Výuka je teoretická i praktická a interaktivní. Témata se vzájemně prolínají a rozdělení je spíše orientační, přesné pořadí témat se může mírně lišit. Více teoretické a více nácvikové hodiny se budou střídat.
1. Vztah jako součást profese a základní faktor léčby - hranice a kompetence, kontrakt a setting, negativní reakce vyvolané pacientem ovlivňující vztah, paradoxy a rizika pomáhajících profesí aj.
2. Komunikace – komunikační kanály, explorace a pokládání otázek, aktivní/reflektující naslouchání, direktivní a nedirektivní přístup
3. Podstatné psychosociální faktory ovlivňující vznik, průběh a léčbu obtíží a jak mohou ovlivňovat vztah a komunikaci
4. Psychické trauma – jak může vznikat a jaké může mít důsledky, jak může ovlivnit práci fyzioterapeuta
5. Jak vhodně edukovat a podpořit tím léčbu, vyhnout se iatrogennímu poškození a být zároveň v souladu se současnými vědeckými poznatky?
6. Náročné situace - jak na neshody a náročné situace (sex.obtěžování, sebe-poškozování, nespolupráce, agrese, pláč aj.)
7. Nácvik
8. Osoba fyzioterapeuta – rizika profese, důležitost sebe-péče, nacházení zdrojů a nástroje pro sebe-péči, motivace k tomuto povolání aj.
9. Shrnutí a doplnění, diskuse, zápočet Doporučená literatura:
1) KOPŘIVA, Karel; ŠIKLOVÁ, Jiřina. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Portál, sro,
2000.
2) CULLEY, Sue; BOND, Tim. Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii: dovednosti a strategie pro zvyšování kompetence v pomáhajících profesích. Portál,
2008.