Sylabus:
Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
Verbální komunikace, aktivní naslouchání;
Neverbální komunikace, identifikace neverbální řeči těla;
Paralingvistické aspekty mluveného slova;
Vytváření pozitivních emocí v rámci komunikace;
Soupeření, kooperace, devalvace, evalvace;
Komunikační techniky a jejich využití v praxi.
Stanovené výstupy z učení:
Student chápe význam komunikace v lékařské péči.
Student dokáže identifikovat evalvační a devalvační prvky v komunikaci.
Student dokáže popsat význam aktivního naslouchání v lékařské péči.
Student dokáže popsat význam předávání informací pacientům.
Student umí vyjmenovat faktory ovlivňující vzájemnou interakci lékaře a pacienta.
Student dokáže identifikovat neverbální projevy účastníků semináře.
Student umí vyhodnotit styl komunikace s pacientem.
Student umí akceptovat názor skupiny.
Student umí prezentovat své postoje a názory.
Student zná zásady týmové spolupráce.
Student je schopen klást otázky a reagovat na ně.
Student je schopen udržovat tematické linie diskuze.
Student je schopen syntézy informací do stručného souhrnu.
Obsahem předmětu „Komunikační dovednosti„ je získat ucelený přehled o základních pojmech týkajících se oblasti lidského dorozumívání jako cesty k porozumění a pochopení jednotlivých fází komunikačního cyklu, dešifrovat signály neverbální komunikace, odhalit významovou strukturu mluveného slova a pochopit jednání člověka v celém kontextu. Sebereflexe studentů je nedílnou součástí jednotlivých tematických celků.