Charles Explorer logo
🇬🇧

Introduction to Clinical Medicine II.

Class at Second Faculty of Medicine |
DA1106454

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Jde o povinný studijní předmět, který patří mezi základní teoretické předměty profilujícího základu. Cílem předmětu je získání klinických znalostí a dovedností v klinické propedeutice a jejich fixace, které vytvářejí základní předpoklady nezbytné pro úspěšný výkon zdravotnického povolání lékaře. V rámci předmětu student získá především následující znalosti, dovednosti a kompetence:

- Odebrat kompletní a přesnou anamnézu ve standardizované formě, s ohledem na pacientova očekávání, priority, hodnoty a duchovní potřeby, orientovat se v obtížích pacientů všech věkových kategorií, přizpůsobit se jazykovým schopnostem a zdravotní gramotnosti pacienta, respektovat lékařské tajemství.

- Zjistit očekávání a priority pacienta.

- Vést cílený rozhovor založený na diferenciální diagnostice; být pozorní k verbální i nonverbální komunikaci pacienta, jeho návykům, resp. návykům jeho rodiny, k povaze onemocnění; ověřit, zda je třeba zajistit překladatele; přistupovat k pacientům celostně (holisticky), empaticky a bez předsudků.

- Identifikovat a používat i jiné zdroje informací při získávání kompletní anamnézy, včetně rodinných příslušníků, praktických lékařů, případně personálu ubytovacího zařízení, lékárny, sociálních služeb a jiných zdravotnických organizací.

- Zjistit, jaká byla dosavadní léčba pacienta, včetně doplňkových nebo alternativních postupů léčby.

- Zjistit, zda a případně jaké psychoaktivní látky pacient užívá.

- Použít klinickou rozvahu při získávání informací významných pro pacientovu léčbu.

- Identifikovat problémy, které pacient nezmínil spontánně.

- Rozpoznat sebepoškozování nebo násilí páchané na pacientovi, včetně napadení.

- Odebrat pediatrickou anamnézu v závislosti na věku pacienta (včetně matky/otce a dítěte nebo adolescenta).

- Získat sociálně-pracovní anamnézu s ohledem na ergonomickou a hygienickou situaci na pracovišti.

- Odebrat anamnézu užívání nebo zneužívání psychoaktivních látek a dalšího chování ohrožujícího zdravotní stav pacienta.

- Odebrat gynekologickou anamnézu, zmapovat sexuální aktivitu pacienta a odebrat reprodukční anamnézu.

- Odebrat anamnézu u těžce nemocného nebo umírajícího pacienta.

- Provést přesné a klinicky relevantní fyzikální vyšetření v logickém a plynulém pořadí, zaměřit se na účel vyšetření a brát v úvahu očekávání, obtíže a symptomy u pacientů všech věkových kategorií.

- Posoudit kognitivní a mentální stav pacienta včetně paměti, vnímání, porozumění, vyjadřování a emočního stavu.

- Provést fyzikální vyšetření v obtížných situacích, jako je například obezita pacienta, vykonávání potřeby, pacient nespolupracující, pacient s poruchou vědomí nebo s kognitivní poruchou, pacient s jazykovou barierou.

- Identifikovat, popsat, zapsat a vyhodnotit abnormální nález fyzikálního vyšetření. Zhodnotit životní funkce

(tělesná teplota, pulz, dech, krevní tlak).

- Zvládnout a osvojit si vyšetřovací techniky zaměřené na pacienta (patient-centred), být schopen používat nástroje

(např. fonendoskop, otoskop, oftalmoskop aj.), respektovat soukromí pacienta, jeho pohodlí a bezpečnost.

- Provést následující: o Celkové zhodnocení statusu praesens a životních funkcí pacienta. o Zhodnocení stavu výživy pacienta. o Zhodnocení úrovně pozornosti, myšlení, vnímání, řeči, emočního stavu a psychomotorických schopností. o Posouzení stavu pacientovy kůže a kožních adnex (zejm. vlasy, nehty) a popis jejich poškození (lézí). o Palpace lymfatických uzlin. o Vyšetření nosu, obličeje, úst, slinných žláz a hrtanu pohledem. o Vyšetření všech částí (struktur) krku pohledem, pohmatem a poslechem. o Vyšetření štítné žlázy a karotid pohledem a pohmatem. o Vyšetření kostry a kloubů pohledem a pohmatem. o Vyšetření kloubní pohyblivosti ramen, loktů, zápěstí, prstů, kyčlí, kolen a kotníků. o Vyšetření páteře pohledem, poslechem a poklepem, včetně vyšetření její pohyblivosti. o Vyšetření hrudi pohledem a pohmatem, poklep a poslech plic. o Palpace (úder srdečního hrotu/fremitus) a poslech srdce, popis ozev a šelestů. o Palpace pulsu, zhodnocení případné arteriální insuficience nebo tvorby modřin. o Zhodnocení žilního systému. o Vyšetření břicha pohmatem, poklepem a poslechem a následný popis nálezů. o Vyšetření třísel a kýlních otvorů pohledem a pohmatem. o Palpace prsu o Základní neurologické vyšetření o Zhodnocení stupně poruchy vědomí (škála). o Zhodnocení antropometrických charakteristik u kojence/dítěte/adolescenta v závislosti na věku pacienta. o Zhodnocení stupně puberty u pacienta o Zhodnocení psychomotorického vývoje u pediatrického pacienta (neurologický a kognitivní vývoj). o Zhodnocení základních a instrumentálních aktivit denního života pacienta.

- Být přítomen u: o Vyšetření mužského genitálu o Vyšetření rekta u muže (anus, rectum, prostata, sakrum) a u ženy o Vyšetření novorozence (Apgar skóre, obličejový dysmorfismus, malformace).

- Rozpoznat abnormální vitální funkce.

- Rozpoznat obtíže a patologické nálezy jako například bolest, dyspnoe, srdeční šelesty, žloutenka a další změny na kůži, abnormality výsledky biochemického a hematologického vyšetření, poruchy nervového systému, změny příjmu potravy a denního rytmu a dal.

- Identifikovat obtíže pacienta a posoudit jejich prioritu, odebrat od pacienta relevantní, souvislou a přesnou osobní a rodinnou anamnézu nebo ji případně získat z jiných zdrojů.