Charles Explorer logo
🇬🇧

Media and ICT - based Prevention

Class at First Faculty of Medicine |
B03411

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Úvod do předmětu: Základní pojmy v primární prevenci užívání návykových látek (dále jen PP), resp. rizikového chování (zejm. dělení prevence specifické - nespecifické; všeobecné, selektivní, indikované s vysvětlením přesahů); vztah mezi rizikovými a protektivními faktory

2. Teoretické modely v PP: Představení a zarámování všech hlavních teoretických modelů v PP, resp. rizikového chování (KAB, komunitní, CSI, masmediální programy, peer/rodičovské programy, modely šíření informací, tělové modely aj.), jejich výhody, nevýhody, omezení, jak programy (ne)fungují?, příklady efektivních/neefektivních projektů v praxi.

3. Základní pojmy ve výzkumu, evaluaci a vědě v PP: Rozdíly mezi výzkumem, evaluací a vědou. Typy proměnných, reliabilita, validita, výzkumný plán, reprezentativita, pravděpodobnost ve výzkumech v PP. Metaanalýzy a metastudie v PP (seznámení s realizovanými zahraničními studiemi a jejich výsledky); příklady dobré a špatné praxe a vědy.

4. Výzkum v PP: V čem spočívá výzkum v PP, proč jej provádíme - , kdo jej provádí - realizátor, pro koho - zadavatelé, na kom - soubor, jak - výzkumný design, za co - finanční možnosti, kdy - časový plán a kde - rozsah studií? Příklady realizovaných výzkumných studií v ČR a zahraničí v oblasti PP.

5. Typy výzkumů v PP: Základní výzkumné designy v PP v rámci kvantitativního a kvalitativního přístupu. Zacházení s populací, souborem, výběrové metody. Nejčastější statistické a kvalitativní postupy. Etické otázky výzkumů v PP.

6. Evaluace v PP 1: Evaluace preventivních intervencí, programů a/nebo projektů. Co je evaluace, proč evaluovat, co evaluací zjišťujeme, co s výsledky evaluací. Co je třeba zajistit v jednotlivých fázích výzkumné práce v PP. Vypracování modelového výzkumného designu v oblasti PP.

7. Evaluace v PP 2: Druhy evaluací: Formativní a normativní; Evaluace plánování, procesu implementace, výsledku. Evaluace drogové prevence z pohledu realizátorů programu, evaluátorů, donátorů a koordinačních subjektů na národní úrovni (např. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR) a na mezinárodní úrovni (např. Evropská komise, EMCDDA aj.)

8. Práce s výstupy výzkumů v PP: Komunikace výsledků evaluací jednotlivým subjektům v PP - koordinátoři, donátoři a poskytovatelé primární prevence. Typy výstupů, v jaké formě předkládat výstupy, jak výstupy přizpůsobit cílové skupině, způsoby prezentace (včetně např. tiskových konferencí).

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět navazuje na preventivní předměty bc. studia. V posledních 15 letech došlo k rychlému rozvoji a aplikaci primárně-preventivních přístupů užívání návykových látek (rizikového chování obecně).

V současnosti je kladen stále větší důraz na kvalitní, efektivní, funkční, zacílené a praxí ověřené způsoby práce s cílovou skupinou v primární prevenci (též PP). Tyto poznatky mají/musí být ověřovány pomocí (aplikovaného) výzkumu.

V rámci výuky bude vytvořena modelová preventivní kampaň.