Charles Explorer logo
🇨🇿

Vojtova reflexní lokomoce

Předmět na 2. lékařská fakulta |
D1703000

Sylabus

Cílem tohoto povinného předmětu pátého ročníku magisterského studia fyzioterapie je seznámit studenta s principy

Vojtovy reflexní lokomoce (VRL). Je to terapeutická metoda primárně vytvořena pro neurologické pacienty, dá se využít i u dalších různých diagnóz. Vojtova metoda vychází z neurofyziologických principů a vychází z vývojové kineziologie a z principů neurofyziologie a biomechaniky. V rámci předmětu student získá následující znalosti, dovednosti a kompetence:

 Seznámí se s principem Vojtovy reflexní lokomoce, s kineziologickým obsahem terapeutických modelů, a porozumí reflexně vyvolané plánované hybnosti

 Osvojí si základní znalosti vývoje dítěte v období 0-12 měsíců, jednotlivé vývojové milníky s jejich kineziologickým obsahem

 Dokáže základně vyšetřit dítě podle protokolu Vojtovy reflexní lokomoce (VRL)

 Dokáže vyšetřit dospělého pacienta

 Dokáže stanovit hlavní problém, cíl terapie, program terapie

 Dokáže terapii na nekomplikovaném případu realizovat

 Student sám na sobě tuto terapii bude zkoušet a zažije ji

 Student může formou volitelného předmětu „Vojtova reflexní lokomoce – praxe“ pokračovat ve vzdělání, zejména pak pokračovat řízená praxe na dětských i dospělých pacientech, dozví se o korelaci pohybových vzorů ve spontánní motorice a v terapeutických modelech. Volitelný předmět obsahuje i demonstraci pacientů s vybranými diagnózami

(paréza brachiálního plexu, dysplázie kyčelních kloubů, pacient s míšní lézí, dítě se šikmým krkem a další)

 Studentovi bude přednesena výuka takovou formou, jak probíhá v A části certifikovaném kurzu. Po absolvování této výuky se může student po dvou letech praxe rozhodnout a přihlásit na certifikovaný kurz, na jehož konci získá certifikát a získá tím podle §61 odst. 1 zákona č. 96/2004 Sb. zvláštní odbornou způsobilost

Na výuce se podílí pouze certifikovaní lektoři, vyškoleni Mezinárodním výukovým centrem IVG (Internationalle Vojta

Gesellschaft e.V., Siegen, Německo) a jejich asistenti, členové České Vojtovy společnosti.

Stručná charakteristika předmětu:

Hlavní teoretická témata výuky: Ontogeneze vzpřimovacích mechanismů 1.-4.trimenon, video-analýza kineziologie dětského a dospělého pacienta, krokový cyklus ve spontánní motorice a v reflexní lokomoci, zásady polohových reakcí a primitivní reflexologie. Pravidla vyšetření kojence a dospělého pacienta z pohledu vývojové kineziologie. Modely ideální motorické ontogeneze – cvičení na sobě, odchylky od ideální hybnosti, vztah k motorice dospělého člověka. Princip propriocepce, aference, aktivovaná poloha v terapii. Indikace, kontraindikace VRL, využití VRL u jednotlivých diagnóz

Praktická část výuky: demonstrace vyšetření dítěte a dospělého pacienta, vlastní vyšetření pacienta, cvičení na sobě – výchozí pozice, stimulační zóny reflexního plazení, reflexního otáčení a aktivační systém 1.-6. pozice, nácvik terapie – cvičení s pannou.

Anotace

Cílem tohoto povinného předmětu pátého ročníku magisterského studia fyzioterapie je seznámit studenta s principy

Vojtovy reflexní lokomoce (VRL). Je to terapeutická metoda primárně vytvořena pro neurologické pacienty, dá se využít i u dalších různých diagnóz. Vojtova metoda vychází z neurofyziologických principů a vychází z vývojové kineziologie a z principů neurofyziologie a biomechaniky. V rámci předmětu student získá následující znalosti, dovednosti a kompetence:

 Seznámí se s principem Vojtovy reflexní lokomoce, s kineziologickým obsahem terapeutických modelů, a porozumí reflexně vyvolané plánované hybnosti

 Osvojí si základní znalosti vývoje dítěte v období 0-12 měsíců, jednotlivé vývojové milníky s jejich kineziologickým obsahem

 Dokáže základně vyšetřit dítě podle protokolu Vojtovy reflexní lokomoce (VRL)

 Dokáže vyšetřit dospělého pacienta

 Dokáže stanovit hlavní problém, cíl terapie, program terapie

 Dokáže terapii na nekomplikovaném případu realizovat

 Student sám na sobě tuto terapii bude zkoušet a zažije ji

 Student může formou volitelného předmětu „Vojtova reflexní lokomoce – praxe“ pokračovat ve vzdělání, zejména pak pokračovat řízená praxe na dětských i dospělých pacientech, dozví se o korelaci pohybových vzorů ve spontánní motorice a v terapeutických modelech. Volitelný předmět obsahuje i demonstraci pacientů s vybranými diagnózami

(paréza brachiálního plexu, dysplázie kyčelních kloubů, pacient s míšní lézí, dítě se šikmým krkem a další)

 Studentovi bude přednesena výuka takovou formou, jak probíhá v A části certifikovaném kurzu. Po absolvování této výuky se může student po dvou letech praxe rozhodnout a přihlásit na certifikovaný kurz, na jehož konci získá certifikát a získá tím podle §61 odst. 1 zákona č. 96/2004 Sb. zvláštní odbornou způsobilost

Na výuce se podílí pouze certifikovaní lektoři, vyškoleni Mezinárodním výukovým centrem IVG (Internationalle Vojta

Gesellschaft e.V., Siegen, Německo) a jejich asistenti, členové České Vojtovy společnosti.

Stručná charakteristika předmětu:

Hlavní teoretická témata výuky: Ontogeneze vzpřimovacích mechanismů 1.-4.trimenon, video-analýza kineziologie dětského a dospělého pacienta, krokový cyklus ve spontánní motorice a v reflexní lokomoci, zásady polohových reakcí a primitivní reflexologie. Pravidla vyšetření kojence a dospělého pacienta z pohledu vývojové kineziologie. Modely ideální motorické ontogeneze – cvičení na sobě, odchylky od ideální hybnosti, vztah k motorice dospělého člověka. Princip propriocepce, aference, aktivovaná poloha v terapii. Indikace, kontraindikace VRL, využití VRL u jednotlivých diagnóz

Praktická část výuky: demonstrace vyšetření dítěte a dospělého pacienta, vlastní vyšetření pacienta, cvičení na sobě – výchozí pozice, stimulační zóny reflexního plazení, reflexního otáčení a aktivační systém 1.-6. pozice, nácvik terapie – cvičení s pannou.