Cílem tohoto povinného předmětu pátého ročníku magisterského studia fyzioterapie je seznámit studenta s principy
Vojtovy reflexní lokomoce (VRL). Je to terapeutická metoda primárně vytvořena pro neurologické pacienty, dá se využít i u dalších různých diagnóz. Vojtova metoda vychází z neurofyziologických principů a vychází z v ývojové kineziologie a z principů neurofyziologie a biomechaniky. V rámci předmětu student získá následující znalosti, dovednosti a kompetence:
Seznámí se s principem Vojtovy reflexní lokomoce, s kineziologickým obsahem terapeutických modelů, a porozumí reflexně vyvolané plánované hybnosti
Osvojí si základní znalosti vývoje dítěte v období 0-12 měsíců, jednotlivé vývojové milníky s jejich kineziologickým obsahem
Dokáže základně vyšetřit dítě podle protokolu Vojtovy reflexní lokomoce (VRL)
Dokáže vyšetřit dospělého pacienta
Dokáže stanovit hlavní problém, cíl terapie, program terapie
Dokáže terapii na nekomplikovaném případu realizovat
Student sám na sobě tuto terapii bude zkoušet a zažije ji
Student může formou volitelného předmětu „Vojtova reflexní lokomoce – praxe“ pokračovat ve vzdělání, zejména pak pokračovat řízená praxe na dětských i dospělých pacientech, dozví se o korelaci pohybových vzorů ve spontánní motorice a v terapeutických modelech. Volitelný předmět obsahuje i demonstraci pacientů s vybranými diagnózami
(paréza brachiálního plexu, dysplázie kyčelních kloubů, pacient s míšní lézí, dítě se šikmým krkem a další)
Studentovi bude přednesena výuka takovou formou, jak probíhá v A části certifikovaném kurzu. Po absolvování této výuky se může student po dvou letech praxe rozhodnout a přihlásit na certifikovaný kurz, na jehož konci získá certifikát a získá tím podle §61 odst. 1 zákona č. 96/2004 Sb. zvláštní odbornou způsobilost
Na výuce se podílí pouze certifikovaní lektoři, vyškoleni Mezinárodním výukovým centrem IVG (Internationalle Vojta
Gesellschaft e.V., Siegen, Německo) a jejich asistenti, členové České Vojtovy společnosti.
Stručná charakteristika předmětu:
Hlavní teoretická témata výuky: Ontogeneze vzpřimovacích mechanismů 1.-4.trimenon, video-analýza kineziologie dětského a dospělého pacienta, krokový cyklus ve spontánní motorice a v reflexní lokomoci, zásady polohových reakcí a primitivní reflexologie. Pravidla vyšetření kojence a dospělého pacienta z pohledu vývojové kineziologie. Modely ideální motorické ontogeneze – cvičení na sobě, odchylky od ideální hybnosti, vztah k motorice dospělého člověka. Princip propriocepce, aference, aktivovaná poloha v terapii. Indikace, kontraindikace VRL, využití VRL u jednotlivých diagnóz
Praktická část výuky: demonstrace vyšetření dítěte a dospělého pacienta, vlastní vyšetření pacienta, cvičení na sobě – výchozí pozice, stimulační zóny reflexního plazení, reflexního otáčení a aktivační systém 1.-6. pozice, nácvik terapie – cvičení s pannou.
Cílem tohoto povinného předmětu pátého ročníku magisterského studia fyzioterapie je seznámit studenta s principy
Vojtovy reflexní lokomoce (VRL). Je to terapeutická metoda primárně vytvořena pro neurologické pacienty, dá se využít i u dalších různých diagnóz. Vojtova metoda vychází z neurofyziologických principů a vychází z vývojové kineziologie a z principů neurofyziologie a biomechaniky. V rámci předmětu student získá následující znalosti, dovednosti a kompetence:
Seznámí se s principem Vojtovy reflexní lokomoce, s kineziologickým obsahem terapeutických modelů, a porozumí reflexně vyvolané plánované hybnosti
Osvojí si základní znalosti vývoje dítěte v období 0-12 měsíců, jednotlivé vývojové milníky s jejich kineziologickým obsahem
Dokáže základně vyšetřit dítě podle protokolu Vojtovy reflexní lokomoce (VRL)
Dokáže vyšetřit dospělého pacienta
Dokáže stanovit hlavní problém, cíl terapie, program terapie
Dokáže terapii na nekomplikovaném případu realizovat
Student sám na sobě tuto terapii bude zkoušet a zažije ji
Student může formou volitelného předmětu „Vojtova reflexní lokomoce – praxe“ pokračovat ve vzdělání, zejména pak pokračovat řízená praxe na dětských i dospělých pacientech, dozví se o korelaci pohybových vzorů ve spontánní motorice a v terapeutických modelech. Volitelný předmět obsahuje i demonstraci pacientů s vybranými diagnózami
(paréza brachiálního plexu, dysplázie kyčelních kloubů, pacient s míšní lézí, dítě se šikmým krkem a další)
Studentovi bude přednesena výuka takovou formou, jak probíhá v A části certifikovaném kurzu. Po absolvování této výuky se může student po dvou letech praxe rozhodnout a přihlásit na certifikovaný kurz, na jehož konci získá certifikát a získá tím podle §61 odst. 1 zákona č. 96/2004 Sb. zvláštní odbornou způsobilost
Na výuce se podílí pouze certifikovaní lektoři, vyškoleni Mezinárodním výukovým centrem IVG (Internationalle Vojta
Gesellschaft e.V., Siegen, Německo) a jejich asistenti, členové České Vojtovy společnosti.
Stručná charakteristika předmětu:
Hlavní teoretická témata výuky: Ontogeneze vzpřimovacích mechanismů 1.-4.trimenon, video-analýza kineziologie dětského a dospělého pacienta, krokový cyklus ve spontánní motorice a v reflexní lokomoci, zásady polohových reakcí a primitivní reflexologie. Pravidla vyšetření kojence a dospělého pacienta z pohledu vývojové kineziologie. Modely ideální motorické ontogeneze – cvičení na sobě, odchylky od ideální hybnosti, vztah k motorice dospělého člověka. Princip propriocepce, aference, aktivovaná poloha v terapii. Indikace, kontraindikace VRL, využití VRL u jednotlivých diagnóz
Praktická část výuky: demonstrace vyšetření dítěte a dospělého pacienta, vlastní vyšetření pacienta, cvičení na sobě – výchozí pozice, stimulační zóny reflexního plazení, reflexního otáčení a aktivační systém 1.-6. pozice, nácvik terapie – cvičení s pannou.