Přednášky 1) Základy epidemiologie a medicíny založené na důkazech
Cíle učení:
• Definovat úlohu epidemiologie.
• Zhodnotit věrohodnost důkazu jednotlivých typů deskriptivních a analytických studií dle hierarchie v lékařském výzkumu
• Kontrastovat a vysvětlit pojmy interní validita, externí validita a přesnost.
Rothman: kapitoly 1 (strana 1), 2 (strana 8) a 5 (strana 69) 2) Asociace a kauzalita
Cíle učení:
• Vysvětlit princip randomizace.
• Aplikovat Bradford-Hillova kritéria na výsledky observační studie. 3) Principy epidemiologie infekčních onemocnění
Cíle učení:
• Vysvětlit proces šíření nákaz v populaci.
• Definovat základní termíny a charakterizovat koncepty v epidemiologii infekčních onemocnění (např. infekční dávka, kolektivní imunita, epidemie, pandemie, surveillance, reprodukční číslo).
• Vyjmenovat základní epidemiologická opatření a uvést konkrétní příklady jejich praktického užití. 4) Úvod do sociální epidemiologie a do nerovností ve zdraví
Cíle učení:
• Definovat sociální determinanty zdraví pomocí příkladů a popsat mechanismy, kterými ovlivňují zdraví jedince a společnosti.
• Kontrastovat způsoby měření nerovností (absolutní vs. relativní) a rozdíly mezi disparitou, neprávem a nerovností.
• Vysvětlit koncept přirozeného experimentu a kvaziexperimentem a popsat, jak mohou přispět k vytvoření příčinných vztahů v sociální epidemiologii.
• Diskutovat o tom, jak sociální determinanty zdraví mohou ovlivnit kvalitu péče a co mohou lékaři udělat k omezení jejich vlivu. 5) Globální problémy v epidemiologii infekčních nemocí
Cíle učení:
• Obecně charakterizovat nové a vynořuj ící se (“emerging”) nákazy globálního významu.
• Zhodnotit riziko “emerging” nákaz, interpretovat trendy v jejich výskytu a identifikovat rizikové faktory pro jejich výskyt a šíření.
• Specifikovat úlohu lékaře první linie v problematice vysoce nebezpečných nákaz. 6) Epidemiologie nepřenosných onemocnění
Cíle učení:
• Popsat trendy ve výskytu neinfekčních onemocnění (kardiovaskulární, duševní, neurologická, onkologická onemocnění a diabetes mellitus)
• Vysvětlit roli rizikových faktorů v rozvoji neinfekčních onemocnění.
• Navrhnout účinná opatření k podpoře prevence neinfekčních onemocnění. 7) Epidemiologická problematika aktuálních závažných nákaz v České republice
Cíle učení:
• Zhodnotit trendy ve výskytu vybraných nákaz (alimentárních, antropozoonóz, přenášených kapénkami, vektorem, biologickými materiály) v České republice.
• Zhodnotit trendy ve výskytu nákaz, proti kterým se v České republice dlouhodobě očkuje.
• Popsat charakteristiky vybraných závažných nákaz v České republice a uvést možnosti preventivních a represivních opatření.
Praktická cvičení 1) Parametry výskytu nemocí a úmrtí
Cíle učení:
• Vypočítat vhodný ukazatel výskytu nemoci (šance, prevalence, riziko, incidence rate, attack rate) a úmrtí (smrtnost, úmrtnost).
• Reflektovat vhodnost použití kumulativní incidence a incidence rate na příkladu konkrétních nemocí.
• Vytvořit hypotézu mechanismu při změně incidence / prevalence / úmrtnosti / smrtnosti. 2) Parametry asociace
Cíle učení:
• Vypočítat vhodný relativní (podíl rizik, podíl měr incidencí, podíl šancí) nebo absolutní (rozdíl rizik, rozdíl měr incidencí, atributivní riziko, populační atributivní riziko) ukazatel asociace mezi rizikovým/ochranným faktorem a nemocí.
• Interpretovat výsledný ukazatel asociace z hlediska jeho hodnoty a statistické významnosti. 3) Observační analytické studie
Cíle učení:
• Rozpoznat typ studie a analyzovat sílu jejího důkazu v rámci hierarchie.
• Charakterizovat hlavní výhody a nevýhody analytických studií.
• Navrhnout vhodný design analytické studie pro konkrétní výzkumnou otázku.
• Vypočítat a interpretovat vhodný ukazatel asociace pro analytickou studii (relativní riziko, podíl šancí). 4) Zkreslení
Cíle učení:
• Určit jednotlivé druhy zkreslení (zavádějící faktor, výběrové zkreslení, informační zkreslení) a jejich vliv na výsledek studie.
• Kontrastovat mezi zavádějícím faktorem, mediátorem a modifikátorem účinku.
• Aplikovat různé metody eliminace zavádějících faktorů. 5) Journal Club
Cíle učení:
• Zhodnotit celkovou kvalitu, validitu a preciznost observační studie.
• Interpretovat výsledky studie včetně grafických zobrazení (tabulky, grafy).
• Rozpoznat bias, jeho druh a směr, jakým zkresluje výsledky. 6) Medicína založená na důkazech I
Cíle učení:
• Formulovat výzkumné a klinické otázky s použitím systému PICO.
• Zhodnotit celkovou kvalitu, validitu a preciznost randomizované kontrolované studie.
• Interpretovat výsledek randomizované kontrolované studie z hlediska klinické a statistické významnosti.
• Rozhodnout, zda je možné aplikovat výsledek randomizované kontrolované studie na konkrétního pacienta. 7) Medicína založená na důkazech II
Cíle učení:
• Přiřadit úroveň důkazu (A-D) pro výsledek studie.
• Zhodnotit validitu systematického přehledu (konkrétnost otázky, strategie vyhledávání a výběru studií, zhodnocení rizika zkreslení primárních studií).
• Interpretovat Forrest plot (hodnota, přesnost, heterogeneita).
• Zhodnotit riziko publikačního zkreslení v systematickém přehledu/metaanalýze.
Kurz je určen pro studenty 3. ročníku všeobecného lékařství, probíhá v letním semestru a skládá se ze 7 přednášek a 7 praktických cvičení. Přednášky a praktická cvičení mají definované specifické cíle učení (viz sylabus).