Předmět Dentální hygiena se člení na teoretické vyučování a praktická cvičení. Těžiště předmětu Dentální hygiena je v praktických cvičeních.
V praktickém vyučování se hojně využívá práce na fantomech a modelech mimo ústa pacientů. TEORIE- etiologie vzniku onemocnění dutiny ústní- vyšetření dutiny ústní z pohledu dentální hygienistky,- dokumentace a záznamy o vyšetření z pohledu dentální hygienistky,- vybavení a uspořádání pracovního místa a zubní ordinace,- zdůraznění osobní hygieny,- vizualizace zubního povlaku,- metody a prostředky k udržování ústní hygieny, - individuálně a profesionálně prováděná ústní hygiena,- znalost správně prováděné motivace a poučení pacienta v domácí péči o dutinu ústní,- citlivé zubní krčky, metody a prostředky ošetření,- přehled prostředků k úpravě a leštění výplní,- preventivní a léčebně preventivní postupy prováděné během hygienické hodiny v zubní ordinaci,- rozdílnost a specifikace ústní hygieny v jednotlivých věkových kategoriích,- pečetění fisur.PRAKTICKÁ CVIČENÍ- vstupní vyšetření a jeho dokumentace,- vyšetření dutiny ústní pomocí běžně užívaných zubních a parodontologických indexů,- stanovení komplexního léčebného plánu ve spolupráci se zubním lékařem pro dosažení ústního zdraví a celkové rehabilitace dutiny ústní,- vyšetření a záznam úrovně ústní hygieny, kumulace zubního kamene, stavu gingivy, hloubky parodontálních chobotů, úrovně dentogingiválního spojení, nekariézních a kariézních lézí tvrdých zubních tkání a stavu výplní u pacienta během léčby,- prakticky prováděné vyšetření, dokumentace a záznamy dentální hygienistkou,- stanovení léčebného plánu pro dosažení zdraví v oblasti ústní hygieny,prakticky prováděná komunikace v týmu zubní lékař, dentální hygienistka, zubní sestra, - na základě vyšetření schopnost rozpoznání nutnosti konzultace a stanovení plánu a dalšího postupu zubním lékařem,- motivace pacienta, techniky čištění zubů, pomůcky pro ústní hygienu,- domácí péče o dutinu ústní všech věkových kategorií, péče o protetické výrobky apod.,- nácvik použití jednotlivých nástrojů na fantomech a modelech úprava převislých výplní, leštění povrchu výplní, odstranění supra- a subgingiválního zubního kamene, sondáž parodontálních chobotů apod.),- užití prostředků k vizualizaci zubního povlaku,- nácvik odstranění zubního kamene, převislých výplní, leštění výplní a leštění povrchu kořene v ústech pacienta,- nácvik lokální aplikace fluoridů,- péče o nástroje, jejich příprava, dezinfekce, sterilizace, balení, uložení (vyhl. č. 306/2012),- nácvik použití koferdamu,- péče o dutinu ústní z pohledu epidemiologicko-hygienické vyhlášky č. 306/2012,- uplatňování vědomostí z psychologie a komunikace s pacientem v rámci motivace a instrukce pacienta.
Dentální hygiena je jedním z hlavních vyučovacích předmětů, na jehož základě je postavena vlastní praxe dentální hygienistky v zubní ordinaci. Zvládnutí předmětů poskytuje vědomosti o porozumění úlohy orální hygieny v etiologii, léčbě a prevenci ústních onemocnění.
Ve výuce se promítají znalosti z komunikace a psychologie pacienta, které bezprostředně souvisí s vysvětlením a motivací pacientů v tomto oboru.