Témata pro oba semestry:
- vstupní ergoterapeutické vyšetření - indikace, zásady provedení vyšetření, jednotlivé položky
- vstupní ergoterapeutické vyšetření - přehled metod sběru dat (pozorování, rozhovor, měření, použití nástrojů)
- palpace; antropometrie, výškovo-váhové indexy
- úvod do vyšetření horních končetin, jemná motorika, úchopy
- zásady provádění pasivních pohybů, základy goniometrie
- aktivní pohyb - hodnocení, druhy
- vyšetření aktivních a pasivních pohybů ramenního kloubu
- vyšetření aktivních a pasivních pohybů loketního kloubu, zápěstí a prstů
- vyšetření aktivních a pasivních pohybů kyčelního kloubu
- vyšetření aktivních a pasivních pohybů kolenního a hlezenního kloubu
- dynamické vyšetření páteře
- chůze a její hodnocení
- lokomoce s kompenzačními pomůckami
- mobilita na lůžku, vertikalizace, stoj, přesuny
- kineziologický rozbor, hodnocení postavy a držení těla
- anamnéza
- praktické využití rozhovoru jako metody sběru dat
- praktické využití pozorování jako metody sběru dat (vyš. HK)
- vyšetření horních končetin
- vyšetření taxe, diadochokinézy, třesu a koordinace pohybů
- vyšetření jemné motoriky, vyšetření zaměřené na úchopy
- možnosti vyšetření jemné a hrubé motoriky horních končetin s využitím standardizovaných testů, zásady testování
- možnosti intervence zaměřené na jemnou i hrubou motoriku horních končetin včetně úchopů (včetně využití kreativních technik)
- vyšetření čití na horních končetinách, vyšetření bolesti
- možnosti intervencí zaměřených na čití na horních končetinách a k ovlivnění bolesti
- možnosti vyšetření soběstačnosti, přehled nástrojů pro hodnocení pADL
- vyšetření soběstačnosti (pADL) - Barthel Index
- vyšetření soběstačnosti (pADL) - FIM
- možnosti intervencí zaměřených na pADL
- vyšetření soběstačnosti (iADL), přehled nástrojů pro hodnocení iADL
- možnosti intervencí zaměřených na iADL
- vyšetření zaměřené na volnočasové aktivity, možnosti intervencí zaměřených na volnočasové aktivity
- vyšetření zaměřené na ergonomii při provádění všedních denních, pracovních i volnočasových aktivit
- nástroje pro hodnocení kvality života
- možnosti hodnocení domácího prostředí
- domácí návštěva
- nástroje k hodnocení domácího prostředí
- orientační vyšetření smyslů, percepce; možnosti intervence
- vyšetření psychosociálních funkcí, možnosti intervence
- vyšetření schopnosti komunikace, možnosti intervence
- úvod do kognitivních funkcí a jejich hodnocení (bez využití testů)
- vyšetření kognitivních funkcí pomocí standardizovaných testů
- možnosti intervencí zaměřených na kognitivní funkce
- stanovení silných a slabých stránek pacienta
- stanovení ergoterapeutických cílů a plánů ergoterapie
- závěr zprávy z ergoterapeutického vyšetření a doporučení
- stupňování aktivit vhodných pro terapii konkrétních pacientů
- specifika ergoterapeutického vyšetření u hospitalizovaných osob
- specifika ergoterapeutického vyšetření u osob s duševním onemocněním
- specifika ergoterapeutického vyšetření a terapie u osob s fatickou poruchou
- specifika ergoterapeutického vyšetření u osob s poruchou kognitivních funkcí
- specifika ergoterapeutického vyšetření u dětí
- specifika vyšetření se zapojením rodinných příslušníků pacienta
V průběhu předmětu se student seznámí s hlavními metodami diagnostiky a terapie v rámci fyzioterapie a ergoterapie. Tyto znalosti bude využívat při práci ergoterapeuta nebo na ně bude navazovat.
Student se dozví o jednotlivých metodách sběru dat, jako je pozorování, rozhovor, měření apod. Také se dozví, jak správně zaznamenávat data a následně je interpretovat.
Po absolvování tohoto předmětu bude připraven k provedení základního ergoterapeutického vyšetření pacienta.