Obsahové zaměření výuky:
Úvod do studia pedagogiky, charakteristika pedagogiky jako vědní disciplíny.
Struktura pedagogických disciplín, vztah pedagogiky k jiným vědním disciplínám, základní pedagogické pojmy.
Otázky výchovy, činitelé ovlivňující vývoj jedince, osobnost vychovatele.
Vývoj pedagogického myšlení, vývoj pedagogických idejí (pedagogické myšlení a výchova v období starověku, středověku, v období humanismu a renesance, pedagogický realismus, pedagogika 19. století).
Současné trendy ve výchově a vzdělávání.
Cíle a obsah edukace v ošetřovatelství.
Kategorizace edukačních cílů.
Vyučovací metody, formy vyučování.
Plánování výuky, evaluace, reflexe.
Identifikace individuální potřeby edukace u klienta/pacienta.
Principy pro tvorbu edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností pacientem (zopakování, předvedení), volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukace.
Učební pomůcky v teorii a praxi vyučování a učení.
Moderní technické prostředky edukace.
Témata a plány edukace výuky.
Metody edukace jednotlivce. Metody edukace skupiny.
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který je zaměřen na získání poznatků o významu obecné pedagogiky jako integrující disciplíny pro záměrné vedení výchovně vzdělávacího procesu zejména v oblasti vzdělávání dospělých. Studenti se seznámí se základy didaktiky a jejího využití v edukačním procesu s využitím aktivizačních metod a současně při působení radiologického asistenta na účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání. Cílem předmětu je poskytnout studentům poznatky z oboru pedagogiky a didaktiky tak, aby byl student schopen se orientovat v teoretických znalostech oboru a mohl tyto poznatky využít v rámci své edukační činnosti u pacienta, jeho blízkých i komunity. Studenti si osvojí znalosti o podmínkách, procesech, formách a metodách edukace jako základních krocích edukačního procesu a jeho praktické aplikaci nejen u pacientů, ale i u dalších členů rodiny i zdravotnického týmu.