* Obsah e-kursu:
- Úvod do EBM (vznik, historie, kritika, názory zastánců a odpůrců).
- Aplikace EBM.
- Etiologie.
- Diagnóza.
- Terapie.
- Prognóza.
- Samostatné vyhledání nejlepších dostupných vědeckých důkazů.
- Procvičení vyhledání důkazu ve volně dostupných zdrojích a zdrojích dostupných v síti Univerzity Karlovy.
- Kritické hodnocení validity vědeckých důkazů.
- Vědecká váha jednotlivých designů používaných v klinickém výzkumu (kasuistika, observační, experimentální výzkum).
- Agregace vědeckých důkazů - systematické review, metaanalýza, poolená analýza.
- Hodnocení klinické relevance vědeckých důkazů.
- Integrace vědeckého důkazu do klinického rozhodnutí.
Kontaktní výuka:
Součástí volitelného předmětu je závěrečné dvoudenní praktické cvičení.
- Samostatné vyhledání nejlepšího důkazu pro zadanou specifickou otázku ve volně dostupných zdrojích a zdrojích dostupných v síti Univerzity Karlovy.
- Rozbor důkazu, validita, klinická relevance, formulace informačního deficitu.
- Formulace nové vědecké otázky, návrh vědecké studie.
Kurz EBM bezprostředně navazuje na výuku obecné epidemiologie a kreativní formou usiluje o integraci znalostí, které získává student LF v různých dalších předmětech (např. informatika, biostatistika, klinické obory) a jejich využití pro pochopení postavení EBM v současném lékařství. Důrazem na povahu vědeckého důkazu, jeho validitu a klinickou relevanci pak problematiku rozšiřuje až k samostatné identifikaci chybějících dat a důkazů, tj. nových vědeckých otázek, které jsou přirozeným východiskem pro formulaci nových vědeckých cílů, a výběr nejvhodnějších vědeckých nástrojů, které mohou vést k hledaným odpovědím. Navržená forma předmětu s převážnou e-learningovou částí, umožňující absolvování užitečné a velmi potřebné výuky i v časově vytíženém curriculu vyšších ročníků lékařské fakulty, přinese absolventům časovou úsporu a komfort samostudia.
Těžiště kurzu je nácvik formulace smysluplné klinické otázky, získání dovedností jak vyhledat „nejlepší“ dostupný vědecký důkaz, schopnost jeho kritického posouzení a aplikovatelnost získaných důkazů pro konkrétního pacienta.
Výuka je podložena učebnicí autorů Šmerhovský, Göpfertová, Feberová: EBM z pohledu klinické epidemiologie,
Karolinum 2007.