Kurz je veden formou tzv. blended learning (kombinace frontální výuky a online výuky). Kurz odpovídá 25-30 hodinám kombinace přednášek a cvičení.
• Kvantitativní nárůst informací, řešení informační krize v širších souvislostech.
• Teorie a praxe tzv. informačního jádra.
• Základní terminologie.
• Rychlost čtení a její měření.
• Efektivní práce s informacemi v kontextu procesů čtení.
• Teorie a praxe tzv. informačního jádra.
• Küpfmüllerovo schéma.
• Didaktika čtení. Didaktika rychlého čtení.
• Poruchy čtení a učení.
• Historie rychlého čtení (vztah k dalším oborům).
• Školy rychlého čtení (anglo-americká, německá, ruská, francouzská, litevská aj.)
• Viitaniemiho model procesu čtení a jeho aplikace.
• Čtení jako integrovaný výkon zaměřený na formu a obsah.
• Model „all-or-none“ (Broadbentovo schéma).
• Redundance obsahová, znaková a její výhody a nevýhody.
• Vokalizace a subvokalizace.
• Kybernetický model čtení.
• Čtení a psychické procesy (paměť, pozornost, motivace).
• Kritické čtení, kreativní čtení a metody jejich cvičení.
• Metoda SQ3R, Robinsonova metoda.
• Orientační čtení, kurzorické čtení, selektivní čtení a jejich aplikace.
• Typografie a její vliv na čtení.
• Testy a způsoby hodnocení.
• Cvičení na rozšíření zrakového rozpětí.
• Cvičení na snížení počtu fixací na řádku.
• Odstraňování tzv. vědomých regresí, cvičení.
• Cvičení s praktickými texty (noviny, časopisy).
• Nácvik metody tzv. svislého čtení.
• Konceptuální mapy, sémantické mapy, myšlenkové mapy a jejich aplikace v procesu čtení.
• Informační prameny a elektronické informační zdroje a výběr dokumentů pro čtení a studium.
• Rešeršní metody v kontextu čtenářských strategií.
Cílem předmětu je upozornit studenty na různé styly čtení (mj. podporuje prakticky akademické čtení) a realizovat tuto výuku praktickým intenzivním kurzem tzv. rychlého čtení.
Kurz je veden formou tzv. blended learning (kombinace frontální výuky a online výuky). Student se seznámí s problémem kvantitativního nárůstu informací a řešení informační krize v širších souvislostech. Studentovi jsou představeny teorie čtení a způsoby čtení. A následně je student testován v rámci výukového online prostředí, prochází interaktivní cvičení posilující zrakové rozpětí, snižující počet fixací na řádku, ale také posilující pozornost a její složky (např. koncentraci pozornosti).