Zimní semestr: 1.blok:
Úvod do problematiky ošetřovatelská péče v intenzivní medicíně (kombinované studium 2 hodiny)
Holistické ošetřovatelství v intenzivní péči založené na důkazech.
Organizace práce a náplň činnosti na JIP a resuscitačním oddělení, hygienický režim, prevence nozokomiálních nákaz.
Péče o kolonizovaného pacienta.
Cvičení: Nácvik správného mytí rukou, použití ochranných pracovních pomůcek.
Příjem, překlad, propuštění, úmrtí na ARO a JIP, příjem kriticky nemocného, nemocný bez totožnosti, zvláštnosti překladu, úmrtí z hlediska transplantologie, kontakt s rodinnými příslušníky. Ošetření zemřelého
Specifika dokumentace péče v intenzivní péči..
Cvičení: Nácvik komunikace s rodinnými příslušníky. Praktický nácvik přípravy pomůcek a dokumentace k akutnímu příjmu, překladu.
Nácvik základní a rozšířené KPR dětí a dospělého na modelech. 2. blok:
Vysoce specializovaná ošetřovatelská péče o pacienta v intenzivní péči (kombinované studium 2 hodiny)
Speciální hygienická péče o nemocného na ARO a JIP - péče o kůži, vlasy, vousy, nehty, uši, oči, dutinu ústní a nosní, o permanentní močový katétr, vyprazdňování, prevence proleženin, opruzenin, ohřívání, ochlazování nemocných, péče o hojící i nehojící se rány a stomie, čistota resuscitačního lůžka.
Cvičení: Příprava pomůcek, praktický nácvik péče o kůži, vlasy, vousy, nehty, uši, oči, dutinu ústní a nosní, o permanentní močový katétr, vyprazdňování, prevence proleženin, opruzenin, ohřívání, ochlazování nemocných. Specifika ošetřování nehojících se ran a stomií.
Využití trendů hojení ran vlhkou a podtlakovou metodou v rámci prevence nozokomiálních nákaz. Indikace, příprava materiálu, přístrojů, příprava pacienta.
Cvičení: Příprava pomůcek, přístroje, pacienta. Využití jednotlivých materiálů.
Specifika odběru biologického materiálu v intenzivní péči. Odběry z katétrů. Využití přístrojové techniky, analyzátorů, hodnocení laboratorních parametrů u lůžka.
Cvičení: Odběr biologického materiálu v intenzivní péči, pomůcky, zásady provedení a dokumentace. 3. blok:
Monitorace a sledování nemocného v intenzivní a resuscitační péči ( kombinované studium 2 hodiny)
Základní fyzikální vyšetření, vyšetřovací metody, analýza údajů o zdravotním stavu pacienta. Možnosti monitorování respiračního systému (monitorování dechové frekvence, pulzní oxymetrie, kapnometrie, vyšetření krevních plynů a acidobazické rovnováhy, monitorování v průběhu umělé plicní ventilace, další možnosti monitoringu). Interpretace výsledků a časné hlášení odchylek.
Cvičení: příprava pomůcek, monitoru, příprava pacienta. Nácvik správného hodnocení naměřených hodnot.
Monitorování kardiovaskulárního systému (monitorování TK /tlak krevní/, P /pulz/, EKG /elektrokardiografické/ křivky, monitorování hemodynamických poměrů, prokrvení, možnosti monitorování cévního systému). Interpretace výsledků a časné hlášení odchylek.
Cvičení: příprava pomůcek, monitoru, příprava pacienta. Příprava monitorovací techniky, včetně přístrojů, kabelů, modulů. Nácvik správného hodnocení naměřených hodnot.
Monitorování centrálního nervového systému (hodnocení kvality a kvantity vědomí, hloubky analgosedace). Využití hodnotících metodik a škál. Interpretace výsledků a časné hlášení odchylek.
Cvičení: Příprava monitorovací techniky, včetně přístrojů, kabelů, modulů. Nácvik hodnocení poruch vědomí
Speciální možnosti monitorovací techniky (abdominální tlak, gastrická tonometrie, tělesná teplota). Indikace, příprava měřících systémů, zásady monitorace. Interpretace výsledků a časné hlášení odchylek. Příprava nemocného.
Cvičení: Příprava monitorovací techniky, včetně přístrojů, kabelů, modulů. Nácvik správného hodnocení naměřených hodnot. 4.blok:
Podávání kyslíku v intenzivní péči (kombinované studium 1 hodina)
Kyslíková inhalační terapie: příprava a aplikace různých způsobů kyslíkové léčby, hyperbaroxie, specifika podávání kyslíku fyziologickými cestami, tracheotomickou kanylou.
Cvičení: Praktický nácvik aplikace kyslíku jednotlivými pomůckami, bezpečnostní pravidla pro práci s kyslíkem, manipulace s kyslíkovými lahvemi. Určení vhodné frakce kyslíku vzhledem k onemocnění. 5.blok:
Hematoterapie se zaměřením na intenzivní péči (kombinované studium 1 hodina)
Problematika aplikace transfúzních přípravků a krevních derivátů v intenzivní péči. Indikace, zásady pro správnou aplikaci. Příprava pomůcek a pacienta. Sledování pacienta.
Cvičení: příprava pomůcek, příprava pacienta. Provedení. 6. blok:
Zavádění močového katétru mužům (kombinované studium 1 hodina)
Indikace, příprava pomůcek, postup, komplikace. Příprava pacienta. Péče o epicystostomii.
Cvičení: Praktický nácvik zavádění močového katétru u muže. 7.blok:
Rehabilitační ošetřovatelství v intenzivní péči (kombinované studium 1 hodina)
Imobilizační syndrom v intenzivní a resuscitační péči. Vliv imobility na jednotlivé orgánové systémy, techniky a způsoby prevence imobilizačního syndromu. Řešení komplikací vzniklých následkem imobilizačního syndromu. Využití hodnotících metodik a škál v prevenci sekundárních změn.
Cvičení: praktické provádění prevence imobilizačního syndromu, využití jednotlivých hodnotících metodik.
Koncept stimulace vnímání. Uplatnění stimulace vnímání v intenzivní péči. Základní postupy užívané v konceptu stimulace vnímání, pravidla práce s konceptem.
Cvičení: praktický nácvik jednotlivých postupů ve skupině, příprava pomůcek, příprava pacienta.
Rehabilitace na ARO: aktivní a pasivní RHB, polohování nemocného, výchovná RHB. Komunikace s nemoc
Předmět je koncipován jako prakticko-teoretický. Cílem výuky je osvojení si vědomostí a dovedností v realizaci ošetřovatelských postupů typických pro intenzivní péči. Je zde kladen důraz na činnosti sestry specialistky při vedení dokumentace, monitorování nemocných v intenzivní a resuscitační péči, asistenci sester při diagnostických a léčebných výkonech na resuscitačním oddělení a jednotce intenzivní péče, jakož i při identifikování a řešení typických ošetřovatelských problémů pacientů v intenzivní péči.
Předmět navazuje na znalosti a dovednosti získané v předmětech intenzivní péče jednotlivých oborů a rozvíjí jejich praktické zvládnutí.
Výuka je organizována formou seminářů a praktických cvičení v učebně. Teoretická výuka je doplněna samostudiem. V prvním roce tohoto předmětu je cílem především zvládnutí diagnostických a terapeutických výkonů a základů poskytování komplexní vysoce specializované ošetřovatelské péče pacientům na jednotkách intenzivní péče.