Teorie: 1. Předmět pedagogiky, pojem výchova, funkce výchovy, činitelé výchovy, pedagogické principy, formy výchovy. 2. Výchova, vzdělávání, výchovně vzdělávací cíle (vymezování, typy), výchovně vzdělávací metody, jejich výhody a nevýhody, kontrola posuzování a hodnocení, zjišťování účinnosti pedagogických postupů. 3. Edukace, druhy, edukační proces, metodika edukačního procesu, 4. Edukace – modelové situace – motivační instruktáže – instruktážní místa.
- mateřské školy
- speciální mateřské školy pro děti s handicapem pohybovým, zrakovým, sluchovým
- základní škola – 1. stupeň – motivační instruktáž probíhá buď přímo ve třídách nebo v družině – vhodné pro 1. a 2. tř. ZŠ
- základní škola – 2. stupeň – a děti od 2. a 3. třídy stupně prvního – motivační instruktáže u křesla (zvaní klientů), hromadná přednáška dle dohody s jednotlivými školami, instruktáž dětí v dětském domově za použití adekvátních názorných pomůcek
- běžná klientela – instruktáž a ošetření zvaných klientů na křesle
- instruktáž gravidních žen na oddělení rizikové gravidity a žen v šestinedělí na oddělení šestinedělí
- instruktáž klientů s různými typy handicapů – klienti s vadou zraku (Tyflocentrum, Tyfloservis), sluchu (Spolek a svaz neslyšících a nedoslýchavých)
- s mentálním a pohybovým handicapem – ÚSP – denní stacionář i ústavní péče
- instruktáž klientů s Alzheimerovou chorobou v raném druhém stádiu a klientů – Senior centrum
- seniorů – Domovy seniorů, kluby seniorů,
- ve zdravotnickém zařízení - LDN, Interní oddělení, Gynekologie-porodnice, Dětské oddělení 5. Základní problémy sociální pedagogiky. 6. Obory speciální pedagogiky. 7. Individuální plán.
- plán pro jednotlivce nebo skupinu se zaměřením na dentální hygienu, prevenci onemocnění a vzniku možných komplikací v oblasti stomatologie, jeho sestavení, plnění a kontrola účinnosti
Praktická výuka: 1. Příprava a prezentace pro děti předškolního věku. 2. Příprava a prezentace pro děti předškolního věku s handicapem pohybovým, zrakovým, sluchovým. 3. Příprava a prezentace dětí pro ZŠ 1. stupeň. 4. Příprava a prezentace dětí pro ZŠ 2. stupeň. 5. Příprava a prezentace pro b ěžné klienty. 6. Příprava a prezentace pro gravidní ženy 7. Příprava a prezentace pro klienty s různými typy handicapů. 8. Příprava a prezentace pro seniory.
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je zaměřen na získání základních znalostí pedagogiky jako vědy, která zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělávání jako záměrné, cílevědomé a soustavné činnosti formující osobnost člověka v nejrůznějších sférách života společnosti.
Studenti se seznámí se základy didaktiky a edukace a jejího využití při výchovném působení dentální hygienistky na pacienty všech věkových skupin, jejich rodinu a komunitu, i účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání.Aktivní zapojení studenta do edukačního procesu s využitím aktivizačních metod. Uplatnění mezipředmětových vztahů, umožnit studentovi procvičit své znalosti a dovednosti v rámci modelových situací.
Vést studenta ke komplexnímu a všestrannému pohledu.