- Speciální pedagogika a psychologie jako vědní disciplíny, vývoj oborů, jejich systém předměty a cíle.
- Historie výchovy a vzdělávání v Evropě, ve světě i u nás.
- Počátky vzdělanosti u nás.
- Jan Amos Komenský, život a dílo. Komenského pedagogické zásady a využitelnost jeho přístupu u osob se zdravotním znevýhodněním.
- Osobnost v pedagogickém procesu. Vhodné a nevhodné osobnostní rysy, způsoby komunikace a jednání. Typy rolí v terapeutickém procesu. Typ konfliktní osobnosti a funkční jednání s problematickými osobami.
- Předpoklady pro efektivní didaktický přístup fyzioterapeuta při edukaci pacienta.
- Alternativní školy (Waldorfská, Montessori, Daltonská, …), jejich specifika. Využití těchto modelů výuky ve speciální pedagogice a v praxi fyzioterapeuta.
- Základní modely vyučování. Současné pedagogické směry. Hlavní rozdíly při výuce v běžných a alternativních školách.
- Odborný přístup k lidem s řečovým postižením, verbální a nonverbální komunikace.
- Základní přístupy k edukaci trivia (čtení, psaní, počítání) ve speciální pedagogice.
- Logopedie, typy poruch řeči.
- Základy somatopedie a specifický přístup k osobám s tímto typem disability.
- Specifika osob s mentálním postižením, terapeutický přístup.
- Specifický přístup k osobám se zrakovým postižením, tyflopedie.
- Specifický přístup k osobám se sluchovým postižením, surdopedie.
- Specifika klientů z oblasti etopedie.
- Specifika klientů s kombinovaným postižením.
- Problematika osob s PAS (poruchou autistického spektra).
- Pojmy reedukace, kompenzace a rehabilitace.
- Pojem lateralita a její zákonitosti.
- Termíny: raná péče, speciálně pedagogické centrum, rehabilitační třída, základní škola speciální, alternativní a augmentativní komunikace.
- Základní systém organizace péče o lidi s disabilitou, včetně školství a profesní přípravy
- Integrace dětí se zdravotním znevýhodněním do běžných škol a mezi vrstevníky.
- Integrace osob se zdravotním znevýhodněním do společnosti a na normální trh práce.
- Inkluze a integrace ve speciální pedagogice.
- Andragogika, andragogický model učení.
- Specifické poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie…).
- Hyperaktivní děti - ADHD syndrom.
- Osoby se sociálním znevýhodněním.
- Vhodný přístup terapeuta k osobám z odlišných kulturních a etnických skupin.
- Kvalita života osob se zdravotním znevýhodněním.
Předmět seznamuje studenty s hlavními přístupy k výchově a učení člověka v průběhu dějin i v současnosti. Dále se věnuje specifikům přístupu k lidem se speciálními potřebami. Obor se větví na speciální pedagogiku osob s tělesným znevýhodněním (somatopedie), mentálním postižením (psychopedie), řečovým (logopedie), sluchovým
(surdopedie) a zrakovým (tyflopedie) znevýhodněním či poruchami chování (etopedie). Součástí předmětu je i seznámení s prvky psychoterapeutických přístupů v rehabilitaci. Nechybí funkční přístupy komunikace u osob zdravotně znevýhodněných pro fyzioterapeutickou praxi. Studenti se mohou účastnit exkurzí v zařízeních pro osoby se speciálními potřebami. V souladu s vývojem u nás i ve světě je výukový prostor věnován též procesu integrace a inkluze osob se speciálními potřebami ve škole, zaměstnání a společnosti.