*Obsahové zaměření:
*Přednášky:
- Úvod do výzkumu v ošetřovatelství, vymezení výzkumu, priority výzkumu v ošetřovatelství ve 21. Století.
- Metody a formy lidského poznávání, obecné principy poznávání - princip zákonitosti, princip prokazatelnosti, princip vztahů a vývoje a princip kauzality.
- Fáze vědeckého výzkumu, informační příprava na výzkum, výzkumný problém, proměnné, hypotézy, předvýzkum, validita a reliabilita měření.
- Interpretace výsledků výzkumu, jejich prezentace, závěrečná zpráva kvantitativního a kvalitativního výzkumu.
*Semináře:
- Kvalitativně aplikovaný výzkum, postup při kvalitativním výzkumu, metody kvalitativního výzkumu, výzkum životních událostí.
- Kvantitativní výzkum v ošetřovatelství, výzkumný soubor, měření, pozorování a škálování v ošetřovatelském výzkumu.
- Dotazník v ošetřovatelském výzkumu, struktura a konstrukce dotazníku, validita a reliabilita dotazníku.
- Nejběžnější metody zpracování dat, uspořádání dat a sestavování tabulek četností, grafické znázornění naměřených dat.
- Základní charakteristiky polohy.
- Základní charakteristiky variability, míry šikmosti a špičatosti, normální rozdělení.
- Statistické testy významnosti - závislost mezi měřenými jevy při nominálním měření. (2 hodiny)
- Statistické testy významnosti - závislost mezi měřenými jevy při ordinálním měření. (2 hodiny)
- Statistické testy významnosti - závislost mezi jevy při intervalovém nebo poměrovém měření. (2 hodiny)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, který předpokládá aplikaci znalostí získaných v ostatních ošetřovatelských a humanitních předmětech a také určitou úroveň kreativity. Naučí studenty základům kritického vědeckého myšlení, pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v ošetřovatelské praxi založené na důkazech (Evidence Based Practice a Evidence Based Nursing, dále jen EBP a EBN). Naučí je základním krokům výzkumného procesu, výběru vhodných metod a technik výzkumu, zpracování a vyhodnocování výsledků a možnostem jejich využití v profesní praxi i v prezentaci.
Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky.