zimní semestrArteriální hypertenze: definice, diagnóza, stádia. Primární a sekundární hypertenze.
Terapie hypertenze. Srdeční selhání: levostranné, pravostranné, oboustranné, přenesené.
Akutní a chronické srdeční selhání. Klinické projevy, léčení.
Požadované znalosti: základy anatomie a fyziologie srdce a cév.Ischemická choroba srdeční: etiologie, rizikové faktory, rozdělení. Angina pectoris stabilní a nestabilní.
Akutní koronární syndrom. Chronická ischemická choroba srdeční.
Diagnostika, léčba, sekundární prevence. Požadované znalosti: základy anatomie a fyziologie srdce a cév.Vrozené a získané srdeční vady: rozdělení, klinické projevy, diagnostika a léčba.
Požadované znalosti: základy anatomie a fyziologie srdce a cév.Poruchy srdečního rytmu a poruchy převodu vzruchu: rozdělení, nejčastější supraventrikulární a komorové arytmie. Možnosti léčby arytmií.
Základy kardiopulmonální resuscitace. Požadované znalosti: základy anatomie a fyziologie srdce a cév.Myokarditidy, perikarditidy: etiologie, klinické projevy, rozdělení, léčení.
Infekční endokarditida: příčiny, klinický průběh, léčení, profylaxe. Požadované znalosti: základy anatomie a fyziologie srdce a cév.Tromboembolická choroba: rizikové faktory, klinické projevy, diagnostika a léčba.
Záněty žil. Požadované znalosti: základy anatomie a fyziologie srdce a cév.Akutní a chronický zánět průdušek.
Průduškové astma. Chronická obstrukční plicní nemoc.
Plicní záněty. Intersticiální plicní procesy.
Požadované znalosti: základy anatomie dýchacích cest a základy patofyziologie dýchání.Plicní tuberkulóza: příčina, epidemiologie, diagnóza, formy, léčení. Atypické mykobaktérie.
Nádory průdušek a plic. Bronchogenní karcinom: typy, diagnostika, terapie.
Onemocnění pohrudnice. Onemocnění mediastina.
Požadované znalosti: základy anatomie dýchacích cest a základy patofyziologie dýchání.Diferenciální diagnóza dušnosti, kašle a hemoptýzy. Požadované znalosti: základy anatomie dýchacích cest a základy patofyziologie dýchání.Hematologie.
Vyšetřovací metody (anamnéza, fyzikální vyšetření, laboratorní metody, sternální punkce, trepanobiopsie). Anémie: rozdělení, klinická manifestace se zřetelem k projevům v ústní dutině, léčení.
Požadované znalosti: základní znalosti o krvi a krevních elementech z histologie a fyziologie.Krvácivé choroby z poruch cévní stěny, destiček, koagulačních faktorů, fibrinolýzy. Purpury.
Diseminovaná intravaskulární koagulace. Hemofilie, von Willebrandova choroba.
Krvácivé poruchy při onemocnění jiných orgánů. Transfúze krve, komplikace.
Požadované znalosti: základní znalosti o fyziologii hemokoagulace.Poruchy krvetvorby: myeloaplázie, myelodysplázie, myeloproliferace. Leukémie, lymfomy, plazmocytární myelom.
Klinický obraz těchto chorob s důrazem na možné projevy v oblasti hlavy, dutiny ústní a krku, jejich diagnostika. Chemoterapie v hemato-onkologii.
Transplantace kostní d řeně a periferních kmenových buněk. Požadované znalosti: základní znalosti o krvi a krevních elementech z histologie a fyziologie.letní semestrDiabetes mellitus.
Diagnostika diabetu, metabolické a orgánové komplikace, léčba. Metabolický syndrom.
Požadované znalosti: základní znalosti z biochemie o metabolizmu cukrů, tuků a bílkovin a o acidobazické rovnováze. Nemoci hypofýzy: hypo- a hyperpituitarismus, nádory hypofýzy, diabetes insipidus.
Choroby nadledvin: hypo- a hyperfunkce kůry. Choroby dřeně nadledvin.
Požadované znalosti: základy anatomie a fyziologie žlaz s vnitřní sekrecí.Choroby štítné žlázy: hypo- a hyperfunkce štítné žlázy, tyreoiditidy, nádory štítné žlázy. Nemoci příštítných tělísek: hyper- a hypoparatyreóza.
Požadované znalosti: základy anatomie a fyziologie žláz s vnitřní sekrecí.Revmatologie a osteologie. Zánětlivé a degenerativní kloubní a kostní nemoci.
Možné projevy těchto chorob v oblasti hlavy, krku. Požadované znalosti: základy anatomie a fyziologie svalově-kosterní soustavy.Systémové choroby pojivových tkání a vaskulitidy.
Projevy uvedených chorob v ústní dutině. Nejčastější otravy a poškození zdraví z fyzikálních příčin.
Požadované znalosti: základy anatomie a fyziologie svalově-kosterní soustavy.Alergické reakce: nejčastější příčiny, projevy, léčba. Anafylaktická reakce, anafylaktický šok.
Požadované znalosti: základy fyziologie zánětlivé odpovědi organizmu.Diferenciální diagnóza zvýšených teplot, horeček, sepse. Požadované znalosti: základy fyziologie zánětlivé odpovědi organizmu.
Diferenciální diagnóza poruch vědomí.Diferenciální diagnóza bolestí na hrudi.Diferenciální diagnóza bolestí břicha, nauzey a zvracení.Diferenciální diagnóza žloutenky a zvětšení jater.Diferenciální diagnóza otoků, ascitu a pleurálního výpotku.Diferenciální diagnostika krvácivých poruch.Garantem výuky předmětu je (střídá se ob jeden rok): 1. interní klinika: prof. MUDr.
Martin Matějovič, Ph.D., zástupce přednosty pro výuku: doc. MUDr.
Jaromír Eiselt, Ph.D.nebo 2. interní klinika: prof. MUDr.
Jan Filipovský, CSc., zástupkyně přednosty pro výuku: prof. MUDr.
Hana Rosolová, DrSc.
ANNOTATION OF THE SUBJECT INTERNAL MEDICINE FOR DENTAL MEDICINE, 4 year, summer semester:
The subject Internal Medicine for students of dental medicine contains 13 lectures and 13 practicals. Students are acquainted with the principles of ethical approach to patients, taking medical history, doing physical examination of individual body parts and organ systems. Practical teaching takes place mainly in the wards of the Department of Internal Medicine and Department of Cardiology and consist of 13 practicals. Teaching in this semester is concentrated at endocrine deseases, diabetes mellitus, rheumatology and diffrential diagnosis of internal diseases. Practicals are focused on the patients with diabetes, endocrine and rheumatology diseases, patients with edema, chest pain, fever ect. A detailed syllabus of the course is given in the attachment (Syllabus/Lectures) and the practicals schoul concntrate at the topics just mentioned in lectures. Students examine patients and collect relevant information about patients´s chief complaints, history of present illness and past medical history. Students carry out physical examination of patients. We emphasize the systematic approach to investigations of individual parts of the body or organ systems. Students learn to recognize physiological and pathological findings. Thorough examination of the patient gives the student an invaluable practical experience. The student learns empathy, sensitive approach. Contact with the patient is the most and we emphasize it; however, training in the seminar room, descriptions of ECG records, studying lab tests results or watching instructional videos are also part of the course. Assesment methods and criteria linked to learning outcomes: Lectures are optional, but we strongly recommend participation. Condition for granting the credit is participation in practicals (we tolerate 20% duly excused and compensated absence). In summer semester, the course is completed by an exam, which has only theoretical part. For a list of questions to the exam see relevant attachment.
Required literature:
Davidson's Principles and Practice of Medicine, last ed., Author: Stuart H. Ralston et al.
The ECG Made Easy, last Edition; Author: John R. Hampton
Macleod's Clinical Examination, last Edition; Authors: Graham Douglas & Fiona Nicol & Colin Robertson.
Recommended literature:
Davidson's 100 Clinical Cases, 2nd Edition; Authors: M. Strachan, S. Sharma, J. Hunter
Hematology: Methods of examination in hematology. Anemias. Blood coagulation disorders. Myelodysplasia, myeloaplasia, myeloproliferation. Leukemias. Lymphomas. Multiple myeloma. - Diabetology and other disorders of metabolism: DM 1st and 2nd type. Complications of DM. Disorders of nutrition. - Endocrinology: Diseases of hypothalamus and pituitary gland, thyroid and parathyroid glands, adrenal glands.