Prázdninová praxe po 1.ročníku probíhá především v zařízeních primární péče a v komunitních službách zdravotních i sociálních (ordinace praktických lékařů, agentury domácí péče, pobytové, ambulantní i terénní sociální služby). Studenti získávají zkušenosti a praktické dovednosti v komplexní zdravotně sociální péči o pacienta/klienta výše uvedených zařízení. V průběhu praxe jsou studenti zařazeni do multidisciplinárního týmu, pracují pod vedením mentorů a pod supervizí vyučujících Ústavu ošetřovatelství. 1. Blok (20 hod.)
Před nástupem na praxi si student vyjedná místo své praxe a její cíle s kompetentní osobou na zvoleném pracovišti v oblasti sociálních a sociálně-zdravotních služeb nebo primární zdravotní péče. O volbě místa své praxe komunikuje student s garantem praxe prostřednictvím informačního systému 3. LF UK (http://praxeukm.lf3.cuni.cz) a po jeho schválení vypracuje individuální plán praxe a prostuduje literaturu vztahující se k problematice a cílové skupině, které se během své praxe bude věnovat (dlouhodobě nemocní senioři závislí na péči, lidé s demencí, děti a dospělí s tělesným, mentálním či kombinovaným postižením, s duševním onemocněním, s drogovou závislosti, ohroženi zanedbáním péče, špatným zacházením, domácím či jiným násilím, sociálním vyloučením, a jinými okolnostmi, vyplývajícími ze zdravotního stavu člověka či sociálně-zdravotního rizika) 2. Blok (80 hod.)
Student vykonává svoji praktickou průpravu na zvoleném pracovišti podle cílů, které si dohodl s kompetentní osobou (mentorem/kou, vedoucí/m pracoviště). Vedle celkové orientace v dané organizaci a na pracovišti, kde vykonává svoji praxi, se zapojí zejména do aktivizačních programů a kontaktní práce s klienty/pacienty, nevykonává však standardní ošetřovatelské úkony. Zároveň si zvolí některého z klientů/pacientů, o kterém s jeho informovaným souhlasem zpracuje svoji sociálně-zdravotní kazuistiku. 3. Blok (20 hod.)
Student zpracuje závěrečnou zprávu z praxe dle stanovené osnovy:
Uvede identifikační údaje o poskytovateli služby a jeho zařazení v systému dlouhodobé zdravotně sociální péče.
Popíše činnosti a zhodnotí poskytované služby.
Popíše svůj individuální vzdělávací plán, činnosti, které během praxe vykonával, a zpracuje hodnocení praxe, sebereflexi a sebehodnocení (čemu se naučil).
Zpracuje kazuistiku - na základě poznaných potřeb, přání a životního příběhu člověka (klienta/pacienta) a jeho vnitřních i vnějších zdrojů sestaví individuální plán péče/propuštění/podpory a doporučí vhodné kroky, které podpoří jeho aktivitu, sociální začlenění a kvalitu života.
Popíše, které z navržených kroků se mu během praxe podařilo realizovat.
Student vloží závěrečnou zprávu z praxe do informačního systému 3. LF UK ((http://praxeukm.lf3.cuni.cz)
V rámci tohoto předmětu se studenti naučí prakticky hodnotit sociální důsledky aktuálního zdravotního stavu člověka, stanovit jejich pravděpodobný vývoj a zaujmout adekvátní postoj k řešení situace, reagovat citlivě na potřeby člověka s omezenou soběstačností nebo v nepříznivé sociální situaci se zdravotními důsledky, efektivně komunikovat v týmu o způsobu jeho podpory, spolupracovat s rodinou a s jinými odborníky při jeho začleňování zpět do přirozeného sociálního prostředí prostřednictvím individuálního plánování, s využitím služeb poskytovaných v komunitě a dalších komunitních zdrojů. Důraz je kladen na nácvik komunikačních dovedností a individuálního plánování, podpory v aktivitě a rozhodování, zlepšení kvality života a naplnění individuálních potřeb člověka prostřednictvím praxe v zařízeních domácí zdravotní péče a v sociálních službách,jako jsou domovy pro seniory, domovy se zvláštním režimem pro osoby s demencí, komunitní služby pro osoby s duševním onemocněním nebo jiným zdravotním postižením a pro osoby ohrožené závislostí na návykových látkách.