* Témata předmětu
- Úvod do klinické informatiky: informace jako zobrazení reality, práce s informacemi jako základní součást klinické práce.
- Vyšetření, výsledek, interpretace: vyšetřování jako cílené získávání informací. Volba vyšetření, výpovědní hodnota a interpretace výsledků.
- Předávání informací: terminologie, jednotky, klasifikace, thesaury, ontologie; základy formalizace a reprezentace znalostí, pojmové oblasti a vztahy mezi nimi.
- Vědecké publikace jako nosič informací: standardy, typy, konvence. Externí databáze, jejich uspořádání a hodnota, způsoby práce s nimi.
- Základy representace znalost í: medicína a metodologie vědy, pravděpodobnost a statistika jako nástroj popisu znalostí; norma, variabilita, náhodnost: náhodné jevy, hypotézy a jejich formulování a testování.
- Klinická doporučení a guidelines, základy evidence-based medicíny: principy EBM, typy studií a jejich váha, cíle klinických doporučení a jejich využití při rozhodování. Zdroje autority v medicínském rozhodování.
- Informační systémy: principy informačních technologií, strukturování dat ve zdravotnických informačních systémech, klinické informační systémy, osobní údaje v informačních systémech.
- Podpora rozhodování: biomedicínské modelování, lékařské algoritmy jako representace znalostí, jejich využívání (a omezení).
- Základy telemedicíny, robotická medicína, vzdálené a kontinuální sledování pacientů.
- Zdravotnictví v prostředí informačních technologií: globalizace informací vs. lokální medicína, eHealth, mHealth, etické aspekty využívání informačních technologií pro práci s informacemi v medicíně.
Výuka je vedena seminární formou s praktickými ukázkami, ve spolupráci s externími lektory.
Medicína je informační profese: lékař sbírá informace o pacientovi a porovnává je s dostupnými znalostmi a zkušenostmi. V době bezprecedentního růstu objemu vědeckých poznatků i dostupných údajů o pacientech je třeba nejen umět, ale i rozumět způsobům, jak medicína s informacemi nakládá.
Cílem kursu je poskytnout náhled na životní cyklus informací v medicíně, na to, jak je správně sbírat a jak s nimi nakládat, jak je hodnotit a využívat.