Charles Explorer logo
🇨🇿

ERASMUS - Praktické lékařství

Předmět na 3. lékařská fakulta |
CERA0P0035

Sylabus

Všeobecné praktické lékařství jako integrující, atraktivní a rozvíjející se obor

Náplň práce praktického lékaře a její specifika

Prevence, screening, diagnostika a kurativa v ordinaci praktického lékaře

Postavení praktického lékaře v českém zdravotním systému

Komunikace mezi různými složkami zdravotnického i sociálního systému z pohledu VPL

Ambulantní péče o polymorbidní a chronické pacienty ve 21. století

Zdravotně sociální problematika – posudková činnost, důchody, lázně, domácí péče

Role lékaře v komunitě

Komunikace v ordinaci VPL a její úskalí – simulace

Komunikace lékař-pacient, lékař-rodina pacienta, lékař-lékař, lékař-zdravotnický personál

Význam a limity EBM v praktické medicíně

Věda a výzkum ve VPL

Medicína v terénu bez komplementu – diferenciální diagnostika i léčba bez diagnózy

Bio-psycho-socio-spirituální model zdraví člověka

Pacient jako člověk a jako součást rodinného systému, nejen soubor diagnóz

Geriatrie v praktickém lékařství

Paliativa v praktickém lékařství - umírání v domácím prostředí

Psychosomatika nedílnou součástí medicíny 21. století a denní chleba praktického lékaře

Venkovské lékařství jako možnost seberealizace včetně výzkumné a akademické kariéry

Duševní i tělesné zdraví lékaře

Specializace v oboru a cesta k vlastní ordinaci

Stáž v ordinacích praktických lékařů školitelů (min. 4 hodiny včetně domácí návštěvy pacienta) 

Anotace

Předmět Praktické lékařství je v této formě od roku 2020/2021 vyučován na fakultě nově a je určen pro posluchače 5. ročníku. Od příštího roku by měl pro posluchače 6. ročníku na tento blok navazovat předmět Praktické lékařství, jehož náplň bude především týdenní stáž v ordinaci praktického lékaře.

Výuku zajišťuje Kabinet praktického lékařství, který vznikl 1.4.2020. Zabývá se všeobecným praktickým lékařstvím v ČR i ve světě i specifiky ambulantní medicíny obecně.

Seznamuje studenty s celostním pohledem na zdraví člověka a komplexní dlouhodobou péčí o něj, která charakterizuje práci praktického lékaře. Studenti by měli získat nový náhled a větší jistotu v diferenciální diagnostice běžnějších onemocnění.

Měli by se seznámit s komplexní péčí o starší a polymorbidní pacienty a jejími specifiky. Měli by pochopit význam a limity evidence-based medicine v primární péči.

Náplň předmětu sestává z přednášek, interaktivních seminářů, simulačních seminářů nácviku komunikačních dovedností a především z jednodenní stáže v ordinaci praktického lékaře a její reflexe.