Charles Explorer logo
🇬🇧

Nursing I.

Class at Second Faculty of Medicine |
D1102363

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

*Přednášky v ZS 1. ročníku:

- Úvod do oboru, ošetřovatelství jako vědní disciplina, EBP, paradigma a metaparadigma ošetřovatelství – osoba, zdraví (vč. determinant zdraví), prostředí a ošetřovatelská činnost, ošetřovatelské modely a teorie (autorky: V. Hendersonová, D. Oremová, C. Royová), stručný přehled historie oboru, osobnost praktické sestry v systému zdravotních služeb v ČR;

- Teorie potřeb a psychosociální potřeby člověka ve zdraví a nemoci;

- Biologické potřeby člověka ve zdraví a v nemoci;

- Hodnocení a měřící techniky v ošetřovatelské péči;

- Ošetřovatelský proces, anamnesticko – diagnostický koncept M. Gordonové, edukace pacientů, edukační proces;

- Hygiena zdravotnických zařízení, Infekce spojené s poskytováním zdravotních služeb, bezpečnost a ochrana zdraví při práci, manipulace s infekčním materiálem;

- Měření a hodnocení fyziologických funkcí, EKG.

*Detailní rozpis výuky je vložen jako samostatný soubor v SISu – v charakteristice studijního předmětu.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět systémově vymezuje ošetřovatelství jako moderní vědní disciplínu s vlastní filosofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání a s metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství u nás a ve světě a s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti.

Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe, jímž je zajištění a uspokojení životních potřeb pacienta / klienta, rodiny a komunity. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, u osob se zdravotním postižením a umírajících.

Z praktického hlediska je kladen důraz na výuku ošetřovatelských postupů a intervencí v laboratorních podmínkách a v klinické praxi. Praktická cvičení umožňují studentům získat základní manuální dovednost a jistotu bezpečného a kvalitního provádění ošetřovatelských postupů a intervencí u pacientů.

Předmět je vyučován ve třech semestrech. Jeho úspěšným absolvováním v zimním semestru 2. ročníku se získává odborná způsobilost k výkonu zdravotnického povolání sanitáře, po dvou ročnících studia zdravotnického povolání ošetřovatele a po osmi semestrech studia zdravotnického povolání praktické sestry podle přísl. ust. zák. č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, v platném znění.