Charles Explorer logo
🇨🇿

Neurobehaviorální vědy I. (KPZM VIII)

Předmět na 3. lékařská fakulta |
CVSE4P0028

Sylabus

Syllabus Neurologie:

Přednášky:

Vyšší nervová činnost. Syndromy mozkových laloků

Centrální a periferní poruchy motoriky, etážová diagnostika

Hlavové nervy a kmenové syndromy

Semináře:

Anamnéza v neurologii, hodnocení vědomí a poruch řeči

Mozkové nervy – příznaky postižení, vyšetření

Centrální, periferní a smíšená paréza, projevy

Senzitivní systém, poruchy čití při postižení různých etáží, vyšetření čití. Meningeální sy.

Míšní poruchy

Vyšetření páteře, radikulární syndromy, postup u vertebrogenních poruch

Mozečkové syndromy, vyšetření mozečku. Extrapyramidové syndromy, příznaky, vyšetření

Stáže/praktika:

Pacient (anamnéza, vědomí, řeč, vyšetření mozkových nervů)

Vyšetření síly, tonu, reflexů, patologických pyramidových jevů

Pacient (vyšetření poruch hybnosti)

Vyšetření čití, meningeálních jevů

Vyšetření páteře, radikulární syndrom

Pacient – vyšetření a rozbor, vyšetření mozečku a extrapyramidových příznaků

Vyšetření pacienta s ukázkami nálezů zobrazovacích metod

Pacient – vyšetření s rozborem

Vyšetřování pacientů a rozbor, přezkoušení studentů

Syllabus psychiatrie: 

Psychopatologie: poruchy vědomí, vnímání, myšlení

Psychopatologie: Poruchy emocí a chování

Psychopatologie: poruchy kognitivní funkcí, paměti a intelektu

Psychiatrické vyšetření I

Psychiatrické vyšetření II

Psychotické poruchy: symptomy, syndromy, klasifikace, průběh

Psychotické poruchy: vyšetření pacienta

Psychotické poruchy: neurobiologie

Poruchy nálady: symptomy, syndromy, průběh

Poruchy nálady: vyšetření pacienta

Poruchy nálady: neurobiologie

Závislosti: symptomy, syndromy, klasifikace, průběh

Závislosti: vyšetření pacienta

Závislost: neurobiologie

Úzkostné poruchy: symptomy, syndromy, klasifikace, průběh

Úzkostné poruchy: vyšetření pacienta

Psychopatologie z první osoby: simulace VR

Poruchy spánku

Dětská psychiatrie

Souhrn, zpětná vazba, zápočet

Anotace

Modul Neurobehaviorální vědy se zaměřuje na neurobehaviorální onemocnění. Ve čtvrtém ročníku (Neurobehaviorální vědy I) se vyučují základní klinické aspekty neurologie, neuroradiologie, psychiatrie, psychologie a ORL, podpořené relevantními tématy z anatomie, patologie, patofyziologie a farmakologie.

Zvlášť řadíme a odlišně číslujeme:

A: Semináře s kontrolovanou účastí, semináře, cvičení, stáže v bloku (59x). Výukové jednotky 1-60.

B: Celoročníkové přednášky (9x). Výukové jednotky 71-82. (Pouze v zimním semestru!!!)

Výukové jednotky jsou řazeny v pořadí, v jakém by za optimálních podmínek měly probíhat. Změny jsou nicméně vyhrazeny. Aktuální pořadí viz e-rozvrh + instrukce před každým blokem umístněné do Vyuka Neurobehaviorální vědy I /CVSE4P0028/ Studijní materiály

C: Samostudium (2x). Výukové jednotky 01 a 02)

Neurologická část výuky Neurobehaviorální vědy I – CVSE4P0028 ve 4. ročníku je jen třetinou výuky neurologie, pokračuje v 5. ročníku výukou Neurobehaviorální vědy - Neurologie - CVSE5P0053.

Ve 4. ročníku je rozsah výuky neurologie 38 hod., tj. 19 výukových jednotek: 3 přednášky, 7 seminářů a 9 praktických cvičení/stáží.

Výuka je zaměřena na neurologickou propedeutiku a základy obecné neurologie. Podrobnosti jsou uvedeny na http://vyuka.lf3.cuni.cz v jednotlivých výukových jednotkách (přednášky a semináře).

Cíl předmětu neurologie:

Pochopit základy obecné neurologie, pravidla syndromologické a topické diagnostiky.

Získat znalosti o projevech postižení jednotlivých částí nervového systému (mozkové kůry, kmene, mozkových nervů, mozečku, extrapyramidového systému, míchy a periferního nervového systému). Rozpoznat centrální a periferní parézu, znát etážovou diagnostiku motorických a senzitivních poruch.

Získat dovednosti – naučit se samostatně neurologicky vyšetřit pacienta (včetně odebrání anamnézy), rozpoznat neurologické poruchy a stanovit syndromologickou a topickou diagnózu.

Psychiatrická část ve 4. ročníku se zaměřuje na obecnou psychopatologii a klinický obraz psychotických, afektivní, úzkostných poruch, závislostí, duševní poruchy v dětském věku a poruchy spánku. Specifické okruhy psychiatrie a léčba duševních poruch se vyučuje v 5. ročníku, kam jsou směřovány i praxe na odděleních.