Charles Explorer logo
🇨🇿

Pohybové aktivity v primární prevenci

Předmět na 3. lékařská fakulta |
CPHKPA1

Sylabus

Vzhledem k opatřením rektora UK, MZ ČR a vlády ČR praktická výuka našeho pracoviště bude probíhat do odvolání pouze distanční formou.

Aktuální INFO – webové stránky ÚTV 2. LF UK        https://www.lf2.cuni.cz/ustav-telesne-vychovy-2-lf-uk ybrané oblasti sportů: 1. Fitness - aerobik - body styling - P class - body form - posilování - spining - kondiční trénink - strečink 2. Plavecké formy - plavání - výuka neplavců - záchrana tonoucího 3. Individuální sporty - tenis - stolní tenis - squash - golf 4. Kolektivní míčové hry - volejbal - basketbal - fotbal - florbal  Z každé oblasti je teoretická přednáška (seminář) spojená s diskuzí. V poslední hodině je začleněn hodnotící seminář s uplatněním zpětné vazby a evaluace od studentů. Hodnocení pohybových aktivit: - vývoj motorických schopností - sporty a cvičení - vhodné (možné použít i ke kompenzaci a regeneraci) - běžné (nutná kompenzace) - kontraindikované - energetický výdej - fyziologické hodnoty - pásma zatížení - monitorování (sporttestry) - společenská hlediska - obliba (momentální tendence) - uskutečnitelnost (počet nutných hráčů) - ekonomická dostupnost - psychologická hlediska - individuální (emoční prožitky) - vztahy v kolektivu (koheze) - zranění - předcházení úrazům - rehabilitační cvičení - překlanující sporty (indikované po zranění) - kontraindikace x indikace

Anotace

Vzhledem k opatřením rektora UK, MZ ČR a vlády ČR praktická výuka našeho pracoviště bude probíhat do odvolání pouze distanční formou.

Aktuální INFO – webové stránky ÚTV 2. LF UK https://www.lf2.cuni.cz/ustav-telesne-vychovy-2-lf-uk

Předmět je rozdělen do čtyř tématických oblastí:

- fitness,

- plavecké sporty,

- individuální sporty,

- koletivní míčové hry.

Vývojové členění:

- u dětí stimulace harmonie pohybového systému včetně kompenzace jednostranného zatěžování ve škole,

- u dospělých přihlížíme k charakteru zaměstnání a míře fyzické zdatnosti,

- v průběhu stárnutí pak vyhledáním optimálních pohybových vzorců udržovat odpovídající fyzickou a mentální aktivitu.

Vztahy hledáme v možném rozvoji pohybových schopností a ve zdokonalování speciálních pohybových dovedností.

V teorii se snažíme o posouzení vhodnosti jednotlivých pohybových aktivit. Ukazujeme kompenzační cvičení odstraňující dílčí negativní působení. Vymezujeme kontraindikace z hlediska věkových zvláštností, zdravotního oslabení a poúrazových stavů či akutních onemocnění.