Charles Explorer logo
🇨🇿

Profesní komunikace

Předmět na 2. lékařská fakulta |
D1106003

Sylabus

Obsahové zaměření přednášek a seminářů:

Verbální komunikace, aktivní naslouchání;

Neverbální komunikace, identifikace neverbální řeči těla;

Paralingvistické aspekty mluveného slova;

Vytváření pozitivních emocí v rámci komunikace;

Sdělování pozitivních a negativních zpráv;

Komunikace s pacientem v konfliktní situaci, nespolupracující pacient;

Komunikace s agresivním pacientem, krizová intervence;

Komunikace s pacientem se senzorickými, kognitivními poruchami;

Komunikace s vážně nemocným dítětem, s rodiči dítěte;

Jiné komunikační techniky a jejich využití v praxi.

Stanovené výstupy z učení:

Student chápe význam komunikace v lékařské péči.

Student dokáže identifikovat evalvační a devalvační prvky v komunikaci.

Student dokáže popsat význam aktivního naslouchání v lékařské péči.

Student dokáže popsat význam předávání informací pacientům.

Student umí vyjmenovat faktory ovlivňující vzájemnou interakci lékaře a pacienta.

Student dokáže identifikovat neverbální projevy účastníků semináře.

Student umí vyhodnotit styl komunikace s pacientem.

Student umí akceptovat názor skupiny.

Student umí prezentovat své postoje a názory.

Student zná zásady týmové spolupráce.

Student je schopen klást otázky a reagovat na ně.

Student je schopen udržovat tematické linie diskuze.

Student je schopen syntézy informací do stručného souhrnu.

Anotace

Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi předměty profilujícího základu. Jeho absolvováním student získá znalosti a dovednosti v oblasti profesní komunikace, které jsou nezbytným předpokladem pro další úspěšné studium ve vyšších ročnících a pro výkon povolání lékaře. V rámci předmětu student například získá následující znalosti, dovednosti a kompetence:

- adekvátně a efektivně jednat s různými skupinami pacientů, například s dětmi, adolescenty, seniory; muži, ženami a jedinci s jinou genderovou identitou (např. transgender) a s pacienty s odlišným kulturním zázemím a jazyky,

- zvládat neshody a emočně vypjaté rozhovory a situace,

- navázat a vést dialog s rodinou/pečovateli pacienta, společně zhodnotit jeho zdravotní stav a rozhodnout mezi možnostmi dalšího postupu,

- navázat a udržovat vztahy lékař-pacient založené na vzájemném porozumění, empatii a důvěře,

- podávat konkrétní a relevantní informace a vysvětlení pacientům, jejich rodinám, svým kolegům a dalším profesionálům, přispívat ke společnému porozumění problému a společně tvořit plán péče,

- empaticky a bez předsudků radit pacientům v otázkách jejich zdraví a životního stylu a účinně je motivovat k žádoucí změně.