Charles Explorer logo
🇨🇿

Ošetřovatelský proces a potřeby dítěte

Předmět na 2. lékařská fakulta |
D29010018

Sylabus

OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:

PŘEDNÁŠEK:

- Lidské potřeby a profesionální ošetřovatelská praxe.

- Zdraví a pomoc při uspokojování lidských potřeb v širších ekonomických a společenských souvislostech.

- Bio-psycho-sociální jednota organismu.

- Pojem potřeby člověka/dítěte.

- Klasifikace potřeb. Klasifikace potřeb u dítěte

- Potřeby člověka/dítěte a pocity neuspokojených potřeb.

- Maslowova hierarchie potřeb, odlišnosti uspokojování potřeb u člověka zdravého, nemocného, handicapovaného, umírajícího.

- Vztah potřeb člověka a ošetřovatelských modelů, vztah potřeb člověka a ošetřovatelských problémů, vztah potřeb člověka a ošetřovatelského procesu.

- Ošetřovatelský proces a jeho fáze.

- Standardní ošetřovatelský model „Funkčního vzorce zdraví M. Gordonové“.

SEMINÁŘŮ:

- Ošetřovatelské zhodnocení (posouzení) aktuálního zdravotního stavu dítěte (sestavení ošetřovatelské anamnézy: základní identifikační údaje, subjektivní údaje klienta, základní screeningové fyzikální vyšetření: techniky měření a metody pozorování vitálních funkcí, výživy, vylučování, senzorické čití, motorické funkce, mentální stav, komunikace, bolest, emocionální stav, aj.). Odlišnosti hodnocení u malého dítěte do 7 let a dospělého. Odlišnosti ošetřovatelského hodnocení u osob nemocných, handicapovaných a umírajících.

- Analýza získaných informací a ošetřovatelská diagnostika: formulace ošetřovatelských diagnóz, odlišení zdraví podporujících a vysoce rizikových ošetřovatelských diagnóz, rozbor jednotlivých ošetřovatelských diagnóz (název, příčiny vzniku, charakteristické projevy).

- Plánování ošetřovatelské péče (stanovení priorit, stanovení očekávaných výsledků - cílů, dělení cílů, výsledná kritéria pro měření dosažených výsledků, vztah ošetřovatelské diagnózy a očekávaných výsledků), formy plánu ošetřovatelské péče, druhy plánů péče, plánování ošetřovatelských intervencí a jejich záznam do plánu péče.

- Realizace péče podle plánu (individuální péče a organizace práce na standardním nemocničním oddělení a jednotkách ošetřovatelské péče v dlouhodobé péči), realizace ošetřovatelských strategií.

- Vyhodnocení dosažených výsledků v péči o dítě, standardy a kvalita ošetřovatelské péče, vedení ošetřovatelské dokumentace a individuálních záznamů, jejich věcnost, správnost a objektivita, zásady pro vedení dokumentace, význam vedení individuální ošetřovatelské dokumentace v písemné i elektronické podobě.

Jednotlivé potřeby zaměřeny na dětský věk:

- Potřeba dýchání a srdeční činnosti (faktory ovlivňující dýchání a srdeční činnost, dušnost, poruchy srdeční činnosti, emocionální nerovnováha, bezvědomí jako celostní reakce na neuspokojení potřeby dýchání a srdeční činnosti, fyziologie dušnosti, objektivní a subjektivní projevy dušnosti, diagnostické testy, priority a cíle pro oš. intervenci, specifické oš. intervence: zajištění volných dýchacích cest, odsávání, intubace, podání kyslíku, kyslíková terapie, zásady podávání kyslíku, minimalizace úzkosti pacienta, urgentní situace, vyhodnocení efektivity oš. intervencí).

- Potřeba udržení tělesné teploty. Pocit chladu, husí kůže, třesavka, emocionální nerovnováha, klesání TT jako celostní reakce na neuspokojení této potřeby, regulační mechanismy, faktory ovlivňující tělesnou teplotu, problémy: hypotermie, hypertermie, horečka, oš. zhodnocení: teplota, puls a dýchání, krevní ztráty, barva kůže, tělesné nepohodlí, stav výživy a hydratace, mentální stav, priority a cíle oš. péče: vážnost stavu, křeče, vyčerpání. Omrzliny, specifické oš. intervence: měření TT, hydratace, výživa, léky, zábaly, umělé snižování teploty, aplikace tepla a chladu, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

- Potřeba výživy (faktory ovlivňující příjem potravy a celkový stav výživy, hlad, hladovění, emocionální nerovnováha a vnitřní metabolický rozvrat jako celostní reakce na neuspokojení potřeby výživy, výživa a nemocný, druhy diet, malnutrice, hladovění, obezita, oš. zhodnocení stavu výživy, priority a cíle pro oš. péči, specifické oš. intervence, podávání jídla, krmení pacienta, změna stravovacích návyků, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

- Potřeba tekutin (zajištění rovnováhy vnitřního prostředí a elektrolytů), žízeň, poruchy metabolismu, emocionální a mentální poruchy jako celostní reakce na neuspokojení potřeby tekutin, fyziologie tekutin a elektrolytů, příjem a výdej, regulační mechanismy, acidobazická rovnováha, žízeň, emocionální rovnováha, narušení rovnováhy vnitřního prostředí jako celostní reakce na nedostatek tekutin, faktory ovlivňující rovnováhu tekutin: deficitní příjem, poruchy funkce GIT, poruchy funkce ledvin, nadměrná perspirace a evaporace, hemoragie, popálení, tělesné trauma, problémy dehydratace, edémy, oš. zhodnocení stavu hydratace: příznaky, diagnostické testy, priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence: měření příjmu a výdeje tekutin, podávání tekutin per os, i.v., intersticiální infuze, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

- Potřeba vyprazdňování moče. Normální funkce močového ústrojí, faktory ovlivňující vylučování moče: emocionální problémy, infekce, poruchy krevní cirkulace, obstrukce, hormonální poruchy, generalizovaná traumata, generalizované svalové poruchy, poruchy inervace, problémy: inkontinence, dysurie, nocturie, polyurie, retence moče, oligurie, renální anurie, hematurie, uremie, oš. zhodnocení vylučování, příznaky, diagnostické testy, priority a cíle oš. péče o kůži při edémech, prevence dekubitů, prevence pneumonie, tromboflebitidy, poranění, pádu, cévkování ženy, muže, mužský urinál, výplach močového měchýře, nácvik vyprazdňování močového měchýře, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

- Potřeba vyprazdňování stolice. Normální a abnormální vyprazdňování, faktory ovlivňující vyprazdňování: obstipace, diarhea, oš. zhodnocení vyprazdňování stolice, objektivní a subjektivní příznaky, diagnostické testy, priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence: prevence obstipace (pravidelné vyprazdňování, dieta, hydratace, intimita, glycerinový čípek, laxancia, pohyb, klyzma, manuální vybavení stolice, péče o kolostomii, (u průjmu zjištění a odstranění příčin, snížení úzkosti), udržování rovnováhy tekutin a elektrolytů, dodržování zásad správné výživy, udržování pohodlí a hygieny, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

- Potřeba tělesného pohybu a cvičení. Význam pohybu a cvičení pro zdravého a nemocného člověka, rizika dlouhodobého pobytu na lůžku, normální motorické funkce, typy pohybu, pohyby nezbytné pro sebepéči, faktory ovlivňující motorické funkce, běžné problémy v motorických funkcích, oš. zhodnocení motorických funkcí, priority a cíle oš. péče, oš. intervence: druhy cvičení, pohyby v kloubech, pomoc při pohybu, zvedání a polohování, nácvik chůze, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

- Potřeba čistoty a hygieny (těla, vlasů, nehtů, úst, zubů), pocit nečistoty, svědění, zápach, emocionální nerovnováha, onemocnění a poškození kůže jako celostní reakce na neuspokojení hygienických potřeb, faktory ovlivňující stav kůže, vlasů, nehtů, zubů a úst, problémy související s osobní hygienou: neschopnost umýt se, okoupat se, upravit se, dojít si na toaletu, priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence: celková ranní hygiena, celková večerní hygiena, péče o dutinu ústní, celková koupel, dekubity, péče o vlasy, péče o nehty, péče o oči, péče o pacienta s pediculosou, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

- Potřeba spánku (pohody, odpočinku, relaxace). Vztah normálních tělesných funkcí, spánku a odpočinku, únava a projevy emocionání nerovnováhy jako celostní reakce na neuspokojenou potřebu spánku, stádia spánku, spánková deprivace, faktory ovlivňující pocit tělesné pohody, spánku a odpočinku, problémy: insomnia, hypersomnia, narkolepsie, somnmbulismus, enuresis noční můry, oš. zhodnocení potřeby spánku a odpočinku, priority a cíle oš. péče, oš. intervence, předpoklady pro klidný spánek, úprava lůžka, pomocná zařízení lůžka, polohy na lůžku, vyprazdňování na lůžku, masáž zad, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

- Potřeba být bez bolesti (tělesné pohody), bolest jako celostní reakce na neuspokojení potřeby tělesné pohody, fyziologie bolesti, přičiny bolesti, typy bolesti, subjektivní vnímání bolesti a individuální reakce na bolest, hodnocení, měření a průběžné sledování bolesti, priority a cíle oš. péče při tišení bolesti, specifické oš. intervence, terapie, minimalizace úzkosti pacienta, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

- Potřeba tělesné pohody (nauzea, zvracení, anorexie), fyziologie nauzey, zvracení, anorexie, faktory, které toto tělesné nepohodlí způsobují, vnější podněty: chemická dráždidla tj. léky, stimulace receptorů rovnovážného 0ústrojí, např. rychlý pohyb, změny polohy těla stresové situace, prudké emoce, vyšetření, bolest, strach, zápach, pohled na odpuzující věc, hluk, vnitřní podněty: receptory zažívacího ústrojí, dělohy, ledvin, srdce, hltanu, se

Anotace

Předmět je nezbytnou součástí teorie ošetřovatelství, která umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe, kterým je vyhledávání a uspokojování potřeb dětského pacienta, rodiny nebo komunity.

Seznamuje studenty s charakteristikami potřeb u dětí v různých fázích jejich vývoje ve vztahu ke zdraví, nemoci nebo k zdravotnímu postižení. Zaměřuje se na osvojení myšlenkových postupů v jednotlivých fázích ošetřovatelského procesu jako metody řešení pacientových problémů. Poskytuje přehled o způsobech a formách dokumentování ošetřovatelské péče. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky.

Obsahové zaměření přednášek a seminářů:

Přednášky:

Potřeby dítěte a profesionální ošetřovatelská praxe.

Zdraví a nemoc při uspokojování potřeb dětí v širších ekonomických a společenských souvislostech.

Bio-psycho-sociální jednota organismu.

Pojem potřeby člověka. Klasifikace potřeb.

Potřeby dítěte a pocity neuspokojených potřeb v jednotlivých fázích vývoje dítěte.

Hierarchie potřeb dítěte, odlišnosti uspokojování potřeb u dítěte zdravého, nemocného, handicapovaného, umírajícího.

Vztah potřeb dítěte a ošetřovatelských modelů, vztah potřeb dítěte a ošetřovatelských problémů, vztah potřeb dítěte a ošetřovatelského procesu.

Ošetřovatelský proces u dítěte a jeho fáze.

Semináře:

Ošetřovatelská anamnéza - ošetřovatelské zhodnocení (posouzení) aktuálního zdravotního stavu dítěte

(sestavení ošetřovatelské anamnézy: základní identifikační údaje, subjektivní údaje dítěte, základní screeningové fyzikální vyšetření: techniky měření a metody pozorování vitálních funkcí, výživy, vylučování, senzorické čití, motorické funkce, mentální stav, komunikace, bolest, emocionální stav, aj.). Odlišnosti hodnocení potřeb u dítěte a dospělého. Odlišnosti ošetřovatelského hodnocení u dětí nemocných, handicapovaných a umírajících.

Ošetřovatelská diagnóza - analýza získaných informací a ošetřovatelská diagnostika: formulace ošetřovatelských diagnóz, odlišení zdraví podporujících a vysoce rizikových ošetřovatelských diagnóz, rozbor jednotlivých ošetřovatelských diagnóz.

Plánování ošetřovatelské péče - stanovení priorit, stanovení očekávaných výsledků - cílů, dělení cílů, výsledná kritéria pro měření dosažených výsledků, vztah ošetřovatelské diagnózy a očekávaných výsledků, formy plánu ošetřovatelské péče, druhy plánů péče, plánování ošetřovatelských intervencí a jejich záznam do plánu péče.

Realizace ošetřovatelské péče - individuální péče o dítě všech věkových kategorií a organizace práce na standardním nemocničním oddělení a jednotkách ošetřovatelské péče v dlouhodobé péči, realizace ošetřovatelských strategií.

Vyhodnocení dosažených výsledků v péči o dítě - standardy a kvalita ošetřovatelské péče, vedení ošetřovatelské dokumentace a individuálních záznamů, jejich věcnost, správnost a objektivita, zásady pro vedení dokumentace, význam vedení individuální ošetřovatelské dokumentace v písemné i elektronické podobě.

Potřeba dýchání a srdeční činnosti. Faktory ovlivňující dýchání a srdeční činnost, dušnost, poruchy srdeční

činnosti, emocionální nerovnováha, bezvědomí jako celostní reakce na neuspokojení potřeby dýchání a srdeční

činnosti, fyziologie dušnosti, objektivní a subjektivní projevy dušnosti, diagnostické testy, specifické oš. intervence: zajištění volných dýchacích cest, odsávání, podání kyslíku, kyslíková terapie, zásady podávání kyslíku, minimalizace úzkosti pacienta, urgentní situace, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

Potřeba udržení tělesné teploty. Pocit chladu, husí kůže, třesavka, emocionální nerovnováha, klesání TT jako celostní reakce na neuspokojení této potřeby, regulační mechanismy, faktory ovlivňující tělesnou teplotu, problémy: hypotermie, hypertermie, horečka, oš. zhodnocení: teplota, puls a dýchání, krevní ztráty, barva kůže, tělesné nepohodlí, stav výživy a hydratace, mentální stav, priority a cíle oš. péče: vážnost stavu, křeče, vyčerpání.

Omrzliny, specifické oš. intervence: měření TT, hydratace, výživa, léky, zábaly, umělé snižování teploty, aplikace tepla a chladu, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

Potřeba výživy. Faktory ovlivňující příjem potravy a celkový stav výživy u dětí v jednotlivých věkových kategoriích, hlad, hladovění, emocionální nerovnováha a vnitřní metabolický rozvrat jako celostní reakce na neuspokojení potřeby výživy, dietní systém, malnutrice, hladovění, obezita, oš. zhodnocení stavu výživy, specifické oš. intervence, podávání jídla, krmení dětí, změna stravovacích návyků, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

Potřeba tekutin (zajištění rovnováhy vnitřního prostředí a elektrolytů), žízeň, poruchy metabolismu, emocionální a mentální poruchy jako celostní reakce dětského organismu na neuspokojení potřeby tekutin, fyziologie tekutin a elektrolytů, příjem a výdej, regulační mechanismy, acidobazická rovnováha, narušení rovnováhy vnitřního prostředí, faktory ovlivňující rovnováhu tekutin: deficitní příjem, poruchy funkce GIT, poruchy funkce ledvin, nadměrná perspirace a evaporace, hemoragie, popálení, problémy dehydratace, edémy, oš. zhodnocení stavu hydratace: příznaky, diagnostické testy, specifické oš. intervence: měření příjmu a výdeje tekutin, podávání tekutin per os, i.v., vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

Potřeba vyprazdňování moče. Funkce močového ústrojí, faktory ovlivňující vylučování moče: emocionální problémy, infekce, poruchy krevní cirkulace, obstrukce, generalizovaná traumata, generalizované svalové poruchy, poruchy inervace, problémy: inkontinence, dysurie, nycturie, polyurie, retence moče, oligurie, renální anurie, hematurie, uremie, oš. zhodnocení vylučování, příznaky, diagnostické testy, cévkování dítěte, výplach močového měchýře, nácvik vyprazdňování močového měchýře, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

Potřeba vyprazdňování stolice. Normální a abnormální vyprazdňování, faktory ovlivňující vyprazdňování: obstipace, diarhoea, oš. zhodnocení vyprazdňování stolice, objektivní a subjektivní příznaky, diagnostické testy, priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence: prevence obstipace (pravidelné vyprazdňování, dieta, hydratace, intimita, pohyb, klyzma, manuální vybavení stolice), péče o kolostomii, u průjmu zjištění a odstranění příčin, snížení úzkosti, udržování rovnováhy tekutin a elektrolytů, dodržování zásad správné výživy dítěte, udržování pohodlí a hygieny, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

Potřeba tělesného pohybu a cvičení. Význam pohybu a cvičení pro zdravé a nemocné dítě, rizika dlouhodobého pobytu na lůžku, fyziologické motorické funkce, typy pohybu, pohyby nezbytné pro sebepéči, faktory ovlivňující motorické funkce, oš. zhodnocení motorických funkcí, priority a cíle oš. péče, oš. intervence: druhy cvičení, pohyby v kloubech, pomoc při pohybu, zvedání a polohování, nácvik chůze, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

Potřeba čistoty a hygieny. Pocit nečistoty, svědění, zápach, onemocnění a poškození kůže jako celostní reakce na neuspokojení hygienických potřeb dítěte, faktory ovlivňující stav kůže, vlasů, nehtů, zubů a úst, problémy související s osobní hygienou dítěte: neschopnost umýt se, okoupat se, upravit se, dojít si na toaletu, specifické oš. intervence: celková ranní a večerní hygiena, péče o dutinu ústní, celková koupel, dekubity, péče o vlasy, péče o nehty, péče o oči, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

Potřeba spánku. Vztah tělesných funkcí, spánku a odpočinku, únava a projevy emocionální nerovnováhy jako celostní reakce na neuspokojenou potřebu spánku, stadia spánku, spánková deprivace, faktory ovlivňující pocit tělesné pohody, spánku a odpočinku, problémy: insomnia, hypersomnia, narkolepsie, somnambulismus, enuresis, oš. zhodnocení potřeby spánku a odpočinku, oš. intervence, předpoklady pro klidný spánek dítěte,

úprava lůžka, pomocná zařízení lůžka, masáž zad, plánování a vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

Potřeba být bez bolesti. Bolest jako celostní reakce dítěte na neuspokojení potřeby tělesné pohody, fyziologie bolesti, příčiny bolesti, typy bolesti, subjektivní vnímání bolesti a individuální reakce na bolest, hodnocení, měření a průběžné sledování bolesti, priority a cíle oš. péče při tišení bolesti, specifické oš. intervence, terapie, minimalizace

úzkosti dětí, vyhodnocení efektivity oš. intervencí.

Potřeba tělesné pohody. Fyziologie nauzey, zvracení, anorexie, faktory, které tělesné nepohodlí způsobují, vnější podněty: chemická dráždidla tj. léky, stimulace receptorů rovnovážného ústrojí; receptory zažívacího ústrojí, ledvin, srdce, hltanu, semicirkulární kanálky v uchu, oš. zhodnocení dítěte s nauzeou, zvracením, anorexii, subjektivní a objektivní příznaky, diagnostické testy