1) Vývoj a využití epidemiologických metod :Seznámení s odbornou terminologii oboru epidemiologie, základní charakteristiky epidemiologických studií, obecné příklady využití jednotlivých druhů studií v praxi
2) Epidemiologické přístupy k hodnocení zdraví a nemoci : Metody hodnocení zdravotního stavu, vysvětlení používané terminologie, základní charakteristiky epidemiologických studií, jejich výhody a nevýhody
3) Deskriptivní epidemiologie : Základní charakteristiky - osoba, místo, čas. Zdroje informací, způsoby prezentace dat.Typy deskriptivních studií. Formulace hypotéz o příčinných souvislostech
4) Analytická epidemiologie: Definice, objasnění příčinných vztahů mezi expozicí a následkem, testování hypotéz, návaznost na deskriptivní studie. Výběr souborů, principy statistického hodnocení. Studie případ-kontrola, prospektivní a retrospektivní, kohortové studie a jejich využití.
5) Experimentální epidemiologie: Definice a význam experimentálních studií. Jednotlivé typy experimentálních studií, selekce vhodných subjektů, typy zaslepení, randomizace. Experimentální studie populační, jejích význam, výhody. Etické problémy experimentálních klinických studií
6) Jak interpretovat a hodnotit studie: Hodnocení vlivu náhody, typy bias, kontrola bias, vyhodnocení úlohy bias, testování hypotéz, intervaly spolehlivosti, etika v epidemiologii, samostatné řešení modelových situací včetně interpretace výsledků
7) Validita diagnostických testů: Definice a význam stanovení validity testu, zlatý standard, výpočet senzitivity, specificity a predikčních hodnot testů, strategie populačního screeningu
Předmět Hygiena, epidemiologie a preventivní lékařství je moderně pojatý, integrální předmět, vertikálně prostupující třemi roky studia (část A ve druhém ročníku, část B ve třetím ročníku a část C ve čtvrtém ročníku, zakončený dílčí částí státní rigorosní zkoušky) a horizontálně navazující na řadu preklinických a klinických předmětů. Zahrnuje v sobě jednak témata z klasické hygieny a epidemiologie, ovšem s hlubokými přesahy do jiných lékařských oborů . Jeho koncepce předpokládá úzkou spolupráci s kliniky, takže zahrnuje mnohdy vedle primární prevence nemocí (což je doména hygieny a epidemiologie) i prevenci sekundární či terciární (viz preventivní kardiologie či diabetologie). V tomto pojetí je akcentována problematika hodnocení zdravotních rizik, epidemiologie neinfekčních nemocí a důkladné zvládnutí epidemiologických metod práce. Nemenší pozornost je věnována podpoře zdraví, v podobě výchovy ke zdraví, využití metod sociálního marketingu, ovlivnění zdravotně rizikového chování, výživy a pohybové aktivity, zvládání stresu, podpora screeningových programů, vakcinace, odstranění nerovnosti ve zdraví apod.
Část A (2. ročník) zahrnuje zejména problematiku epidemiologie neinfekčních hromadně se vyskytujících nemocí, epidemiologické metody práce a možnosti jejich využití napříč obory.
Část B (3. ročník) zahrnuje zejména vztahy mezi životním a pracovním prostředím a zdravím, problematiku epidemiologie infekčních onemocnění a prevence nákaz souvisejících s poskytováním zdravotní péče.
Část C (4. ročník) pak zahrnuje širokou problematiku výživy a pohybové aktivity, zátěže při práci a problematiku ochrany a podpory zdraví dětí.
Předmět HEPL II se zabývá principy obecné epidemiologie. Charakterizuje jednotlivé typy epidemiologických studií, vysvětluje pojmy používané v obecné epidemiologii.Cílem předmětu je seznámit studenty s tématikou obecné epidemiologie, vysvětlit význam a využití jednotlivých epidemiologických studií, charakterizovat pojmy incidence, prevalence, attack rate, úmrtnost, smrtnost, relativní riziko, atributivní riziko. Součástí uvedeného bloku bude i tématika jak provádět, organizovat, interpretovat a hodnotit studie. To vše bude procvičováno na příkladech a v řešení modelových situací.