Charles Explorer logo
🇬🇧

Medical Psychology and Psychotherapy

Class at First Faculty of Medicine |
B03160

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

* Témata přednášek ZS:

Vymezení oboru lékařská psychologie (biopsychosociální paradigma medicíny).

Jedinec jako systém, konsekvence terapeutických zásahů a doporučení pro život pacienta a vliv na jeho spolupráci.

Motivace - motivace pacienta, motivace zdravotníka, vlivy na léčbu.

Osobnost (obecně i s přihlédnutím k pacientům a etiopatogenezi poruch zdraví), subjektivita prožívání.

Psychologická první pomoc - posttraumatická péče.

Vztah pacient - lékař - rodina nemocného (či osoby nejbližší).

Komunikace s nemocnými, sdělování nepříznivých informací.

Psychologická péče o ambulantně vedené pacienty a jejich rodiny.

Psychologická péče o hospitalizované pacienty a jejich rodiny.

Psychosomatika a behaviorální medicína, typy psycho-somatických souvislostí.

Model nemoc-choroba, Calgary Cambridge rámec medicínského interview.

Nemoc a její vývoj jako forma adaptace, manipulace s nemocí, zisky z nemoci.

Empatie, její povaha, mýty o empatii, typy empatie.

Psychologická problematika umírání a smrti.

Ovlivňování psychiky, chování a zdravotního stavu psychologickými prostředky (psychoterapie, poradenství).

* Témata k seminářům ZS:

Úvod do problematiky komunikace, povaha jazyka, individuální jazyk

Fylogeneze vs. ontogeneze, kotvící efekt, konzervativismus, kognitivní chyby

Verbální komunikace, kladení otázek, jejich formy

Empatie, autenticita - význam a možnosti rozvíjení empatických dovedností, jejich diagnostický potenciál

Nácvik komunikace s pacientem - navázání kontaktu, práce s raportem

Nácvik komunikace s pacientem - získávání informací, explorace

Nácvik komunikace s pacientem - podávání informací, plánování a vysvětlování

Nácvik komunikace s pacientem - uzavření kontaktu

Nácvik komunikace s pacientem - práce se vztahem

Nácvik aktivního naslouchání

Neverbální komunikace, její monitorování a interpretace

Empatie akceptace, autenticita, nácvik emočně podpůrného rozhovoru, vyjadřování podpory

První setkání s pacientem v ordinaci

Komunikace s postiženým

* Témata přednášek LS:

Úzkost, její příčiny a projevy, adaptivní funkce úzkosti

Úzkost a emoční kontingence

Úzkost u pacienta a lékaře a její zvládání

Konflikty a agresivita, příčiny eskalace

Konflikty a agresivita, postupy deeskalace

Deprese a její projevy

Deprese jako forma reakce na onemocnění

Deprese jako rizikový faktor pro vznik onemocnění (životní styl)

Adherence/neadherence - příčiny a projevy

Adherence/neadherence - ovlivňování

Adherence/neadherence u lékaře

Psychologie bolesti

Lékař a pacientova bolest

Psychologické postupy při práci s bolestí

Sdělování chyb v péči pacientovi

* Témata k seminářům LS:

Pozorování, rozlišení pozorované - vysuzované, intrapsychické vlivy na pozorování

Nácvik pozorování

Hranice ve vztahu lékař-pacient, pacienti porušující hranice

Zvládání psychologicky obtížných pacientů, nebezpečný a agresivní pacient

Sdělování závažné zprávy

Téma umírání a smrti

Rizika poškození pacienta - iatropatogeneze

Burn-out syndrom, diagnostika a prevence

Problematika suicidia, identifikace ohrožených

Techniky zvládání stresu

Vyhodnoceni provedeného emočně podpůrného rozhovoru

Psychodiagnostika - seznámení s nástroji

Psychodiagnostika - deprese

Psychodiagnostika - úzkost

Nakládání se situacemi chyby v péči

* Blok psychoterapie:

Kognitivní procesy, mozek a interpretace reality

Subliminální procesy, nevědomí a psychická projekce

Traumatický stres, disociace a iritabilita limbického systému

Vliv psychoterapie na mozek

Paměť a psychoterapie

Teorie učení, klasické a operantní podmiňování, sociální učení, kognitivní učení.

Kognitivní techniky

Skupinová psychoterapie

Skupinová dynamika

Psychoanalýza

Koncepty přenosu a protipřenosu, klinické manifestace, využití v terapii

Annotation

The subject makes students familiar with the way human psyche functions and principles of doctor-patient communication. It pays attention to the doctor-patient relationship and various ways we can deal with it. Methods how to identify psychologically endangered individuals are introduced as well as principles of intervention.

Psychosomatic problematics in discussed thoroughly.