Syllabus Neurologie:
Přednášky:
Vyšší nervová činnost. Syndromy mozkových laloků
Centrální a periferní poruchy motoriky, etážová diagnostika
Hlavové nervy a kmenové syndromy
Semináře:
Anamnéza v neurologii, hodnocení vědomí a poruch řeči
Mozkové nervy – příznaky postižení, vyšetření
Centrální, periferní a smíšená paréza, projevy
Senzitivní systém, poruchy čit í při postižení různých etáží, vyšetření čití. Meningeální sy.
Míšní poruchy
Vyšetření páteře, radikulární syndromy, postup u vertebrogenních poruch
Mozečkové syndromy, vyšetření mozečku. Extrapyramidové syndromy, příznaky, vyšetření
Stáže/praktika:
Pacient (anamnéza, vědomí, řeč, vyšetření mozkových nervů)
Vyšetření síly, tonu, reflexů, patologických pyramidových jevů
Pacient (vyšetření poruch hybnosti)
Vyšetření čití, meningeálních jevů
Vyšetření páteře, radikulární syndrom
Pacient – vyšetření a rozbor, vyšetření mozečku a extrapyramidových příznaků
Vyšetření pacienta s ukázkami nálezů zobrazovacích metod
Pacient – vyšetření s rozborem
Vyšetřování pacientů a rozbor, přezkoušení studentů
Syllabus psychiatrie:
Psychopatologie: poruchy vědomí, vnímání, myšlení
Psychopatologie: Poruchy emocí a chování
Psychopatologie: poruchy kognitivní funkcí, paměti a intelektu
Psychiatrické vyšetření I
Psychiatrické vyšetření II
Psychotické poruchy: symptomy, syndromy, klasifikace, průběh
Psychotické poruchy: vyšetření pacienta
Psychotické poruchy: neurobiologie
Poruchy nálady: symptomy, syndromy, průběh
Poruchy nálady: vyšetření pacienta
Poruchy nálady: neurobiologie
Závislosti: symptomy, syndromy, klasifikace, průběh
Závislosti: vyšetření pacienta
Závislost: neurobiologie
Úzkostné poruchy: symptomy, syndromy, klasifikace, průběh
Úzkostné poruchy: vyšetření pacienta
Psychopatologie z první osoby: simulace VR
Poruchy spánku
Dětská psychiatrie
Souhrn, zpětná vazba, zápočet
Modul Neurobehaviorální vědy se zaměřuje na neurobehaviorální onemocnění. Ve čtvrtém ročníku (Neurobehaviorální vědy I) se vyučují základní klinické aspekty neurologie, neuroradiologie, psychiatrie, psychologie a ORL, podpořené relevantními tématy z anatomie, patologie, patofyziologie a farmakologie.
Zvlášť řadíme a odlišně číslujeme:
A: Semináře s kontrolovanou účastí, semináře, cvičení, stáže v bloku (59x). Výukové jednotky 1-60.
B: Celoročníkové přednášky (9x). Výukové jednotky 71-82. (Pouze v zimním semestru!!!)
Výukové jednotky jsou řazeny v pořadí, v jakém by za optimálních podmínek měly probíhat. Změny jsou nicméně vyhrazeny. Aktuální pořadí viz e-rozvrh + instrukce před každým blokem umístněné do Vyuka Neurobehaviorální vědy I /CVSE4P0028/ Studijní materiály
C: Samostudium (2x). Výukové jednotky 01 a 02)
Neurologická část výuky Neurobehaviorální vědy I – CVSE4P0028 ve 4. ročníku je jen třetinou výuky neurologie, pokračuje v 5. ročníku výukou Neurobehaviorální vědy - Neurologie - CVSE5P0053.
Ve 4. ročníku je rozsah výuky neurologie 38 hod., tj. 19 výukových jednotek: 3 přednášky, 7 seminářů a 9 praktických cvičení/stáží.
Výuka je zaměřena na neurologickou propedeutiku a základy obecné neurologie. Podrobnosti jsou uvedeny na http://vyuka.lf3.cuni.cz v jednotlivých výukových jednotkách (přednášky a semináře).
Cíl předmětu neurologie:
Pochopit základy obecné neurologie, pravidla syndromologické a topické diagnostiky.
Získat znalosti o projevech postižení jednotlivých částí nervového systému (mozkové kůry, kmene, mozkových nervů, mozečku, extrapyramidového systému, míchy a periferního nervového systému). Rozpoznat centrální a periferní parézu, znát etážovou diagnostiku motorických a senzitivních poruch.
Získat dovednosti – naučit se samostatně neurologicky vyšetřit pacienta (včetně odebrání anamnézy), rozpoznat neurologické poruchy a stanovit syndromologickou a topickou diagnózu.
Psychiatrická část ve 4. ročníku se zaměřuje na obecnou psychopatologii a klinický obraz psychotických, afektivní, úzkostných poruch, závislostí, duševní poruchy v dětském věku a poruchy spánku. Specifické okruhy psychiatrie a léčba duševních poruch se vyučuje v 5. ročníku, kam jsou směřovány i praxe na odděleních.