Charles Explorer logo
🇨🇿

Pohybové aktivity v sekundární prevenci

Předmět na 2. lékařská fakulta |
D1303308

Sylabus

Předmět seznamuje studenty se základy doporučení pohybových aktivit pro zdravotně oslabené jedince. Podává teoretická východiska jednotlivých oslabení a ukazuje tvorbu pohybových programů na jednotlivých kasuistikách.

Formou praktické i teoretické výuky navázat na předmět pohybové aktivity v primární prevenci, využít teoretických znalostí pro budoucí lékařskou praxi v indikaci a kontraindikaci pohybových aktivit a sportovních činností pacientů s ohledem na funkční pohybové poruchy.

* Zdůvodnění: v příslušné odborné lékařské literatuře jsou pohybové aktivity vždy označovány jako nedílná součást primární i sekundární prevence různých chorob; typickým příkladem jsou choroby srdce a cév, se zvláštním zřetelem k ischemické chorobě srdeční (viz např. doporučení České kardiologické společnosti); poskytnout studentům množství metodických postupů uvolňování, posilování a protahování s důrazem na ovlivnění svalových nerovnováh jednotlivých oblastí nezbytných pro jejich budoucí klinickou praxi; důraz je kladen na vytvoření dostatečného množství praktických předpokladů, pro tvorbu pohybových programů, zaměřených na kompenzaci zatížení ve sportu; význam vyrovnávacích prostředků, aplikace do běžného života, kompenzace zatížení pohybového systému před a po sportovním výkonu.

* Důvody v ontogenezi: výběr pohybových aktivit a důvod jejich doporučení u dětí s funkční pohybovou poruchou, kompenzační cvičení po jednostranném zatěžování ve škole a vhodnost volby netradičních cvičebních pomůcek dle věku dítěte; výběr pohybových aktivit a důvod jejich doporučení u dospělých s funkční pohybovou poruchou, kompenzační cvičení dle charakteru jejich zaměstnání, který je nutný zohlednit při výběru vhodné kompenzační cvičební pomůcky; v průběhu stárnutí zvolit optimální pohybové aktivity, s respektováním faktorů motivačních a věkových, nutnost dlouhodobého pohybového režimu pro udržení fyzické i psychické aktivity ve stáří.

* Dílčí cíle: zařadit pohybové aktivity do denního režimu studenta; zabránit poklesu fyzické zdatnosti; získat pohybové dovednosti, využitelné především v lékařské praxi, ale i v soukromém životě; kompenzovat správným cvičením vadu nebo chorobu; zabránit nebo zpomalit vhodným cvičením jejímu zhoršování tam, kde je vada fixována nebo choroba chronická; odstraňovat pocity méněcennosti a vytvořit zdravé sebevědomí studenta; přispět ke zlepšení sociálních vztahů v ročnících a studijních skupinách, možnost seberealizace a prožitku.

Anotace

Předmět seznamuje studenty se základy doporučení pohybových aktivit pro zdravotně oslabené jedince. Podává teoretická východiska jednotlivých oslabení a ukazuje tvorbu pohybových programů na jednotlivých kasuistikách.

Formou praktické i teoretické výuky navázat na předmět pohybové aktivity v primární prevenci, využít teoretických znalostí pro budoucí lékařskou praxi v indikaci a kontraindikaci pohybových aktivit a sportovních činností pacientů s ohledem na funkční pohybové poruchy.