* Obsahové zaměření výuky: (počet kontaktních hodin)
1. blok: Využití MS Word, MS Excel pro práci s daty (prezenční 6 hodin, kombinované 2 hodiny) Pokročilá práce s MS Word (Základní práce s textem, funkce: Vložení, Reference, Revize, Zobrazení), MS Excel pro účely statistického zpracování dat, Příprava dat, Standardní vzorce, funkce a grafické nástroje MS Excel (Základní formátování textu, buňky, funkce: Vložení, Rozložení stránky, Vzorce Data, Revize, Zobrazit)
2. blok: Úvod do statistické metodologie (prezenční 6 hodin, kombinované 2 hodiny) Základní soubor (populace), Výběr, Princip statistické indukce, Náhodná veličina, Rozdělení pravděpodobnosti, Míry polohy, Míry variability, Gaussovo normální rozložení a interval spolehlivosti pro průměr, Čtyřpolní a kontingenční tabulka
3. blok: Statistika v biomedicínském výzkumu (prezenční 6 hodin, kombinované 2 hodiny) Obecný postup při testování hypotéz, Porovnání dvou skupin, Měření závislosti, Korelace, Analýza rozptylu, Hladina významnosti, Požadavky na vyšetřovací techniky, Senzitivita a Specificita.
4. blok: SW nástroje pro biomedicínskou statistiku (prezenční 6 hodin, kombinované 2 hodiny) Možnosti a nástroje statistického SW Statistica. Základní informace o softwaru STATISTICA, Výukové zdroje pro software a možnosti nápovědy, Základy obsluhy programu STATISTICA, Seznámení s prostředím STATISTICA, Načtení dat, různé typy výstupů, Vytvoření nové tabulky dat, vkládání a upravování dat, Možnosti grafických výstupů, Vhodná vizualizace dat, Vybrané statistické metody, Přehled některých základních testů a příklady jejich použití.
5. blok: Analýza kvalitativních dat (prezenční 6 hodin, kombinované 2 hodiny) Možnosti a nástroje pro analýzu kvalitativních dat
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Cílem je zprostředkovat studentům význam statistických metod při zpracování výzkumných dat; i způsoby zpracování kvalitativních dat. Dále budou studenti seznámeni s nejdůležitějšími používanými statistickými testy, podmínkami pro jejich použití a přípravou dat pro jejich použití.
Důraz bude kladen na schopnost studentů interpretovat výsledky ošetřovatelského a zdravotnického výzkumu, v němž byly použity statistické metody a schopnost kriticky zhodnotit výsledky a závěry studií.
Výuka je organizována formou přednášek a cvičení. V přednášce vyučující seznámí studenty s teoretickými informacemi a v navazujícím cvičení bude možné demonstrovat jejich praktickou implikaci při provádění výzkumu.
Studenti mohou získané informace průběžně aplikovat na zvolené téma vlastní diplomové práce. Cvičení v malé skupině zajistí možnost konzultace s vyučujícím a detailní diskusi, která může být podpořena i formou individuálních konzultací.