Charles Explorer logo
🇬🇧

Professional communication

Class at Second Faculty of Medicine |
D1106003

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Obsahové zaměření přednášek a seminářů:

Verbální komunikace, aktivní naslouchání;

Neverbální komunikace, identifikace neverbální řeči těla;

Paralingvistické aspekty mluveného slova;

Vytváření pozitivních emocí v rámci komunikace;

Sdělování pozitivních a negativních zpráv;

Komunikace s pacientem v konfliktní situaci, nespolupracující pacient;

Komunikace s agresivním pacientem, krizová intervence;

Komunikace s pacientem se senzorickými, kognitivními poruchami;

Komunikace s vážně nemocným dítětem, s rodiči dítěte;

Jiné komunikační techniky a jejich využití v praxi.

Stanovené výstupy z učení:

Student chápe význam komunikace v lékařské péči.

Student dokáže identifikovat evalvační a devalvační prvky v komunikaci.

Student dokáže popsat význam aktivního naslouchání v lékařské péči.

Student dokáže popsat význam předávání informací pacientům.

Student umí vyjmenovat faktory ovlivňující vzájemnou interakci lékaře a pacienta.

Student dokáže identifikovat neverbální projevy účastníků semináře.

Student umí vyhodnotit styl komunikace s pacientem.

Student umí akceptovat názor skupiny.

Student umí prezentovat své postoje a názory.

Student zná zásady týmové spolupráce.

Student je schopen klást otázky a reagovat na ně.

Student je schopen udržovat tematické linie diskuze.

Student je schopen syntézy informací do stručného souhrnu.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi předměty profilujícího základu. Jeho absolvováním student získá znalosti a dovednosti v oblasti profesní komunikace, které jsou nezbytným předpokladem pro další úspěšné studium ve vyšších ročnících a pro výkon povolání lékaře. V rámci předmětu student například získá následující znalosti, dovednosti a kompetence:

- adekvátně a efektivně jednat s různými skupinami pacientů, například s dětmi, adolescenty, seniory; muži, ženami a jedinci s jinou genderovou identitou (např. transgender) a s pacienty s odlišným kulturním zázemím a jazyky,

- zvládat neshody a emočně vypjaté rozhovory a situace,

- navázat a vést dialog s rodinou/pečovateli pacienta, společně zhodnotit jeho zdravotní stav a rozhodnout mezi možnostmi dalšího postupu,

- navázat a udržovat vztahy lékař-pacient založené na vzájemném porozumění, empatii a důvěře,

- podávat konkrétní a relevantní informace a vysvětlení pacientům, jejich rodinám, svým kolegům a dalším profesionálům, přispívat ke společnému porozumění problému a společně tvořit plán péče,

- empaticky a bez předsudků radit pacientům v otázkách jejich zdraví a životního stylu a účinně je motivovat k žádoucí změně.