými podpůrnými programy, chaty, práce s rizikovou nevhodnou inzercí. Profesionální poradny chaty a on-line skupiny-přednosti, rizika a nevýhody.
Svépomocné skupiny a psychosociální intervence.
Předmět je zaměřen na schopnost diagnostikovat poruchy příjmu potravy, identifikovat rizikové faktory onemocnění při poruchách výživy, zhodnotit podezření na diagnostiku komorbidního onemocnění.
V rámci nutriční intervence je třeba zvládat komunikaci s promotivačním potenciálem a uplatňovat komunikační dovednosti v individualizované psychoedukaci o rizicích nezdravého jídelního chování a možných biopsychosociálních následcích onemocnění i u nemotivovaných pacientů.
Spolupracovat a komunikovat v multidisciplinárním týmu, dokázat pacienta předat do adekvátní následné odborné péče, prokázat základní znalosti psychoterapeutické a farmakoterapeutické péče u psychických poruch s psychogenním a dalšími vlivy na výživu.
Zachovat etické principy péče o pacienty a respektovat i význam sebereflexe terapeuta.