Charles Explorer logo
🇬🇧

Practical biochemistry of sport and nutrition

Class at First Faculty of Medicine |
B03538

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

* Téma 1:

Principy fungování buněčné bioenergetiky, význam a biochemické pozadí aerobní vs. anaerobní aktivity, obecná pohybová doporučení dle WHO a dalších autorit. Vysvětlení vlivu polétavých částic na organismus (intracelulární úroveň, incidence některých nemocí; aplikace jako waqi.info, breezometer.com a další). Protektivní úloha záporně nabitých iontů, vztah koncentrace aniontů ve vzduchu a PM2.5. Současný pohled na "syndrom nemocné budovy". Dopady pro sport v přírodě, v tělocvičně a v městském prostředí

Měření tepové frekvence v pohybu. Teoretické definování maxTF a výpočet.

* Téma 2:

Základy výživy: makronutrienty, mikronutrienty, stopové prvky, vláknina. Základní doporučení, využití jídla při sportovním výkonu, anabolické okno. Biochemické požadavky v klidu, při výkonu a po něm.

* Téma 3:

Speciální a populární diety a jejich využití ve sportu i mimo něj. Redukce hmotnosti. Trendy ve sportu - odchylky od standardního zastoupení makronutrientů. Metabolické změny, vznik intermediátů.

* Téma 4:

Výživové doplňky: Izolované aminokyseliny - jejich využití v metabolismu, proteiny - kolik, proč? Veganský vs. živočišný? Termický efekt potravin: Proč ho vůbec řešíme? Vitamíny ve stravě a vitamínové doplňky.

* Téma 5:

Hydratace. Pocení - co vylučujeme, proč se potíme, jaký to má vliv na výkon, kardiovaskulární systém, ledviny a další. Trendy v míchání tonických nápojů.

Kruhový trénink s náplastmi pro sběr potu - centrifugace, měření laktátu, vodivost potu, konkrétní minerální složení.

* Téma 6:

Sestrojení laktátové křivky: bílá vs. červená svalová vlákna, Rychlost syntézy ATP: glykolýza, OXPHOS, ATP-CP. Anaerobní, aerobní práh, laktát jako signální molekula, VO2max. Principy tréninkových zón.

Běhání na ovále v definovaném tempu, měření koncentrace laktátu.

* Téma 7:

Hormeze - otužování nebo saunování. Mitochondriální metabolismus, tlumení zánětu, vliv na regeneraci.

Koupání ve Vltavě nebo návštěva sauny, měření koncentrace laktátu, glukózy a TF.

* Téma 8:

Doplňková témata: Spánek. Jak je to ve sportu s extrémními výkony? Je maraton škodlivý, jak se říká? Studie zaměřené na Vasův běh, Tour de France, Marathonlab, výživa a mikrobiom.

* Téma 9:

Vliv alkoholu - vliv na bioenergetiku a metabolismus a výkon. Praktická ukázka v Mrtvé rybě. Měření: TF, Glu, Lac, EtOh

* Téma 10:

Poslední večeře. Zhodnocení kurzu a konzumovaných jídel v kontextu probraných témat.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Volitelný předmět navazuje na výuku lékařské biochemie, částečně také fyziologie. Studenti se v něm z biochemického pohledu seznámí s obecnými doporučeními pro výživu, pohybovou aktivitu a životní styl pro zdravou populaci. Důraz se přitom klade na to, aby problematika byla vyučována v souladu se současným stavem poznání, studenti se učili kriticky pracovat se závěry studií a důkazy, kterými jsou doporučení podložena, a seznámili se s jejich biochemickou podstatou, pokud je známa.

Výuka bude probíhat kombinovanou, inovativní formou. Část lekcí se bude odehrávat v učebně (zejména formou workshopů), část v terénu (např. otužování či vybrané fyzické aktivity při sledování vybraných fyziologických funkcí) a v laboratoři (např. měření vybraných metabolitů převážně z kapilární krve). Některá témata budou vyučována ve spolupráci s externími hosty.

Tematicky bude předmět pokrývat obecná pohybová i výživová doporučení – základy výživy (makro i mikronutrienty, speciální diety, výživové doplňky, hydratace ve sportu). Diskutují se i další aktuální témata – hormeze, otužování, extrémní zátěž. Probírá se i význam regenerace a její metabolické principy. Výuka směřuje k řadě praktických aplikací, od základů nutričních intervencí v jednoduchých situacích, přes tréninkové režimy, až po interpretaci některých biochemických parametrů - studenti si např. vyzkouší sestrojení laktátové křivky.