Bioetika, principialismus a kazuistická metoda
Etické aspekty očkování
Hendikepovaní pacienti a komunikace
Komunikace v medicíně
Etika ve výzkumu
Vztah lékaře a pacienta – sdílené rozhodování
Vulnerabilní pacienti a kompetence
Rozhodování na konci života
Jde o povinný studijní předmět, který rozvíjí základní znalosti bioetiky a psychologie získané v předchozích nižších ročnících studia. Má rozvinout znalosti a schopnosti kritického myšlení, které studenti získali v rámci předchozího studia v humanitní oblasti studia. Studium je zaměřeno na zlepšení medicínsko-etické erudice, tj. má zlepšovat některé základní kompetence, s nimiž je profesionální etika v současné medicíně propojena. Zejména se jedná o znalosti a vědomosti z oblasti bioetiky – výuka se proto zabývá dominujícími teoriemi v současné bioetice, kterými jsou principialismus (využívající čtyř základních principů a schopností vyvažovat mezi těmito principy), kazuistická metoda se zaměřením na paradigmatické kazuistiky a dále metoda zaměřená na jednotlivé medicínsko-etické instituty (informovaný souhlas, negativní revers, dříve vyslovené přání, atd.) a medicínsko-etické pravidla, včetně posuzování medicínsko-právních norem z českého právního prostředí. Dále se předmět zaměřuje na efektivní etickou komunikaci mezi lékařem a pacientem, přičemž apeluje na partnerský model sdíleného rozhodování. Předmět pracuje také s tzv. narativním přístupem k bioetice, který by měl prohlubovat soucit a empatii budoucích lékařů. Oba uvedené komponenty by měly být prostředkem proti možné depersonalizaci a dehumanizaci medicíny, ke kterému díky moderním technologiím může docházet.
Cílem je tedy získat znalosti a schopnosti, které mohou medikům jako budoucím lékařům posloužit v budoucích individuálních eticky sporných situacích.