Hygiena: Přednášky: Definice zdraví. Definice veřejného zdraví. Ochrana a podpora zdraví. Orgány veřejného zdraví a jejich kompetence. Zdravotní stav populace ČR. Střední délka života,střední délka života bez nemoci, mortalita a morbidita, jejich trendy a porovnání v mezinárodním kontextu. Ozdravné komunitní programy. Jejich efektivní příklady. Metodologie a navrhování komunitních ozdravných programů. Obezita jako celosvětový problém. Vzestup prevalence obezity, význam primární prevence, možnosti režimových opatření a léčby, vztah k metabolickému syndromu, kardiovaskulárním a nádorovým onemocněním. Pojetí a uskutečňování primární prevence v hygieně a hygienické službě. Hodnocení a řešení zdravotních rizik. Principy odvození a formulace hygienických limitů pro různé složky životního prostředí. Hygienické požadavky na zdravotně nezávadnou pitnou a užitkovou vodu. Rozdělení vody podle způsobu jejího používání. Analýza a hodnocení rizika. Problém obsahu esenciálních minerálních látek v pitné vodě. Přehled epidemiologických rizik spojených s používáním zdravotně závadné vody. Zásady budování místních zdrojů pitné vody a jejich udržování. Způsoby dezinfekce pitné vody. Biologická kritéria pro pitnou vodu a způsoby jejich hodnocení. Balené vody - kategorie, hygienické požadavky, význam pro veřejné zdraví. Úvod do hygieny dětí a mladistvých. Růst a vývoj dítěte: Charakteristika růstu, ovlivňující faktory, metodika a interpretace antropometrických měření. Hlavní rizika poškození zdraví dětí a mladistvých a možnosti preventivního působení v jednotlivých vývojových obdobích. Zdravotní rizika ve školním prostředí a jejich prevence. Strategické postupy v prevenci úrazů a násilí na dětech. Problematika rizikového chování dospívajících. Základy a příklady dlouhodobě udržitelného rozvoje. Ionizující a neionizující záření - principy ochrany. Hluk jako fyzikální škodlivina v prostředí, měření jeho intenzity a dávky a stanovení ekvivalentních hladin hluku. Hygienická problematika odpadů a odpadních vod. Alimentární nákazy. Zdravotní bezpečnost potravin. Bezpečnost potravin (legislativa EU a ČR, analýza rizika, dozorové orgány, RASF). Bezpečná/kvalitní potravina. Cizorodé látky (kontaminanty, aditiva). Praktická cvičení: Výživová doporučení. Zdravotní stav České populace ve vztahu k výživě. Výživa populačních skupin. Složení stravy. Základní dělení. Potřeba energie a makronutrienty ve výživě. Metody monitorace stravovacích zvyklostí v populačních skupinách možnosti užití jejich výsledků, jejich validita. Vyšetření vlastního zdravotně nutričního stavu. Problematika výživy dětí a žen. Podpora, ochrana a prosazování kojení. Výživa těhotné a kojící ženy. Výživa seniorů. Hlavní kritéria denního a umělého osvětlení v pracovním prostředí. Způsoby měření a hodnocení intenzity a rovnoměrnosti osvětlení, jasu a světelného kontrastu. Hluk jako fyzikální škodlivina v prostředí, měření jeho intenzity a dávky a stanovení ekvivalentních hladin hluku. Příčiny a povaha chemického znečištění ovzduší. Způsoby měření krátkodobých a dlouhodobých koncentrací škodlivin, emisní a imisní limity. Chemické škodliviny v in-door prostředí a jejich zdravotní význam. Hygienická problematika práce se rtutí a výskytu pevných částic v ovzduší stomatologických pracovišť. Vznik smogu, jeho účinky na zdraví a možnosti jeho prevence. Mikroklimatické podmínky ve vnitřním prostředí, měření, hodnocení a úpravy tepelného komfortu na pracovištích a v obytném prostředí. Měření tepelně-vlhkostních podmínek kulovým teploměrem. Výskyt chemických škodlivin a jejich zdravotní rizika v pobytových místnostech. Kritéria duševního zdraví. Mentální hygiena - vymezení oboru, jednotlivé zásady a techniky. Vliv životního stylu, sociálních vazeb, hygieny pracovního prostředí. Problematika emoční autoregulace, strategie zvládání zátěže, asertivního jednání. Relaxační techniky. Pojetí stresu v základních teoretických konceptech. Zvládání stresu - coping v podobě relevantních osobnostních rysů i naučených strategií. Psychosomatika - základní teoretická východiska, vliv psychosociálního stresu na lidský organismus, psychosomatická onemocnění, alexitymie. Osobnostní typologie ve vztahu k morbiditě. Syndrom vyhoření - rizikové osobnostní a situační faktory, příznaky a diagnostické nástroje. Hygienická problematika odpadů a odpadních vod, principy nakládání s nimi. Epidemiologie a prevence škodlivého užívání tabáku. Adekvátní osvětlení, hygienické požadavky a principy měření. Ionizující a neionizující záření - principy ochrany. Bezpečnost potravin z hlediska prevence zdraví. Screeningová metoda stanovení soli ve stravě. Hygiena rukou, požadavky norem, stanovení celkového počtu mikroorganismů otiskovou metodou na Petriho misce a vyhodnocení správného postupu při hygieně rukou.
Přednášky a semináře
Úvod do oboru. Sociální lékařství a veřejné zdravotnictví. Teorie zdraví a nemoci. Determinanty zdraví a jejich ovlivnitelnost.
Světová zdravotnická organizace. Význam, činnost, programy.
Dějiny medicíny. Významné osobnosti a objevy v dějinách medicíny.
Demografie a její význam pro zdravotnictví. Zdravotní stav obyvatelstva, metody studia, cíle a význam jeho sledování. Ukazatele zdravotního stavu obyvatelstva.
Zdravotnický informační systém. Mezinárodní klasifikace nemocí. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví.
Zdravotnická statistika. Základní pojmy.
Zásady moderní péče o zdraví. Systémové pojetí péče o zdraví a zdravotnictví. Systémy zdravotní péče ve světě. Veřejné zdravotní pojištění. Financování zdravotnictví.
Zdravotní gramotnost. Výchova ke zdraví.
Organizace zdravotní péče. Léčebně preventivní péče (metody, složky, pravidla, poskytování). Primární péče. Prevence a dispenzarizace. Ambulantní a ústavní péče.
Lékařská posudková služba. Systém sociálního zabezpečení. Organizace a činnost lékařské posudkové služby. Nemocenské pojištění. Důchodové pojištění.
Sociální gerontologie. Problematika stáří a stárnutí jedince a populace.. Zdravotně sociální dlouhodobé péče. Principy a možnosti.
Hygiena a preventivní medicína:
Student získá teoretické znalosti z oblasti hygieny a preventivní medicíny, ochrany a podpory veřejného zdraví, zná aktuální zdravotní stav populace ĆR, způsoby jeho hodnocení, jeho vývojové trendy i v mezinárodním srovnání. Je schopen metodou analýzy rizika vyhodnocovat rizikové faktory životního a pracovního prostředí, včetně faktorů
životního stylu, na zdravotní stav populace. Dovede navrhnout komunitní ozdravné programy, je schopen vyhodnocovat individuální rizika nejčastěji se vyskytujících onemocnění, zejména kardiovaskulárních a nádorových, provádět preventivní vyšetření s návrhem „self tailored“ doporučení v oblasti primární a sekundární prevence. Má kompentence v oblasti hygieny výživy a předmětů běžného užívání, hygieny dětí a mladistvých, komunální hygieny, hygieny práce.
Sociální a posudkové lékařství :
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy a organizací zdravotnictví a poskytováním zdravotní péče, vývojem péče o zdraví a její sociální podmíněností, pochopením pojmu zdraví a nemoc a s determinantami zdraví. Studenti získají informace o systému zdravotních a sociálních služeb, spolupráci primární péče, ambulantní péče a lůžkové péče Rovněž získají základní informace z oblasti sociální gerontologie, prakticky si vyzkouší simulaci stáří.