Charles Explorer logo
🇨🇿

VP - Kurz racionálního čtení

Předmět na 2. lékařská fakulta |
DV01122

Sylabus

Kurz je veden formou tzv. blended learning (kombinace frontální výuky a online výuky). Kurz odpovídá 25-30 hodinám kombinace přednášek a cvičení.

• Kvantitativní nárůst informací, řešení informační krize v širších souvislostech.

• Teorie a praxe tzv. informačního jádra.

• Základní terminologie.

• Rychlost čtení a její měření.

• Efektivní práce s informacemi v kontextu procesů čtení.

• Teorie a praxe tzv. informačního jádra.

• Küpfmüllerovo schéma.

• Didaktika čtení. Didaktika rychlého čtení.

• Poruchy čtení a učení.

• Historie rychlého čtení (vztah k dalším oborům).

• Školy rychlého čtení (anglo-americká, německá, ruská, francouzská, litevská aj.)

• Viitaniemiho model procesu čtení a jeho aplikace.

• Čtení jako integrovaný výkon zaměřený na formu a obsah.

• Model „all-or-none“ (Broadbentovo schéma).

• Redundance obsahová, znaková a její výhody a nevýhody.

• Vokalizace a subvokalizace.

• Kybernetický model čtení.

• Čtení a psychické procesy (paměť, pozornost, motivace).

• Kritické čtení, kreativní čtení a metody jejich cvičení.

• Metoda SQ3R, Robinsonova metoda.

• Orientační čtení, kurzorické čtení, selektivní čtení a jejich aplikace.

• Typografie a její vliv na čtení.

• Testy a způsoby hodnocení.

• Cvičení na rozšíření zrakového rozpětí.

• Cvičení na snížení počtu fixací na řádku.

• Odstraňování tzv. vědomých regresí, cvičení.

• Cvičení s praktickými texty (noviny, časopisy).

• Nácvik metody tzv. svislého čtení.

• Konceptuální mapy, sémantické mapy, myšlenkové mapy a jejich aplikace v procesu čtení.

• Informační prameny a elektronické informační zdroje a výběr dokumentů pro čtení a studium.

• Rešeršní metody v kontextu čtenářských strategií.

Anotace

Cílem předmětu je upozornit studenty na různé styly čtení (mj. podporuje prakticky akademické čtení) a realizovat tuto výuku praktickým intenzivním kurzem tzv. rychlého čtení.

Kurz je veden formou tzv. blended learning (kombinace frontální výuky a online výuky). Student se seznámí s problémem kvantitativního nárůstu informací a řešení informační krize v širších souvislostech. Studentovi jsou představeny teorie čtení a způsoby čtení. A následně je student testován v rámci výukového online prostředí, prochází interaktivní cvičení posilující zrakové rozpětí, snižující počet fixací na řádku, ale také posilující pozornost a její složky (např. koncentraci pozornosti).