OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:
PŘEDNÁŠKY:
- Edukace v ošetřovatelství - základní terminologie edukace, edukační potřeby, edukační plán, edukační proces, edukační diagnóza atd.;
- Druhy edukace;
- Formy edukace;
- Edukační proces a jeho fáze;
- Cíle edukačního procesu;
- Metody edukace v ošetřovatelství.
SEMINÁŘE:
- Identifikace individuální potřeby edukace u dětského pacienta v ošetřovatelské péči.
- Principy pro tvorbu edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, vyhodnocení efektivity edukace. Edukační materiály v praxi.
- Moderní technické prostředky edukace.
- Metody edukace jednotlivce. Metody edukace skupiny.
- Případová studie.
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který úzce souvisí s předmětem Základy pedagogiky a je zaměřen na získání základních znalostí o edukačním působení dětské sestry na dítě všech věkových skupin, jeho rodinu a komunitu. Studenti si osvojí znalosti o podmínkách, procesech, formách a metodách edukace jako základních krocích edukačního procesu a jeho praktické aplikaci nejen u dětí, ale i u dalších členů rodiny a zdravotnického týmu. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky.
Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
Přednášky:
Cíle a obsah edukace v ošetřovatelství.
Kategorizace edukačních cílů.
Vyučovací metody, formy vyučování.
Plánování edukace, evaluace, reflexe.
Interakce a komunikace v edukaci dětských pacientů.
Didaktické systémy a jejich aplikace v edukačním procesu.
Semináře:
Organizační formy edukace v ošetřovatelství.
Identifikace individuální potřeby edukace u dítěte v ošetřovatelské péči.
Principy pro tvorbu edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností dle věkové kategorie dítěte, volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukace.
Edukační pomůcky v teorii a praxi, jejich využití vzhledem k věku dítěte.
Moderní technické prostředky a možnosti edukace.
Metody edukace dítěte. Metody edukace dětské skupiny.
Aplikace edukačních metod v ošetřovatelské péči.