Odborná ošetřovatelská praxe IV. (letní semestr, 2. ročník)
Praxe je orientována na oblast lůžkových služeb. Studenti se seznámí se strukturou nemocničních služeb a jejich odbornými odděleními. Prohlubují schopnost zhodnotit prostředí (ma¬teriální a personální), které odpovídá potřebám jedince, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb dětských a dospělých klientů/pacientů z hlediska ošetřovatelské péče.
Hodinová dotace: nejméně 35 hodin, á 60 min.
Místa realizace:
- Gynekologicko – porodnická klinika 2. LF UK a FN Motol
- Neurologická klinika dospělých 2. LF UK a FN Motol
1. ročník:
Praxe v zimním semestru vychází z koncepčního modelu hlavních determinant zdraví SZO, je orientována jednak na oblast podpory zdraví a prevence vzniku onemocnění a jednak na nácvik a osvojení ošetřovatelských, diagnostických a terapeutických činností v ambulantních zdravotních služ¬bách. Studenti se seznámí se strukturou služeb v rámci ambulantní péče, s jednotlivými formami ošetřovatel¬ské péče a pomoci, včetně druhů zařízení v rámci tohoto typu péče. Naučí se zhodnotit prostředí (materiální a společenské) ve kterém lidé žijí, rizika pro jejich zdraví, seznámí se s druhy onemocnění, která se v daném prostředí vyskytují, s potřebou preventivních opatření a naučí se využívat metody zdravotní výchovy indi¬viduální i skupinové. Naučí se základním ošetřovatelským dovednostem. V letním semestru je praxe orientována na oblast ambulantní a lůžkové péče. Studenti se seznámí se strukturou nemocničních služeb a jejich odbornými odděleními. Naučí se zhodnotit prostředí (materiální a personální), které odpovídá potřebám jedince, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb klientů z hlediska ošetřovatelské péče. 2.ročník:
Praxe je orientována na oblast lůžkových služeb. Studenti se seznámí se strukturou nemocničních služeb a jejich odbornými odděleními. Prohlubují schopnost zhodnotit prostředí (ma¬teriální a personální), které odpovídá potřebám jedince, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb klientů/pacientů z hlediska ošetřovatelské péče. 3.ročník:
Praxe je orientována na oblast lůžkové péče. Studenti se naučí po¬skytovat péči na základních i speciálních ošetřovacích jednotkách s metodou ošetřovatelského procesu. Prohloubí si znalosti a praktické dovednosti při poskytování individuální ošetřovatelské péče pacientům/klientům.
Podrobný výčet jednotlivých pracovišť pro odbornou praxi, včetně hodinových dotací, je uveden v příloze.
Organizační požadavky na vedení odborné praxe:
Délka 1 hodiny praktické výuky ve zdravotnickém zařízení (eventuelně v pobytovém zařízení sociálních služeb) je 60 minut. Odborná ošetřovatelská praxe je realizována pod odborným dohledem (přímým vedením) akademického pracovníka Ústavu ošetřovatelství 2. LF UK a FN Motol nebo pod vedením mentora ošetřovatelské praxe – všeobecné sestry (porodní asistentky) zařazené na pracovišti, na kterém odborná ošetřovatelská praxe probíhá za supervize akademického pracovníka Ústavu ošetřovatelství 2. LF UK a FN Motol. Podmínkou realizace praxe je platné očkování studenta/ky proti přenosným onemocněním v rozsahu, který stanoví zvláštní právní předpis.
Náležitosti pracoviště odborné praxe:
Vybavení pracoviště odpovídá platným legislativním požadavkům, na každém pracovišti je k dispozici mentor odborné praxe, který splňuje kvalifikační a odborné požadavky. Používané metody jsou v souladu s platnými předpisy a pedagogickými dokumenty (Záznamník výkonů a jiných odborných aktivit Všeobecné sestry – logbook), jsou k dispozici pomůcky potřebné pro prováděni ošetřovatelské praxe, pracoviště mají k dispozici prostory pro studenty na převlékáni a odpočinek (ve FN Motol je řešeno centrální šatnou pro studenty).
Požadavky na mentora odborné praxe:
Mentor/ka má odbornou způsobilost k výkonu zdravotnického povolání Všeobecné sestry (na Gynekologicko – porodnické klinice 2. LF UK a FN Motol Porodní asistentky, na pracovištích urgentní a resuscitační péče
Zdravotnického záchranáře) podle zák. č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, v pl. znění, má minimálně 2 roky praxe v oboru a absolvoval/a adekvátní přípravu pro roli vyučujícího praxe. Mentor/ka má pedagogickou způsobilost podle zák. č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, v pl. znění, nebo zvláštní odbornou způsobilost získanou absolvováním příslušného certifikovaného kurzu podle zák. č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, v pl. znění. Pokud je nutné některého ze 71 mentorů/ek nahradit (např. z důvodu jeho ukončení pracovního poměru, dlouhodobé nemoci, odchodu na MD /
RD apod.), je vybrán zdravotnický pracovník s odpovídající kvalifikací, který v případě, že nemá pedagogickou nebo alespoň zvláštní odbornou způsobilost, musí absolvovat celodenní seminář zaměřený na realizaci výuky v klinické praxi a následně je zařazen do nejbližšího certifikovaného kurzu. Na každém pracovišti je vždy nejméně jeden mentor/ka ošetřovatelské praxe, který má pedagogickou způsobilost podle zák. č. 563/2004 Sb., v platném znění nebo zvláštní odbornou způsobilost podle zák. č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, v platném znění.
Počet studentů na jednoho mentora:
Počet studentů na jednoho mentora je stanoven podle typu pracoviště. Na standardním lůžkovém oddělení a na ambulancích max. 3 studenti na jednoho mentora. Na pracovištích intenzivní a resuscitační péče a na operačních sálech max. 2 studenti na jednoho mentora.