Charles Explorer logo
🇨🇿

Komunitní péče

Předmět na 3. lékařská fakulta |
CNSKKE1

Sylabus

1. Pojem komunita a její význam v péči o zdraví a v podpoře zdraví.2. Člověk s postižením a jeho místo v lidském společenství, sociální začleňování jako účel zdravotní a sociální péče, zdravotní asociální model péče, disabling model a enabling model v péči o dlouhodobě nemocné.

Příspěvek na péči.3. Komunitní péče a komunitní služby zdravotní a sociální –  legislativní zakotvení, obsahová náplň a návaznost, financování, plánování a  poskytování s důrazem na služby terénní a ambulantní.

Služby sociální péče a sociální prevence.3. Základní principy a problémy dlouhodobé zdravotně-sociální péče – demedicinalizace, desektorizace, deprofesionalizace adeinstitucionalizace – princip subsidiarity, sociálního začleňování, podpora autonomie a důstojnosti.

Problém komunikace zdravotníků a pracovníků v sociálních službách.4. Transformace pobytových sociálních služeb a transformace psychiatrické péče – moderní služby zakotvené v komunitě (chráněné apodporované bydlení, pečovatelská služba a domácí zdravotní péče, terénní hospicová služba, osobní asistence, respitní služby;komunitní centra, centra duševního zdraví)5.

Koordinace a integrace sociálně-zdravotních služeb v komunitě (systém SIPS) – role komunitní sestry, koordinátora péče,monitorování potřeb a přirozených zdrojů v člověku i v komunitě, propojování služeb. Komunitní plánování, role obcí v péči o zdraví.6.

Pečující rodina a její potřeby, pečovatelské břemeno, syndrom vyhoření, podpora péče v přirozeném sociálním prostředí, pečující komunita.7. Sociální práce ve zdravotnickém zařízení – plánované propouštění rizikových pacientů z lůžkové péče, týmová spolupráce, zapojenírodiny, rodina jako člen týmu.

Náplň práce sociálně zdravotnického pracovníka. Člověk s demencí v nemocnici.8. Domácí zdravotní péče – její legislativní zakotvení, financování, ošetřovatelské výkony v domácím prostředí, agentury domácí péče,komplexní domácí péče.

Profese v domácí zdravotní péči – všeobecná sestra v domácí péči, ergoterapeut, fyzioterapeut, behaviorálníterapeut.9. Cílové skupiny sociálně-zdravotní péče v komunitě – nesoběstační senioři, lidé s demencí, lidé s duševním onemocněním, děti adospělí s tělesným, mentálním a kombinovaným postižením, uživatelé drog, ohrožené děti, lidé žijící osaměle a v krizovýchsituacích.10.

Individuální plánování zaměřené na člověka – hodnocení bio-psycho-socio-spirituálních potřeb člověka se zdravotním postižením,hledání zdrojů, podpora v rozhodování, svéprávnost a rovnoprávnost. Úmluva o právech osob se zdravotním postižením.11. Involuční změny ve stáří.

Odlišnosti individuálních potřeb lidí vyšších věkových skupin a způsob jejich uspokojování, včetněodlišností multidisciplinární péče o seniory v oblasti ambulantních a lůžkových služeb. Péče o člověka s demencí.

Anotace

Předmět je zaměřen na oblast komunitního ošetřovatelství jako součásti primární péče. Seznamuje studenty s metodami komplexního hodnocení klientů/pacientů v jejich přirozeném sociálním prostředí, s aplikací ošetřovatelského procesu v podmínkách domácího prostředí, s existujícími návaznostmi na rodinnou péči a další přirozené zdroje komunity včetně sociálních služeb.

Předmět se zabývá problematikou týjající se zdravotně sociálního pomezí, formami zdravotních a sociálních služeb poskytovaných v komunitě a jejich nutnou kontinuitou a integrací i stávající legislativou. Seznámí studenty s pojem komunita a jejími funkcemi v podpoře zdraví a v péči o osoby se zdravotním postiženým a dlouhodobě nemocné.

Zaměří se na zdroje komunity počínaje komunitními službami, přes svépomocné organizace, až po dobrovolnictví a rodinou péči. Upozorní též na rizika spojená s životem v komunitě (stigmatizace, sociální vyloučení, špatné zacházení).

Představí nejdůležitější formy komunitní péče o zdraví, seznámí s problematikou tvorby sítě sociálních a zdravotních služeb poskytovaných v komunitě.