Charles Explorer logo
🇬🇧

The Basics of Pedagogy and Education in Nursing I

Class at Second Faculty of Medicine |
D19010020

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:

PŘEDNÁŠKY:

- Úvod do studia pedagogiky, charakteristika pedagogiky jako vědní disciplíny.

- Struktura pedagogických disciplín, vztah pedagogiky k jiným vědním disciplínám, základní pedagogické pojmy.

- Otázky výchovy, činitelé ovlivňující vývoj jedince, osobnost vychovatele.

- Vývoj pedagogického myšlení, vývoj pedagogických idejí (pedagogické myšlení a výchova v období starověku, středověku, v období humanismu a renesance, pedagogický realismus, pedagogika 19. století).

- Alternativní výchovně vzdělávací koncepce, reformní pedagogika, alternativní školství, společné znaky alternativních výchovně vzdělávacích systémů.

- Současné trendy ve výchově a vzdělávání.

SEMINÁŘE:

- Výchova a její role ve vývoji společnosti a jedince, podstata výchovy, základní znaky.

- Faktory výchovy a jejich úloha v procesu formování osobnosti, vztah prostředí a výchovy.

- Vztah výchovy a vzdělávání, vzdělání, sebevýchova a sebevzdělávání, druhy a formy vzdělávání.

- Antropogenní činitelé výchovy: vychovatel a vychovávaný, požadavky na osobnost vychovatele.

- Formy a prostředky výchovy, výchovné styly.

- Identifikace individuální potřeby edukace u klienta/pacienta v ošetřovatelské péči.

- Principy pro tvorbu edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností pacientem (zopakování, předvedení), volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukace. Učební pomůcky v teorii a praxi vyučování a učení.

- Moderní technické prostředky vyučování. Témata a plány edukace výuky.

- Metody edukace jednotlivce. Metody výuky skupiny.

- Případová studie.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomostí z pedagogiky a didaktiky a jejich využití při výchovném působení sestry na jedince, rodinu, komunitu a účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání. Studentka se naučí prakticky aplikovat edukační činnost nejen u klientů, ale i dalších

členů zdravotnického týmu. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky.

Obsahové zaměření přednášek a seminářů

Přednášky:

- Úvod do studia pedagogiky, charakteristika pedagogiky jako vědní disciplíny.

- Struktura pedagogických disciplín, vztah pedagogiky k jiným vědním disciplínám, základní pedagogické pojmy.

- Otázky výchovy, činitelé ovlivňující vývoj jedince, osobnost vychovatele.

- Vývoj pedagogického myšlení, vývoj pedagogických idejí (pedagogické myšlení a výchova v období starověku, středověku, v období humanismu a renesance, pedagogický realismus, pedagogika 19. století).

- Alternativní výchovně vzdělávací koncepce, reformní pedagogika, alternativní školství, společné znaky alternativních výchovně vzdělávacích systémů.

- Současné trendy ve výchově a vzdělávání.

Semináře:

- Výchova a její role ve vývoji společnosti a jedince, podstata výchovy, základní znaky.

- Faktory výchovy a jejich úloha v procesu formování osobnosti, vztah prostředí a výchovy.

- Vztah výchovy a vzdělávání, vzdělání, sebevýchova a sebevzdělávání, druhy a formy vzdělávání.

- Antropogenní činitelé výchovy: vychovatel a vychovávaný, požadavky na osobnost vychovatele.

- Formy a prostředky výchovy, výchovné styly.