Charles Explorer logo
🇨🇿

ERASMUS - Hygiena, epidemiologie a preventivní lékařství IV.

Předmět na 3. lékařská fakulta |
CERA4P0050

Sylabus

Základní požadavky na přívod živin. Principy správné výživy

Bílkoviny, tuky, sacharidy, minerální látky a vitamíny ve výživě. Charakteristika a dělení, potřeba, zdroje, rizika z nadbytku a nedostatku. Zásady správné výživy, výživová doporučení. Pitný režim.  

Prevence alimentárních nákaz a intoxikací

Alimentární nákazy a intoxikace mikrobiálního původu (salmonelózy, shigelózy, kampylobakteriózy a další bakteriální alimentární onemocnění - epidemiologie, klinika, možnosti prevence; nákazy parazitární; nákazy  virové; transmisivní spongioformní encefalopatie; alimentární intoxikace)  

Nutriční mikrobiologie

Problematika saprofytické mikroflóry. Mikroflóra zažívacího traktu.  

Nutriční toxikologie

Problematika toxických (kontaminujících) látek v potravinách (toxické kovy, dusičnany a dusitany, polychlorované bifenyly, dibenzofurany a dioxiny, estery kyseliny ftalové, mykotoxiny atd.) Zdravotní rizika, možnosti prevence. Biotranformace a interakce toxických látek v organismu.

Zdravotní rizika z látek, které vznikají při výrobě, skladování nebo kuchyňském zpracování potravin, možnosti prevence.  Otravy houbami.  

Výživa vybraných skupin populace

Výživa těhotných a kojících žen. Výživa seniorů, změny nutričního stavu ve stáří.  

Alternativní směry ve výživě

Charakteristika hlavních alternativních směrů, možné zdravotní výhody a rizika  

Legislativa v hygieně výživy

Základní právní předpisy, státní zdravotní dozor v oblasti stravovacích služeb, příklady z praxe  

Vyšetřování a hodnocení nutričního stavu, hodnocení spotřeby

Antropometrické, biochemické, hematologické a další metody hodnocení nutričního stavu, interpretace výsledků. Metody sledování spotřeby živin  

Preskripce pohybové aktivity v primární a sekundární prevenci

Preskripce v primární prevenci. Zásady přístupu k výběru pohybové aktivity, základní parametry v preskripci - intenzita, trvání, četnost. Motivace, adherence. Moderní koncepce pohybové aktivity pro zdraví. Preskripce pohybové aktivity v  sekundární prevenci vybraných  onemocnění, zvláštnosti při preskripci, kontraindikace pro provádění jednotlivých sportů.  

Adaptace organizmu na trénink

Morbidita a mortalita a její ovlivnění pravidelnou PA. Účinky na kardiovaskulární systém, na kosterní sval. na tukový a sacharidový metabolismus, antropometrické parametry.  

Reakce organizmu na krátkodobou tělesnou zátěž 

Energetické zdroje pro tělesnou práci. Aerobní a anaerobní  hrazení energie. Spotřeba kyslíku při tělesné zátěži. Maximální potřeba kyslíku a anaerobní práh. Kardiovaskulární, respirační a metabolická odpověď na tělesnou zátěž  

Zátěžové testy   

Indikace, kontraindikace. Druhy zatížení. Laboratorní testy, terénní testy. Dynamické ZT: zdroje zatížení, jednotky zatížení. vybavení laboratoře, bezpečnostní opatření. Hodnocení zátěžového testu. Praktické provedení zátěžového testu.  

Vyšetření pacienta v primární či sekundární prevenci se zaměřením na následnou preskripci pohybové aktivity  

Svalové dysbalance

Svalové dysbalance v souvislosti s vertebrogenními obtížemi. Vyšetření jednotlivých svalových skupin. Léčebná opatření, metody strečinku.  

Doping a podpůrné prostředky ve sportu

Problematika dopingu ve sportu. Organizace protidopingové kontroly. Přehled dopingových látek a manipulací. Podpůrné prostředky ve sportu  

Výživa ve sportu a při tělesné zátěži

Metabolismus živin při tělesné zátěži.  Doporučené složení stravy. Výživa před, při a po výkonu.  

Základní tělesné, psychické, sociální a duchovní potřeby dětí a dospívajících 

Maslowův model lidských potřeb, deprivace a její příznaky, dlouhodobé následky psychické a emocionální deprivace u dětí, denní a týdenní výkonnostní křivka  

Vývojové charakteristiky v předškolním a školním věku

Obecné znaky vývoje; tělesný, funkční, psychomotorický, psychosociální  vývoj, charakteristika předškolního, školního období a období dospívání  

Hodnocení růstu a vývoje dětí a mládeže

Faktory ovlivňující růst dítěte, antropologické výzkumy v ČR, metody hodnocení růstu, percentilové grafy a práce s nimi, hodnocení růstu v kojeneckém věku, hodnocení nízké hmotnosti, nadváhy a obezity, sekulární trend  

Výživa kojenců a malých dětí.

Současné doporučení WHO, výhody kojení, kontraindikace kojení. Podpora, prosazování a ochrana kojení ve zdravotnickém systému. Možná zdravotní rizika z výživy, možnosti prevence.  

Poruchy příjmu potravy 

Mentální anorexie a bulimie u dětí a mládeže (příčiny, možnosti prevence a léčby, kazuistiky). Obezita u dětí a mládeže   

Rizika poškození zdraví dětí z provozu a režimu předškolních zařízení - 

Nemocnost ARO, úrazy a otravy, vadné držení těla, psychické přetížení, biologická, psychická a sociální stránka školní zralosti, individuální hodnocení školní zralosti předškolního dítěte, sociální porozumění dětí předškolního věku; typy a formy předškolních zařízení  

Rizika poškození zdraví spojená se školní zátěží

Zdroje nepřiměřené zátěže; reakce dítěte na nepřiměřenou zátěž;  poruchy učení, poruchy chování; psychické poruchy spojené se stresem, smyslové vady; příčiny a prevence vadného držení těla  

Poradenské přístupy (kognitivně behaviorální) ke zvládání školního stresu  

Typy a formy úrazů a násilí na dětech a mládeži.  Špatné zacházení, syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte (CAN), syndrom komerčního sexuálního zneužívání (CSES) a vývojové trauma.            

Sebevražedné chování a sebepoškozování u dětí a mládeže.

Epidemiologie dat v ČR a světě, rizikové faktory, popis typů a forem, podpora duševního zdraví dětí a mládeže, analýza vybraných kazuistik  

Sociálně-patologické chování dětí se zaměřením na agresivní chování

Nepřiměřená agresivita, šikana, delikvence, kriminalita, pouliční gangy dětí a mladistvých, zdroje a příčiny sociálně patologické agrese, možnost prevence, ukázka kazuistik  

Zneužívání návykových látek (tabák, alkohol, drogy) a informačních technologií u dětí a mládeže  

Anotace

Předmět je vyučován ve 4. ročníku magisterského studia všeobecného lékařství, v návaznosti na předmět HEPL III a témata z oblasti diabetologie, metabolismu a pediatrie. Studenti se seznámí s problematikou výživy, tělovýchovného lékařství a ochrany zdraví dětí a mládeže.