Přehled témat: Úvodní přednáška · Úvod do pedagogiky – obsah, cíle, směry a metodologie · Základy speciální pedagogiky – odborná terminologie, obory speciální pedagogiky; žák se speciálními vzdělávacími potřebami – vymezení pojmu (inkluze, integrace do běžné školy – výhody, nevýhody), způsoby speciálně pedagogické podpory osob se zdravotním postižení a znevýhodněním · Fyzioterapie jako pedagogický přístup k pacientovi; komprehenzivní fyzioterapie, role fyzioterapeuta v péči o osoby se speciálními vzdělávacími potřebami · Speciálně pedagogická diagnostika – pojetí, úkoly, přehled metod, pedagogicko- psychologický poradenský systém Seminář I. · Psychopedie – klasifikace a specifika mentální retardace, péče o osoby s mentálním postižením a pervazivními (komplexními) poruchami – zejm. poruchy autistického spektra (dětský a nespecifický autismus, Aspergerův syndrom) a jejich výchova a vzdělávání Seminář II. · Specifické poruchy učení, poruchy pozornosti (ADHD, ADD) · Fyzioterapeut a možnosti jeho působení pří řešení specifických poruch učení resp. poruch pozornosti, problémů vzešlých z raného vývojového traumatu Seminář III. · Základy logopedie, surdopedie, somatopedie · Problematika výchovy a vzdělávání osob se zdravotním znevýhodněním (zejm. chronicky nemocných – DMO, Epilepsie), pohybovým postižením - systém podpory ze strany státních i soukromých subjektů zejm. nestátních neziskových organizací Workshop Kontakt a komunikace s pacientem s těžkým zrakovým postižením
1. člověk s těžkým zrakovým postižením (TZP) - vymezení pojmu (slabozrakost, nevidomost - praktická / úplná) + úvodní zážitkové cvičení - získané / vrozené postižení (příčiny TZP), terminologie, stereotypy, nejčastější omyly
2. zvládání života bez zrakové kontroly (POSP, přístup k informacím, dovednosti každodenního provozu, možnosti rehabilitace, ukázka kompenzačních pomůcek, význam bílé hole atd.)
3. zásady kontaktu s pacientem s TZP (příčiny obvyklých nedorozumění, modelové situace, praktický nácvik)
4. bezbariérovost v kontextu lidí s TZP, obvyklé projevy bariérovosti ve zdravotnických zařízeních a jak je účinně překonáv
5. průvodcovské techniky (praktický nácvik), zásady komunikace
6. nevidomý v roli zákonného zástupce a průvodce svého nezletilého dítěte
7. nevidomí a oční protézy
8. podpis nevidomých
9. vodicí pes ve zdravotnických zařízeních (ukázka práce vodicího psa, rozdíl mezi psem vodicím a asistenčním)
10. závěrečná diskuse, review programu (zpětná vazba) Seminář IV. · Osoby s psychickými a psychosomatickými problémy (úzkosti, sociální fobie, emoční labilita, poruchy příjmu potravy aj.) · Specifika pedagogické práce s osobami s raným vývojovým traumatem (nutnost speciálně pedagogického přístupu k osobám, které prošly náhradní rodinnou péčí) Seminář V. · Etopedie – poruchy chování vč. chování závislostního – vymezení pojmu, klasifikace a charakteristika · Péče o jedince s poruchami chování vč. základního přehledů možnosti převýchovy, ústavní péče a preventivní péče, práce s osobami ze sociokulturně znevýhodněného prostředí Seminář VI. Pedagogická komunikace ve fyzioterapii – verbální i neverbální komunikace s pacientem/klientem - pravidla, role, zacházení s autoritou, komunikace s pacientem v náročné životní situaci (úmrtí blízkého, vážná nemoc, pacient v terminálním stádiu nebo upoutaný na lůžko atp.) Motivace pacienta / klienta – vnější a vnitřní motivace, fáze změny chování a práce s překážkami v motivaci Prevence syndromu vyhoření, práce se stresem Diskuse k závěrečné seminární práci
Student bude uveden do problematiky metodologie pedagogiky a seznámí se základními postupy pedagogického přístupu a práce. Podrobnější informace získá o specifikách metodách, zvláštnostech a možnostech speciálně-pedagogické podpory dětí i dospělých se speciálními vzdělávacími potřebami, kterými se rozumí zejména lidé se zdravotním znevýhodněním nebo postižením.
Blíže se seznámí s obsahem a problematikou logopedie, oftalmopedie, tyflopedie, psychopedie, surdopedie, somatopedie a etopedie.