(Poznámka: od roku 1991 do roku 2016 byl akreditován ve formě předmětu povinného na ÚISK FF UK pro 1. ročník studia magisterského studia, později 1. ročník bakalářského stupně, pro jiné obory a fakulty sloužil jako předmět výběrový)
KURZ RACIONÁLNÍHO ČTENÍ A OSOBNÍ PRÁCE S INFORMACEMI
Vyučující:
Doc. PhDr. Richard Papík, Ph.D.,
Ústřední knihovna Univerzity Karlovy
Metoda vedení výuky:
Kurz je veden formami tzv. blended learning (kombinace frontální výuky a online výuky), a to ve dvou čtyřhodinových soustředěních / lekcích a v intenzivní online výuce s využitím http://www.rozectise.cz. Odstup mezi začátkem a koncem kurzu je optimální přibližně jeden až dva měsíce. Kurz odpovídá 20 hodinám poměrně náročné kombinace výuky a cvičení.
Tematický obsah kurzu / volitelného předmětu:
• Kvantitativní nárůst informací, řešení informační krize v širších souvislostech.
• Teorie a praxe tzv. informačního jádra.
• Základní terminologie
• Rychlost čtení a její měření.
• Efektivní práce s informacemi v kontextu procesů čtení.
• Teorie a praxe tzv. informačního jádra.
• Küpfmüllerovo schéma.
• Didaktika čtení. Didaktika rychlého čtení.
• Poruchy čtení a učení.
• Historie rychlého čtení (vztah k dalším oborům).
• Školy rychlého čtení (anglo-americká, německá, ruská, francouzská, litevská aj.)
• Viitaniemiho model procesu čtení a jeho aplikace.
• Čtení jako integrovaný výkon zaměřený na formu a obsah.
• Model „all-or-none“ (Broadbentovo schéma).
• Redundance obsahová, znaková a její výhody a nevýhody.
• Vokalizace a subvokalizace.
• Kybernetický model čtení.
• Čtení a psychické procesy (paměť, pozornost, motivace).
• Kritické čtení, kreativní čtení a metody jejich cvičení.
• Metoda SQ3R, Robinsonova metoda.
• Orientační čtení, kurzorické čtení, selektivní čtení a jejich aplikace.
• Typografie a její vliv na čtení.
• Testy a způsoby hodnocení.
• Cvičení na rozšíření zrakového rozpětí.
• Cvičení na snížení počtu fixací na řádku.
• Odstraňování tzv. vědomých regresí, cvičení.
• Cvičení s praktickými texty (noviny, časopisy).
• Nácvik metody tzv. svislého čtení.
• Konceptuální mapy, sémantické mapy, myšlenkové mapy a jejich aplikace v procesu čtení.
• Informační prameny a elektronické informační zdroje a výběr dokumentů pro čtení a studium.
• Rešeršní metody v kontextu čtenářských strategií.
Doporučeno všem studentům (ale nejen jim) s ambicemi či zájmem zabývat se pre- a postgraduálním výzkumem nebo navštěvovat v budoucnu doktorandské studium, tedy angažovat se v odvětvích medicíny, kde je základní znalost metodologie vědy a statistiky nezbytnou podmínkou. Cvičení po přednáškách budou probíhat v počítačové učebně s využitím software MS Excel, R Project, formou ukázek i StatSoft Statistica. Základní principy statistického uvažování budou procvičeny a upevněny řešením úloh v intuitivním a studentům dobře známém prostředí - MS
Excel, v případě zájmu se zaměříme na práci s profesionálním statistickým software - R Project a Statsoft
Statistica. K práci v software R Project či Statsoft Statistica nejsou vyžadovány žádné předchozí zkušenosti
(základní seznámení s programy bude jedním z cílů výuky). Matematický aparát omezíme na nutné minimum, postačovat bude znalost základní matematiky. Dle přání studentů a zkušeností z výuky předmětu v minulých letech ještě více posílíme praktickou část výuky, důraz bude kladen na aplikovaná cvičení, úvodní motivační příklady, otevřené problémy, aktivní uvažování, diskuzi, vyvarování se častých chyb v praxi - vše ve formě přístupné studentům medicíny.