Charles Explorer logo
🇨🇿

Základy pedagogiky a speciální pedagogika

Předmět na 3. lékařská fakulta |
CRHB003P1

Sylabus

Přehled témat: Úvodní přednáška ·      Úvod do pedagogiky – obsah, cíle, směry a metodologie ·      Základy speciální pedagogiky – odborná terminologie, obory speciální pedagogiky; žák se speciálními vzdělávacími potřebami – vymezení pojmu (inkluze, integrace do běžné školy – výhody, nevýhody), způsoby speciálně pedagogické podpory osob se zdravotním postižení a znevýhodněním ·      Fyzioterapie jako pedagogický přístup k pacientovi; komprehenzivní fyzioterapie, role fyzioterapeuta v péči o osoby se speciálními vzdělávacími potřebami ·      Speciálně pedagogická diagnostika – pojetí, úkoly, přehled metod, pedagogicko- psychologický poradenský systém    Seminář I. ·      Psychopedie – klasifikace a specifika mentální retardace, péče o osoby s mentálním postižením a pervazivními (komplexními) poruchami – zejm. poruchy autistického spektra (dětský a nespecifický autismus, Aspergerův syndrom) a jejich výchova a vzdělávání  Seminář II. ·      Specifické poruchy učení, poruchy pozornosti (ADHD, ADD) ·      Fyzioterapeut a možnosti jeho působení pří řešení specifických poruch učení resp. poruch pozornosti, problémů vzešlých z raného vývojového traumatu  Seminář III. ·      Základy logopedie, surdopedie, somatopedie ·      Problematika výchovy a vzdělávání osob se zdravotním znevýhodněním (zejm. chronicky nemocných – DMO, Epilepsie), pohybovým postižením - systém podpory ze strany státních i soukromých subjektů zejm. nestátních neziskových organizací  Workshop Kontakt a komunikace s pacientem s těžkým zrakovým postižením

1. člověk s těžkým zrakovým postižením (TZP) - vymezení pojmu (slabozrakost, nevidomost - praktická / úplná) + úvodní zážitkové cvičení - získané / vrozené postižení (příčiny TZP), terminologie, stereotypy, nejčastější omyly

2. zvládání života bez zrakové kontroly (POSP, přístup k informacím, dovednosti každodenního provozu, možnosti rehabilitace, ukázka kompenzačních pomůcek, význam bílé hole atd.)

3. zásady kontaktu s pacientem s TZP (příčiny obvyklých nedorozumění, modelové situace, praktický nácvik)

4. bezbariérovost v kontextu lidí s TZP, obvyklé projevy bariérovosti ve zdravotnických zařízeních a jak je účinně překonáv

5. průvodcovské techniky (praktický nácvik), zásady komunikace

6. nevidomý v roli zákonného zástupce a průvodce svého nezletilého dítěte

7. nevidomí a oční protézy

8. podpis nevidomých

9. vodicí pes ve zdravotnických zařízeních (ukázka práce vodicího psa, rozdíl mezi psem vodicím a asistenčním)

10. závěrečná diskuse, review programu (zpětná vazba)  Seminář IV. ·      Osoby s psychickými a psychosomatickými problémy (úzkosti, sociální fobie, emoční labilita, poruchy příjmu potravy aj.) ·      Specifika pedagogické práce s osobami s raným vývojovým traumatem (nutnost speciálně pedagogického přístupu k osobám, které prošly náhradní rodinnou péčí)   Seminář V. ·      Etopedie – poruchy chování vč. chování závislostního – vymezení pojmu, klasifikace a charakteristika ·      Péče o jedince s poruchami chování vč. základního přehledů možnosti převýchovy, ústavní péče a preventivní péče, práce s osobami ze sociokulturně znevýhodněného prostředí   Seminář VI. Pedagogická komunikace ve fyzioterapii – verbální i neverbální komunikace s pacientem/klientem - pravidla, role, zacházení s autoritou, komunikace s pacientem v náročné životní situaci (úmrtí blízkého, vážná nemoc, pacient v terminálním stádiu nebo upoutaný na lůžko atp.) Motivace pacienta / klienta – vnější a vnitřní motivace, fáze změny chování a práce s překážkami v motivaci Prevence syndromu vyhoření, práce se stresem Diskuse k závěrečné seminární práci

Anotace

Student bude uveden do problematiky metodologie pedagogiky a seznámí se základními postupy pedagogického přístupu a práce. Podrobnější informace získá o specifikách metodách, zvláštnostech a možnostech speciálně-pedagogické podpory dětí i dospělých se speciálními vzdělávacími potřebami, kterými se rozumí zejména lidé se zdravotním znevýhodněním nebo postižením.

Blíže se seznámí s obsahem a problematikou logopedie, oftalmopedie, tyflopedie, psychopedie, surdopedie, somatopedie a etopedie.