Charles Explorer logo
🇬🇧

Psychology, Psychiatry and Communication in Nutrition

Class at First Faculty of Medicine |
B02742

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Mentální anorexie a bulimie (Úvod do problematiky modulu. Bio-psycho- sociální faktory, rizikové faktory, genetická predispozice, epidemiologie, průběh a prognóza onemocnění, biologické faktory)

Terapie dle diagnóz (Motivační terapie, ambulantní psychologická léčba včetně rodinné terapie. Monitorování rizika. Programy dle charakteru zařízení. Farmakoterapie)

Diagnostika, komorbidita, motivace k léčbě (Klasifikace, diagnostická kritéria anorexie a bulimie, purgativní a restriktivní, sebepoškozování, abusus návykových látek, craving. Poruchy osobnosti a afektivní poruchy. Reakce na stres a PTSD. Vliv komorbidit na modifikace léčby. Motivace a její posilování, zásady motivačního přístupu a rizika konfrontačních přístupů.

Vzdělávání dospělých (Úvod do problematiky modulu. Zásady vzdělávání dospělých, cíle, vedení, motivační faktory, hodnocení)

Interpersonální dovednosti nutričního terapeuta (Podpůrné techniky zvládání pracovní zátěže, podpůrné techniky v komunikaci s agresivním pacientem, komunikace se zvláštními skupinami pacientů. Etický přístup k pacientům a jejich blízkým s ohledem na věk a charakter onemocnění. Identifikace faktorů ovlivňující kvalitu života pacientů.) Schopnost práce v týmu a supervize.

Edukace (Edukace pacientů a jiných osob. Specifika edukace dětí, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. Tvorba edukačních materiálů.)

Průzkumné a výzkumné šetření v nutriční péči (Charakteristika, specifika a význam výzkumu v nutriční péči. Techniky výzkumu, výzkumný proces a jeho fáze, etapy výzkumné práce. Volba a způsob vyhledávání vhodných témat. Etika výzkumu. Prezentace výsledků, aplikace poznatků do praxe, translační medicína a poruchy příjmu potravy.)

Edukace osob o dítě pečující (Efektivní edukace. Upozornění na závažnost komplikací plynoucích z nadváhy dítěte způsobené nesprávnou skladbou stravy a vysokým energetickým příjmem. Pěstování zdravých výživových a životních návyků v rodině v návaznosti na věk dítěte. Prevence a časná intervence). Práce s rodinou a rodinná terapie.

Komunikační dovednosti při edukaci seniora (Verbální a neverbální komunikace. Komunikace s pacienty/klienty s psychickými obtížemi, s chronickým onemocněním, s poruchami sluchu, zraku, řeči, s poruchami pohybového aparátu)

Specifika psychoedukace a edukačních materiálů (Schopnost pacienta/klienta porozumět psanému textu, vnímat a porozumět edukaci. Specifika psychoedukace rodiny. Pravidla pro tvorbu a používání edukačních materiálů, terapeutických manuálů).Práce s chronickým, nemotivovaným pacientem.

Přehled psychoterapeutických směrů (seznámení se základními psychoterapeutickými směry - psychoanalýza, humanistická psychoterapie, behaviorální a kognitivně-behaviorální psychoterapie, gestalt terapie, transakční analýza).

Relaxační metody v psychosomatické praxi.

Internetové on-line přístupy prevence, psychoedukace a diferencované rané intervence.

Seznámení s různými podpůrnými programy, chaty, práce s rizikovou nevhodnou inzercí. Profesionální poradny chaty a on-line skupiny-přednosti, rizika a nevýhody.

Svépomocné skupiny a psychosociální intervence.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět je zaměřen na schopnost diagnostikovat poruchy příjmu potravy, identifikovat rizikové faktory onemocnění při poruchách výživy, zhodnotit podezření na diagnostiku komorbidního onemocnění.

V rámci nutriční intervence je třeba zvládat komunikaci s promotivačním potenciálem a uplatňovat komunikační dovednosti v individualizované psychoedukaci o rizicích nezdravého jídelního chování a možných biopsychosociálních následcích onemocnění i u nemotivovaných pacientů.

Spolupracovat a komunikovat v multidisciplinárním týmu, dokázat pacienta předat do adekvátní následné odborné péče, prokázat základní znalosti psychoterapeutické a farmakoterapeutické péče u psychických poruch s psychogenním a dalšími vlivy na výživu.

Zachovat etické principy péče o pacienty a respektovat i význam sebereflexe terapeuta.