Charles Explorer logo
🇬🇧

OS

Class at Second Faculty of Medicine |
DV01106

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

(Poznámka: od roku 1991 do roku 2016 byl akreditován ve formě předmětu povinného na ÚISK FF UK pro 1. ročník studia magisterského studia, později 1. ročník bakalářského stupně, pro jiné obory a fakulty sloužil jako předmět výběrový)

KURZ RACIONÁLNÍHO ČTENÍ A OSOBNÍ PRÁCE S INFORMACEMI

Vyučující:

Doc. PhDr. Richard Papík, Ph.D.,

Ústřední knihovna Univerzity Karlovy

Metoda vedení výuky:

Kurz je veden formami tzv. blended learning (kombinace frontální výuky a online výuky), a to ve dvou čtyřhodinových soustředěních / lekcích a v intenzivní online výuce s využitím http://www.rozectise.cz. Odstup mezi začátkem a koncem kurzu je optimální přibližně jeden až dva měsíce. Kurz odpovídá 20 hodinám poměrně náročné kombinace výuky a cvičení.

Tematický obsah kurzu / volitelného předmětu:

• Kvantitativní nárůst informací, řešení informační krize v širších souvislostech.

• Teorie a praxe tzv. informačního jádra.

• Základní terminologie

• Rychlost čtení a její měření.

• Efektivní práce s informacemi v kontextu procesů čtení.

• Teorie a praxe tzv. informačního jádra.

• Küpfmüllerovo schéma.

• Didaktika čtení. Didaktika rychlého čtení.

• Poruchy čtení a učení.

• Historie rychlého čtení (vztah k dalším oborům).

• Školy rychlého čtení (anglo-americká, německá, ruská, francouzská, litevská aj.)

• Viitaniemiho model procesu čtení a jeho aplikace.

• Čtení jako integrovaný výkon zaměřený na formu a obsah.

• Model „all-or-none“ (Broadbentovo schéma).

• Redundance obsahová, znaková a její výhody a nevýhody.

• Vokalizace a subvokalizace.

• Kybernetický model čtení.

• Čtení a psychické procesy (paměť, pozornost, motivace).

• Kritické čtení, kreativní čtení a metody jejich cvičení.

• Metoda SQ3R, Robinsonova metoda.

• Orientační čtení, kurzorické čtení, selektivní čtení a jejich aplikace.

• Typografie a její vliv na čtení.

• Testy a způsoby hodnocení.

• Cvičení na rozšíření zrakového rozpětí.

• Cvičení na snížení počtu fixací na řádku.

• Odstraňování tzv. vědomých regresí, cvičení.

• Cvičení s praktickými texty (noviny, časopisy).

• Nácvik metody tzv. svislého čtení.

• Konceptuální mapy, sémantické mapy, myšlenkové mapy a jejich aplikace v procesu čtení.

• Informační prameny a elektronické informační zdroje a výběr dokumentů pro čtení a studium.

• Rešeršní metody v kontextu čtenářských strategií.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Doporučeno všem studentům (ale nejen jim) s ambicemi či zájmem zabývat se pre- a postgraduálním výzkumem nebo navštěvovat v budoucnu doktorandské studium, tedy angažovat se v odvětvích medicíny, kde je základní znalost metodologie vědy a statistiky nezbytnou podmínkou. Cvičení po přednáškách budou probíhat v počítačové učebně s využitím software MS Excel, R Project, formou ukázek i StatSoft Statistica. Základní principy statistického uvažování budou procvičeny a upevněny řešením úloh v intuitivním a studentům dobře známém prostředí - MS

Excel, v případě zájmu se zaměříme na práci s profesionálním statistickým software - R Project a Statsoft

Statistica. K práci v software R Project či Statsoft Statistica nejsou vyžadovány žádné předchozí zkušenosti

(základní seznámení s programy bude jedním z cílů výuky). Matematický aparát omezíme na nutné minimum, postačovat bude znalost základní matematiky. Dle přání studentů a zkušeností z výuky předmětu v minulých letech ještě více posílíme praktickou část výuky, důraz bude kladen na aplikovaná cvičení, úvodní motivační příklady, otevřené problémy, aktivní uvažování, diskuzi, vyvarování se častých chyb v praxi - vše ve formě přístupné studentům medicíny.