Jako východisko odborného obsahu předmětu budou využity evidence-based zdroje: klinická symptomatologie řešených nosologických jednotek/skupin onemocnění a diagnostika dle mezinárodních guidelines, rizikové faktory onemocnění, ÚZIS, ČSÚ, WHO, ECDC, OECD, aj., manuály pro edukativní aktivity v oblasti životního stylu, výpočet národohospodářských ztrát v důsledku preventabilních nemocí a behaviorální studie. Součástí předmětu bude praktický nácvik komunikace na motivační metodě pro změnu postojů a chování, tzv. krátkých intervencí se zaměřením na nejčastější rizika životního stylu v oblaszi výživy. Obsah
1. Sociální marketing jako zdravotně výchovná činnost v oblasti prevence nemocí a podpory zdraví – úvod do předmětu, východiska a cíle, očekáváné výstupy a dopady, vztah mezi producentem a konzumentem, sociálně marketingový plán a nástroje sociálního marketingu, komplexní řešení problematiky rizikových faktorů životního stylu. Výběr onemocnění/, kterému se bude skupina po celou dobu výuky věnovat/klinické symptomy, komplikace/laboratorní diagnostika/režimová opatření/terapie/ zdravotnická statistika/ekonomika onemocnění/primární prevence, rizikové faktory/definice problému/požadovaná změna postoje a chování/motivy, benefity a bariéry/postup při vytváření marketingového plánu.
2. Východiska sociálního marketingu: životní styl české populace, výskyt rizikových faktorů životního stylu, morbidita a mortalita nejčastějších chronických preventabilních nemocí - zdravotnické statistiky, epidemiologické studie, zdravotní gramotnost populace, HIA – Health Impact Assesment, behaviorální studie.
3. Národohospodářské ztráty z nemocí – indikátory zdraví populace - HLY, LE, DALYs (Health Life Years, Life Expectancy, Disability Adjusted Life Years), počet DALYs ve vztahu k nejčastějším rizikovým faktorům životního stylu v rámci EU, výpočet přímých finančních ztrát v důsledku nemocí, nepřímé ztráty v důsledku snížené ekonomické aktivity obyvatel, výpočet finanční hodnoty jednoho ztraceného roku života a ekvivalent DALYs české populace za jeden rok (počet DALYs dle údajů WHO).
4. Sociálně marketingový plán – zásady pro vytváření (SMART aj.) cílů, specifikace cíle a segmentace cílové skupiny, marketingový mix (product, price, place, promotion), benefity a bariéry chování
5. Sociálně marketingový plán, focus group, motivační kolo změny
6. Sociální marketing – indikátory monitoringu a indikátory efektivity v rámci sociálního marketingu, focus group, vyhodnocení dopadů nástrojů sociálního marketingu, metodika pro HIA (Health Impact Assesment),
7. Základy copywritingu – vytváření kreativních textů pro sociální marketing, klady a zápory pozitivního a negativního působení, členění textu, využití barev, odkazy
8. Edukativní aktivity jako jedna z forem sociálního marketingu – metodika krátkých intervencí, účinnost, využití v praxi, význam komunikace zdravotnického pracovníka při krátkých intervencích, využití formální autority, vhodné a nevhodné způsoby komunikace, nejčastější chyby
9. Krátké intervence – aplikace metodiky na vybrané rizikové faktory životního stylu (kouření, rizikové a škodlivé pití alkoholu, výživa ve vztahu obezitě, osteoporóze a prevenci KV a nádorových onemocnění, zásady příjmu a výdeje energie, vhodné pohybové aktivity pro různé věkové kategorie).
10. Vlastní návrhy k vybraným rizikovým faktorům, výběr scénářů k audio a videospotům, pklakátům, hrám, aplikacím a jejich prezentace.
Po absolvování předmětu získají posluchači praktické dovednosti v oblasti komunikace s pacientem/klientem s cílem motivovat jej k rozhodování ve prospěch zdraví, naučí se, jak zatraktivnit požadované téma pro klienta/pacienta a tím dosáhnout pozitivní motivace v kontextu problematiky veřejného zdraví a ekonomiky nemocí. Obsah předmětu bude zaměřen na nástroje pro prevenci rizikového chování se zaměřením na primární prevenci nejčastějších chronických neinfekčních a infekčních onemocnění ve oblasti výživy, nicméně principy motivační techniky založené na hledání benefitů a bariér cílové skupiny je možné aplikovat při jakémkoli intervenčním postupu, např. poradenské činnosti.
Pozornost bude věnována složkám marketingového mixu, návrhu vlastního sociálně marketingového plánu k vybranému rizikovému faktoru životního stylu v oblasti výživy, definování cílové skupiny, copywritingu a variantám grafického návrhu, který bude pilotě ověřen v rámci focus group. Pozornost bude také věnována indikátorům monitoringu a indikátorům efektivity ve vztahu k očekávaným krátkodobým a dlouhodobým cílům a očekávanému dopadu realizovaného marketingového nástroje.