Charles Explorer logo
🇬🇧

Man between birth and death, accompanied by philosophy

Class at First Faculty of Medicine |
B03598

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Úvodní hodina: K čemu může být filosofie?

2. Tělo, duše, myšlení: základní osy západního myšlení

3. Co je člověk?

4. Narození (Hannah Arendt, Brach-Czaina)

5. Co je dítě? Co je dospělost? (Rousseau, Johan Huizinga, Pfaller)

6. Láska a filosofie (Platón, Rousseau, Illouz)

7. Sexualita a filosofie (Schopenhauer, Žižek)

8. Gender a filosofie (Butler)

9. Zrání, stárnutí, stáří (de Beauvoir, Jean Améry, Cowley)

10. Pojmy nemoci a zdraví (Canguilhelm, Carel)

11. Co je bolest? (Armstrong, Bain, Dennett)

12. „Naplněný život“, život, který stojí za to žít (Williams, Nussbaum, Barbara Schmitz)

13. Umírání a smrt (Heidegger, Sartre, Tugendhat)

14. Sebevražda (Camus, Améry)

15. Na závěr duchovní cvičení: Proč není pojem věčnosti marný?

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Do světa vede jediná cesta, ale je na každém zvlášť, aby si ji objevil a učinil krok do neznámá. Jakmile se narodíme, jsme každý den blíže smrti – a víme o tom. Mezi zrozením a smrtí dospíváme, jsme zdraví, nemocní, milujeme, stáváme se rodiči, stárneme. Nic z toho se neobejde bez těla, ale vše se obejde bez filosofie. Jenže aspoň podle „předsudků filosofů“ patří k naší přirozenosti, že se tážeme po smyslu toho všeho, co se nám děje.

Přesto filosofové odpovědi podávají jen zřídka. Spíše podněcují člověka, aby pocítil tíhu své existence, a v této tíze nalezl radost či naplněný život.

V tomto úvodním kurzu do filosofie se studentům pokusím ukázat, jak by to mohlo být možné. Přitom se budu zabývat základními filosofickými otázkami ve vztahu k tělu a tělesnosti. Záměrem kurzu je obsáhnout život člověka

(a jeho těla) v několika filosofických pojmech. Na každé hodině si (v naprosté schematičnosti) představíme, jak typově o daném jevu uvažovali klasičtí filosofové. V druhé části hodiny se vždy zaměříme na současné úvahy o daném fenoménu. Týden před hodinou bude k dispozici krátké pojednání (max. čtyři strany), které bude předmětem úvah právě druhé části semináře.

Smyslem kurzu je ukázat, v čem jsou humanitní vědy, a především filosofie, důležité pro porozumění lékařské praxi.